lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Inhouden op lage toeren bij vol gas.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Apr. 2021, 17:25    Onderwerp: Inhouden op lage toeren bij vol gas. Reageer met quote

Ha allen, Omdat mijn recent aangeschafte 990 adventure nogal benzine verbruikte en wat bokkig liep heb ik hem laten afstellen bij Ruud Frederiks op de dyno. Hij was inderdaad nogal rijk afgesteld.

Echter ik merkte dat de motor na afloop wat inhield onder de 5000 toeren. Dit was vooral het geval bij vol gas. Een dag later namen de problemen toe: de grasrespons was zo slecht dat er niet meer op te rijden viel. Er brandde ook een FI lampje die al knipperend de code 09 (MAP sensor error) aangeeft. Bij de dealer bleek inderdaad dat de MAP sensor stuk was. En deze is inmiddels vervangen.

De motor rijdt nu weer alleen het inhouden op lage toeren is jammer genoeg nog aanwezig. Het voelt een beetje of de motor naar adem hapt. Even inhouden om dan weer vooruit te schieten (alsof je turbo lag hebt). Kan het zijn dat de motor nu te arm is afgesteld? Of denken jullie dat er een andere oorzaak is, die door de rijke afstelling werd gemaskeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Apr. 2021, 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

gewoon wat tips/opmerkingen die misschien helpen (ik zeg niet dat ze van toepassing zijn):

- voordat je gaat tunen, moet de motor 100% ok zijn.. schoon luchtfilter, klepjes gesteld, schone olie, etcetc. alleen dan heeft het nut, anders heb je de kans dat je een 'foute'conditie (bijv een vies filter) aan het corrigeren bent met de tuning.

- Characteristiek inhouden van de 990 wanneer je veel vermogen vraagt in mid-laag toeren, is nogal eens gerelateerd aan te weinig brandstofdruk; vervuilde benzine filters (de sok, of het interne filter), of slechte quick-lock connectors in de fuel-line.
(het klinkt mij een beetje alsof dat hier wel eens de oorzaak geweest kan zijn, en die mapsensor misschien niet eens stuk was.)

Als met zekerheid alles goed is, onderhouden, afgesteld etc.. dan moet RF je nog een keer op de bank laten om te zien wat er fout gaat denk ik.

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Apr. 2021, 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

stupid

Je zou ook nog even de volgende dingen kunnen doen mbv TuneECU, enige technische aanleg is wel een vereiste:

- TPS afstellen
- Gaskabels afstellen
- Reset adaptions & 15min reset
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Apr. 2021, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de antwoorden.

Motor is recent nog wel nagelopen, dus olie/filters zijn wel gecontroleerd. Maar misschien dat er toch nog ergens vervuiling zit. Ik ga ervoor zorgen dat alles even wordt nagelopen.

Heb helaas geen ruimte (en kennis) om het zelf te doen, dus ga even kijken wat de dealer gaat zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 8 Apr. 2021, 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de Heer Bean zegt : de filters in de benzinepomp durven hier een grote rol in spelen, en zijn iets wat bij de meeste dealers gewoon nooit vervangen wordt. Er bestaat een revisiesetje voor, waarin beide filtertjes vervat zitten. Zeker wanneer de motorfiets in de buurt van de 50k komt is het zeer nuttig om die revisie te doen.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 8 Apr. 2021, 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

het is ook niet de eerste keer dat zo;n quicklock connector klem komt te zitten achter de tank en de doorlaat gedeeltelijk geblokeerd raakt. Erg lastig om te vinden en gebeurt echt bij de besten.

en idd.. die benzine filters...


ik weet het, omdat we destijds in begin 2006 toen de eerste injectie 990's er waren in de tuareg rally uren vanuit marocco met ktm aan de lijn hebben gehangen om die issues te vinden: geen duidelijke foutcodes in de computer, geen goed uitlees aparatuur bij de hand... smorgens in de koelte ging het goed, maar halverwege de dag als het warm werd was het weer hopeloos. En.. je komt geen zandduin op als je diep onderin gas geeft en vermogen hoopt te krijgen maar dat komt niet gelijk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do, 8 Apr. 2021, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag nog even contact met de dealer gehad. Die verdenkt het gasklephuis. Dat is gelijk een duur grapje.. Al komen de klachten wel overeen met met mijn klachten. Wat ik herken:
- niet goed remmen op de motor
- hoog RPM idle
- uitvallen bij koppelen (probleem wat vorige eigenaar had; maar wat ik zelf nog niet gemerkt heb).

Al lijkt het vooral om de TPS te gaan die kapot gaat. en dat de gehele gasklephuis vooral overdreven is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Apr. 2021, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dealer vervangt graat een compleet gaskleppenhuis terwijl het enkel de afstelling of een defecte TPS betreft.. Laat je niet 1800 euro lichter maken. Ik vervang ze regelmatig of stel ze opnieuw af, problem solved.

Maar: meestal stap 1, vervang de brandstof filters!

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Apr. 2021, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Welke dealer zit je nu? Ik merk dat veel werkplaatsen niet op de hoogte zijn van allerlei eigenaardigheden van bepaalde, en zo ook deze motoren. Dat maakt die jonges daar geen slechte monteurs trouwens.

Ik hoor heel vaak deze zaak voorbijkomen, volgens mij zijn ze daar wel op de hoogte.

https://www.motorserviceakersloot.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Za, 10 Apr. 2021, 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Motor Service Akersloot kent de LC8 blok, met name de adventure motoren, uit zijn duim. Neem contact met René op en alles wordt opgelost!

Kom al meerdere jaren bij deze monteur en hij heeft altijd alles kunnen oplossen, hij zal je niet oplichten, echt een topper dus een absolute aanrader! thumbsup thumbsup

Zelf moet ik ruim 1,5 uur rijden om bij hem te komen, maar dat heb ik er graag voor over en zegt opzich al genoeg grin3

Net als brandstopfilters vervangen, hij kent dit soort zaken uit zijn duim en zou het misschien wel blind kunnen doen! laugh

Ga daarheen, laat je motor fixen en post hier achteraf wat het probleem was want daar ben ik ook wel nieuwsgierig na. pleased
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Apr. 2021, 13:46    Onderwerp: Re: Inhouden op lage toeren bij vol gas. Reageer met quote

Peterjs schreef:
Ha allen, Omdat mijn recent aangeschafte 990 adventure nogal benzine verbruikte en wat bokkig liep heb ik hem laten afstellen bij Ruud Frederiks op de dyno.

Laten afstellen hoeft toch niet?
Er is toch een eenvoudige procedure om een 990 zichzelf te laten afstellen? Was dat niet een kwartier laten draaien op stationair toerental?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Mei. 2021, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inmiddels opgelost door het laten vervangen van het gehele gasklephuis. Ik verdenk de TPS maar dat kan ik niet hard maken. Ik heb niet de volle mep hoeven te betalen (vanwege aankoopgarantie) dus vandaar dat ik zelf niet aan het sleutelen ben gegaan. Overigens reperatie uit laten voeren bij Goedhart, tevreden over de service daar. Over Akersloot ook goede verhalen gehoord, dus als problemen blijven komen dan ga ik daar contact mee opnemen. @ ik geloof dat de 15 minuten afstelling niet de mapping etc. aanpast, maar dat had ik wel geprobeerd zonder effect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif