lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

motor valt spanningsloos en uit tijdens rijden
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Feb. 2021, 11:53    Onderwerp: motor valt spanningsloos en uit tijdens rijden Reageer met quote

Heb al een poosje het probleem dat de motor bij optrekken en rijden spontann spanningsloos valt. rode olie lampje brand dan alleen en motor valt uit. Oliepeil is goed, accu is goed. sleutel contactslot aan en uit en strart na diverse pogingen gewoon weer. Wie heeft er een idee ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Feb. 2021, 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht heeft kabel onder contactslot klem gezeten bij stuur. Dat is mij eens overkomen (kabel onder contactslot tussen de stuuruitslagbeperker bout en de voorvork).
_________________
990 R & fe450 & IHZ Jupiter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Feb. 2021, 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dekster schreef:
Wellicht heeft kabel onder contactslot klem gezeten bij stuur. Dat is mij eens overkomen (kabel onder contactslot tussen de stuuruitslagbeperker bout en de voorvork).


nee daar is alles in orde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens naar het startrelais, rechts onder naast de accubak.
de koperen strips willen wel eens falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Do, 16 Jun. 2022, 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan dit probleem nog steeds niet vinden, wie een idee ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Jun. 2022, 10:55    Onderwerp: Re: motor valt spanningsloos en uit tijdens rijden Reageer met quote

klokker schreef:
Heb al een poosje het probleem dat de motor bij optrekken en rijden spontann spanningsloos valt. rode olie lampje brand dan alleen en motor valt uit. Oliepeil is goed, accu is goed. sleutel contactslot aan en uit en strart na diverse pogingen gewoon weer. Wie heeft er een idee ?


waarom neem je aan dat die 'spanningsloos' valt? het olielampje brand immers... dus iig niet volledig spanningsloos.

als er spanning uitvalt tijdens het rijden, zomaar... dan is het meestal een slecht contact, iets wat los zit of bijna stuk is..

- connectors
- draadboom bij het balhoofd (bekend issue bij bepaalde jaren van de 950/990
- accupool
- zekering (die kunnen soms gebroken zijn.. dat zie je niet en maakt dan toch contact... en soms effe niet smiley : kwestie van alles gewoon vervangen om zeker te zijn.
- hoofdrelais en hoofdzekering


wat heb je al gedaan inmiddels?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Jun. 2022, 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

heb de gelijkrichter vervangen en accu vervangen. Volgens de motorzaak waar hij ir reparatie is kan het mogelijk het stuurslot met kabels zijn. is dat mogelijk ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Za, 18 Jun. 2022, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Copy paste van 950 info:

“Wiring problems:

2005 - 2007 and 2010 Adventures. There were a rash of bad wiring harnesses with broken wires inside the insulation near where the bend is made for the steering head. It is suggested that owners check that the harness has enough slack in this area and re-route those that are found to bind. Random bad crimps have been found on some 2010 bikes”.


Ik heb zelf overigens ook een keer zoiets gehad met mijn 990, toen was een een draad/soldeer afgebroken onderin het contactslot wat ook hetzelfde probleem gaf, dus complete dash en motor uit. Een paar keer rommelen met het stuur en contactslot en dan deed ie het weer even.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jun. 2022, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

klokker schreef:
heb de gelijkrichter vervangen en accu vervangen. Volgens de motorzaak waar hij ir reparatie is kan het mogelijk het stuurslot met kabels zijn. is dat mogelijk ?


ja.. zie eerder gegeven info.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 98
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jun. 2022, 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

Yup, been there, done that met miijn 990 Adv modeljaar 2010.

Er lopen vanaf je draadboom achter het balhoofd twee draden naar je contactslot.
Die twee draden zijn van zichzelf al niet te lang, maar ze worden ook nog eens vastgekemd doro een superstom geconstrueerd plastic plaatje aan de rechterzijde achter je balhoofd.
Dat plaatje zit links en rechts en is er pas bij de latere generaties gekomen, ongetwijfeld om het inwendige van de motor wat beter af te dekken.
Echter, door de constructie van dat plaatje worden de draden naar je contactslot vastgeklemd waardoor ze te weinig ruimte krijgen.
Elke keer als je nu je stuur flink naar links laat uitslaan, worden de draden uitgerekt tot er dingen breken.

Het is wel heel makkelijk zelf te repareren:
- Plastic plaatje voorzien van een uitsparing oid
- Draden op je contactslot opnieuw aansolderen en verlengen

Het contactslot zelf is heel makkelijk te openen, twee kruiskopschroefjes losdraaien.

Bijgevoegd een foto van hoe ik mijn contactslot aantrof van binnen.
Te zien is dat de ene draad nog maar met één adertje contact maakte. Al die blootliggende aders horen NIET bij de groene draad !

Overigens, full disclosure: Na he herstelwerk heb ik nog wel één of twee keer gehad dat mijn motor uitviel maar volgens mij viel dat samen met een iets te lompe schakel & koppel actie van mijn zijde.



20220123_113155 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  223.61 KB
 Weergegeven:  558 keer

20220123_113155 (Custom).jpg



_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plarina



Geregistreerd op: 27-6-2020
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Do, 20 Okt. 2022, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
klokker schreef:
heb de gelijkrichter vervangen en accu vervangen. Volgens de motorzaak waar hij ir reparatie is kan het mogelijk het stuurslot met kabels zijn. is dat mogelijk ?


ja.. zie eerder gegeven info.


Ik ben ook aan de beurt, storing komt duidelijk van draad naar het contactslot. Op YouTube helder beeld gevonden van het vraagstuk.
In zo’n kort kabeltje zoveel kink is toch wel knap.

https://www.youtube.com/watch?v=mvazOTOcWQQ&feature=share&si=ELPmzJkDCLju2KnD5oyZMQ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Do, 2 Feb. 2023, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Contact slot compleet vernieuwd, storing is er af en toe nog steeds beadyeyes2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Do, 2 Feb. 2023, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het de bougies kunnen zijn ? sinds 2016 nooit vervangen doordat je er heel moeilijk bij kan komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Feb. 2023, 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Nee ik geloof niet dat die er iets mee te maken hebben. zo moeilijk zijn die toch niet te wisselen? Bij een grote beurt/kleppen stellen is het een fluitje van 'n cent.

als de motor uitvalt en olie lampje brand, ben je niet spanningsloos. Ik zou eerder denken aan een draadbreuk aan/bij het CDI of zelfs een defecte CDI, maar dat zou de eerste zijn die ik zie.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
klokker



Geregistreerd op: 16-3-2010
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Za, 4 Feb. 2023, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bemerk nu wel wanneer ik een koude start doe dat uit de linker uitlaat warme uitlaat gassen komen en bij de rechter uitlaat koude gassen. Dat vind ik toch vreemd, iemand nog ideeen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif