Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Klaverblad
Geregistreerd op: 5-4-2020 Berichten: 118 Woonplaats: Zuid-Holland
|
Geplaatst: Za, 30 Jan. 2021, 16:15 Onderwerp: Zekering (20A) brandt direct door |
|
|
Vanochtend had ik het plan om handvatverwarming te installeren op mijn 950 adventure, echter kreeg ik de motor niet gestart. Leek alsof de accu het i.c.m. de kou net niet aankon. Vervolgens de accu losgehaald om te checken hoe oud hij was, accu teruggeplaatst en vervolgens bleek dat ik helemaal geen stroom meer had. Het menu ging niet meer branden en de motor deed niets meer.
Na een zoektochtje kwam ik erachter dat de gele 20A zekering was doorgebrand. Bij het plaatsen van een nieuwe zekering brandde deze direct met een hoorbare knetter door. Kennelijk ontstaat er ergens kortsluiting? Nu is mijn vraag, hoe pak ik dit aan? Ben nog niet ervaren met het doormeten van stroom maar wil het wel leren. Hoe meet ik iets door en waar moet ik beginnen? Hoop dat iemand me op weg kan helpen.
Ger
_________________ KTM 950 Adventure '04 |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Za, 30 Jan. 2021, 21:31 Onderwerp: |
|
|
Welke zekering is er precies doorgebrand, dus op welke locatie? En op welk moment brand ie door, als je ‘m op contact zet?
Nog even afhankelijk van welke zekering het precies is, zou je eerst kunnen beginnen met de zekeringen er uit trekken van alles wat niet perse nodig is om de motor op contact te zetten. Dus verlichting, brandstofpomp, accessoires e.d.
|
|
Naar boven |
|
|
Klaverblad
Geregistreerd op: 5-4-2020 Berichten: 118 Woonplaats: Zuid-Holland
|
Geplaatst: Zo, 31 Jan. 2021, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Sorry, vergeten te vermelden maar het gaat om de 20A zekering in het startrelais. Bij het plaatsen van de nieuwe zekering stond het contact uit en hij brandde direct door.
_________________ KTM 950 Adventure '04 |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Zo, 31 Jan. 2021, 12:41 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij hoort daar een 30A zekering in. Ik zou iniedergeval even het startrelais loshalen en de contacten en stekker goed schoonmaken. Maar je hebt dan toch ergens een kortsluiting.
Wat voor een accu heb je trouwens? Ik meen dat die lithium dingen heel slecht tegen kou kunnen.
Dan kun je ook nog even proberen de 2 stekkers naar de SR los te halen (1 x grote platte stekker en 1 x kleine) en weer op contact zetten en kijken of de zekering weer door fikt. Verder zou het misschien ook nog de bedrading bij het balhoofd kunnen zijn, dus stuur even op een andere stand zetten en weer proberen.
Laatst aangepast door TooBigTooHeavy op Zo, 31 Jan. 2021, 12:54, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Zo, 31 Jan. 2021, 12:47 Onderwerp: |
|
|
Ik bedenk me ineens dat ik ook zoiets heb gehad en dat bleek het slot zelf te zijn. Tenminste, toen ging verder ook niets aan, startrelais zekering bleef wel goed. Toen het slot helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt en bleek dat de contacten onderin gecorrodeerd waren.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 1 Feb. 2021, 9:19 Onderwerp: |
|
|
idd daar hoort een 30A (groen ) te zitten.. maar.. ook een 20A hoort niet meteen door te branden, dus dan is er idd iets elders mis.
begin eens met alle zekeringen uti de zekering kast te halen.. en het dan op nieuw te proberen.
daarna een voor een terug zetten...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Klaverblad
Geregistreerd op: 5-4-2020 Berichten: 118 Woonplaats: Zuid-Holland
|
Geplaatst: Ma, 1 Feb. 2021, 12:09 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties, ik zag dat er een aan de ene kant een 30A zit en aan de andere kant een 20A. Dat klopt dus niet en er moet aan beide kanten een 30A zitten?
Er zit een Motobatt accu in de motor, geen idee hoe oud hij is.
Heb recent de Rade Garage RR kit op mijn motor geïnstalleerd, wellicht heeft het hier iets mee te maken. Vind het wel opvallend dat bij het loshalen en terugplaatsen van de accu kennelijk iets is misgegaan, dus ik zou zeggen dat het daar iets mee te maken heeft. Zal eens beginnen met alle zekeringen uit de kast halen en terugplaatsen. Ik neem aan dat als hij bij het terugplaatsen van een bepaalde zekering doorbrandt, ik kan concluderen dat er dus in deze groep iets fout gaat?
_________________ KTM 950 Adventure '04 |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Ma, 1 Feb. 2021, 12:36 Onderwerp: |
|
|
Edit: check eerst of de Kabels op de accupolen wel goed vast zitten!
Er zit ook nog een reserve zekering naast de gewone 30A zekering, die is dus nergens op aangesloten.
Die accu testen doe je meestal door het voltage te meten tijdens starten. <10V is accu overleden. Maar testen gaat nu niet aangezien die zekering doorbrand. Tenminste, het zou wel kunnen door het startrelais door te verbinden, maar dat is misschien nog wat te snel (hier kun je het contactslot bijv mee omzeilen).
Maar zoals gezegd, haalt eerst eens alle zekeringen uit het zekeringkastje in het handschoenenkastje, dan de 30A van het startrelais er weer in en dan 1 voor 1 die andere zekeringen er weer terug in. Nu goed in de gaten houden of die 30A zekering goed blijft. Brand ie door dan zit er in die groep een kortsluiting. Dan moet je in het schema gaan kijken wat er allemaal op die groep aangesloten zit.
Laatst aangepast door TooBigTooHeavy op Ma, 1 Feb. 2021, 14:22, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 1 Feb. 2021, 19:56 Onderwerp: |
|
|
de rood-witte draden zijn de hoofd-spanning, VOOR de zekeringkast en zitten alleen via de hoofdzekering aan de accu vast. Zij vormen de verbingding tussen accu en dynamo+regelaar en voeren dus de laadstroom zowel als alle stroom naar de verdeel-zekering kast.
(heeft niks met ACC te maken volgens mij)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Ma, 1 Feb. 2021, 20:38 Onderwerp: |
|
|
Er is wel een aftakking van constante spanning naar de zekeringkast voor een ACC constante voeding en de klok. Dus vanaf de accu, startrelais en door de 30a zekering naar zekeringkast voor ACC en klok, daar staat dus altijd spanning op ook al is de sleutel uit het contact.
Dan gaat er ook nog een deel naar het contactslot voor de geschakelde +. Dan nog zou die zekering van de ACC eerst moeten doorfikken, omdat die lichter is (10A?) mocht het probleem daar in zitten dus dat zal het wel niet zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 1 Feb. 2021, 20:43 Onderwerp: |
|
|
eigenlijk.. kan het niet na de zekering kast zitten (als de zekeringen daarin fatsoenlijk en juist zijn). Een kleine zekering gaat er altijd eerder uit.
Maar .. ALs je er alles uittrekt .. dan weet je dat ook meteen dus.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Klaverblad
Geregistreerd op: 5-4-2020 Berichten: 118 Woonplaats: Zuid-Holland
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 3 Feb. 2021, 18:48 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, een kant is enkel een reserve houder. Er hoort een 30a in, dus nu een 20 geeft al aan dat er mogelijk eerder een probleem was.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Klaverblad
Geregistreerd op: 5-4-2020 Berichten: 118 Woonplaats: Zuid-Holland
|
|
Naar boven |
|
|
|