lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Nokkenasketting
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jerome



Geregistreerd op: 11-7-2008
Berichten: 772

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Dec. 2020, 12:53    Onderwerp: Nokkenasketting Reageer met quote

even gezocht op het forum maar geen duidelijkheid gevonden.

wat is jullie advies over het vervangen van de nokkenasketting?

voortijdig of pas bij duidelijk tikkend geluid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Dec. 2020, 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

rond de 100.000km heb ik her en der gelezen......
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Dec. 2020, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is geen officiële KTM interval volgens mij. Ik weet alleen dat je de kettingspanners kunt opmeten om te zien of de geleiders of de ketting misschien niet goed zijn. Dan nog kunnen de kettingen wel knappen of de geleider zo ineens kapot gaan natuurlijk.


BEFA8C14-8941-4BC5-8DD3-317FBB5C7D40.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  493.93 KB
 Weergegeven:  323 keer

BEFA8C14-8941-4BC5-8DD3-317FBB5C7D40.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jerome



Geregistreerd op: 11-7-2008
Berichten: 772

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Dec. 2020, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

duidelijk. Ff in de kerstvakantie werk van maken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Dec. 2020, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ah?
De mijne heeft 114xxx km.
Dus ik zou beter ook eens informeren of het nodig is.
Merci om er even de aandacht op te vestigen.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Dec. 2020, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kan Daan ook nog even die 100k km conformeren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 22 Dec. 2020, 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Dat is geen officiële KTM interval volgens mij. Ik weet alleen dat je de kettingspanners kunt opmeten om te zien of de geleiders of de ketting misschien niet goed zijn. Dan nog kunnen de kettingen wel knappen of de geleider zo ineens kapot gaan natuurlijk.

Ik denk inderdaad dat de ketting maar vervangen moet worden als de spanners hun taak niet meer aankunnen, dus wanneer de ketting na het starten van de motor maar blijft rammelen.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jerome



Geregistreerd op: 11-7-2008
Berichten: 772

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Dec. 2020, 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

ok dankjullie voor de feedback
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Za, 2 Jan. 2021, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb toevallig eenzelfde vraagstuk. Sinds kort een 950 S gekocht. Na wat leeswerk wat bekende problemen zijn maar bedacht om de volgende onderdelen preventief te gaan vervangen gezien dit nergens in het onderhoudsboekje staat: waterpompas +keering + etc, de kettingspanbusjes (art. nr. 60036003000) en het veertje bij het overdrukventiel bij de oliepomp

Kettingspanbusjes: volgens handboek eerst de spanafstand opgemeten, achterste cilinder = 6,9mm en de voorste is 6,3mm. Ondanks dat ik weet dat deze motor met 59K op de klok niet risicovrij is, toch een tegenvaller.

Het valt dus nog binnen de specs maar het houd niet over. Iemand ervaring hoeveel km er nog mee gereden kan worden? (0,3)

De motor loopt verder goed, tikt wel iets wanneer deze nog koud is maar gaat vervolgens weg. Lampje van oliedruk gaat meteen uit.

Voor de waterpomp as moet ik zowieso al de rechterkant openmaken. Wellicht handig om meteen maar die nokkenasketting en glijschoenen mee te nemen... Zuigers zijn ook nog origneel, dit zou ik ook nog mee kunnnen nemen, zo kom je van het een in het ander.

Normaal zeg ik "if it ain't broke dont fix it" maar hierbij weet ik het niet zo goed. Iemand gelijke ervaringen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jan. 2021, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lijkt inderdaad niet heel ruim, al zal het ook weer niet zo snel slijten. Heb je het ook nog weer een keer opnieuw gemeten? Dus blok nog weer een paar keer ronddraaien en dan weer meten om zeker te zijn.

Ik heb de waardes van die van mij nog even opgezocht, maar ik zit bij alle 3 zo rond de 9-10mm (950S ‘04 met 50k, 990S ‘06 met 90k en 990R ‘10 met 90k).

Maar ik heb te weinig verstand/ervaring van deze blokken om hier een oordeel over te geven hoe lang je nog hebt. In het WPH staat wel letterlijk dat als het minder dan 6mm is de geleider versleten kan zijn of de ketting is uitgerekt. Dus wat dat betreft zou je misschien alvast wat kunnen gaan plannen.. Maar ik heb zo’n vermoeden dat deze waardes ook niet zaligmakend zijn. Het zou maar zo kunnen zijn dat het spul nog steeds kapot kan lopen terwijl de spanners goed meten binnen die waardes. Ik ben ook wel benieuwd of het sowieso verstandig is om zo rond de 100k (zoals Daan hierboven zegt) de geleiders en spanners te vv wegens groot risico op kapot lopen. Maar ik twijfel hier over om dezelfde reden als bij jou, if it ain’t broke don’t fix it wink.

Wat betreft de zuigers, ik zou eerst een compressietest en cilinder lektest doen om daar wat zinnigs over te zeggen.

Maar misschien dat de experts hier op het forum er nog wat over kunnen zeggen. Verder zou je nog kunnen zoeken op het ADV rider forum en wat ik hoor is dat René Zaal van https://www.motorserviceakersloot.nl/ de echte expert is. Als ik jou was zou ik hem om advies vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ja misschien was het wat vragen naar de bekende weg. Ik zag deze week op markplaats een blok met klepschade met vergelijkbare kilometers. Wil sowieso niet ergens in Frankrijk staan met een kapot blok met de gedachte dat het voorkomen had kunnen worden. Dus maar voor zekerheid gegaan, blok gisteren uitgebouwd, zaterdag openen en hopen dat het meevalt smiley2 zag al redelijke wat olie lekkage langs de klepsteel....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een dubbelcheck gedaan, maar de meetwaarden waren gelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jan. 2021, 1:00    Onderwerp: Reageer met quote

echte kop-schades bij de lc8 komen eigenlijk niet voor. Er gaat wel eens een klep stuk door oververhitting (te arm mengsel, slecht ebrandstof etc, vaak met andere oorzaken als grondslag (bijv een high-flow filter monteren en het mengsel niet aanpassen..)

ALS de klepspanners niet meer spannen, krijgt de klep speling. Daar gaat ie nooit aan stuk, omdat de klep dan juist te weinig open gaat, meer koeling krijgt en minder opwarmt.
Hij gaat dan duidleijk tikken etc. Rij je dan ondanks sterk tikken toch door.. tja, dan gaat er misschien wel iets stuk op den duur.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog wel benieuwd naar je ervaringen Han, en maak je ook nog dd wat fotos?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

In ieder geval voor de 187.500km, daar ging het bij mij mis rolleyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif