Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 10:58 Onderwerp: TPS bij 950 - weer wat bijgeleerd |
|
|
Best grappig,
ik heb die 950 al 100.000km en pas gisteren leerde ik iets nieuws over de TPS van een 950:
- dat je moet meten tussen blauw en zwart, en niet tussen geel en zwart zoals in het handboek staat
- dat de procedure zoals ze in het handboek staat totaal fout is en dat er weerstanden gemeten moeten worden ipv voltages (een topic van Dr.Bean)
- dat de TPS op een 950 totaal zinloos is als de EPC eraf gehaald is. (een andere topic van Dr.Bean)
In plaats van hem af te stellen, ga ik hem dus gewoon loskoppelen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 13:17 Onderwerp: |
|
|
Muug, daar zijn de meningen inmiddels wat op verdeeld. Ivm. De 3d ontstekingsmap heeft de tps well degelijk een functie en heb ik deze ondertussen bij mijn nieuwe 950 ook wél laten zitten. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 30 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 13:21 Onderwerp: |
|
|
Lees her en der toch wel tegenstrijdige berichten over de TPS - EPC combinatie. Topic van Bean waar je aan refereert stamt volgens mij uit 2005, wellicht dat er inmiddels nieuwe inzichten zijn? Ben benieuwd aangezien ik zelf ook nog wat afstel werkzaamheden aan mijn 950S uit 2003 ga doen binnenkort _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 30 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 13:23 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Muug, daar zijn de meningen inmiddels wat op verdeeld. Ivm. De 3d ontstekingsmap heeft de tps well degelijk een functie en heb ik deze ondertussen bij mijn nieuwe 950 ook wél laten zitten. |
Precies dit _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 15:04 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Muug, daar zijn de meningen inmiddels wat op verdeeld. Ivm. De 3d ontstekingsmap heeft de tps well degelijk een functie en heb ik deze ondertussen bij mijn nieuwe 950 ook wél laten zitten. |
OK! AHA ! Goed dan laat ik hem zitten.
Maar is deze meetmethode van Dr.Bean - uit 2005 - dan ook verouderd?
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=180&highlight=tps _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 21:13 Onderwerp: |
|
|
hier ook de carb uitgebouwd om kleppen te checken. epc en sas verwijderd.
TPS is me nog onduidelijk en ben benieuwd hoe te handelen bij afstellen.
Tips welkom
Manual wel of niet hanteren? weerstand of volt meten
Ben meer van boutje moertje, meet methode dr-bean gelezen _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 22:37 Onderwerp: |
|
|
De TPS is in ieder geval nodig voor het EPC.
Of de TPS idd ook invloed heeft op de ontstekingsmap zou ik niet willen beweren of ontkennen: Dan zou ik het een keer moeten nameten.
(lastig want dan zou je verschillende gas toerental condities moeten creeren.. iets wat zonder test-bank lastig is)
Destijds heb ik gedacht van niet... en hem van mijn 950 afgesloopt (en nooit meer teruggebouwd). Ik heb geen verschil be merkt, en de motor heeft er ook nooit een krimp om gegeven.
Maar het kan.. en als het er is is het waarschijnlijk een kleine correctie op de ontseking (die je waarschijnlijk meestal niet bemerkt idd).... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 10:46 Onderwerp: |
|
|
Vorig jaar kreeg ik mn motor niet lekker afgesteld, vooral oppakken vanaf lage toerentallen ging haperig. Toen heb ik eens naar de TPS gekeken en dat maaktje (bij mij) het verschil. Daarna nog eens getest met en zonder afgekoppelde TPS, met liep ie mooi, zonder erg slecht oppakken. Dus mijn conclusie is dat ie wel degelijk wat doet, waarschijnlijk veel als je afstelling op het randje zit. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 11:41 Onderwerp: |
|
|
ok
hij zit erop, dan laat ik 'm erop.
Ik zal gewoon de standaardprocedure van de voltages gebruiken. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 12:21 Onderwerp: |
|
|
GezwindeSpoed schreef: | Vorig jaar kreeg ik mn motor niet lekker afgesteld, vooral oppakken vanaf lage toerentallen ging haperig. Toen heb ik eens naar de TPS gekeken en dat maaktje (bij mij) het verschil. Daarna nog eens getest met en zonder afgekoppelde TPS, met liep ie mooi, zonder erg slecht oppakken. Dus mijn conclusie is dat ie wel degelijk wat doet, waarschijnlijk veel als je afstelling op het randje zit. |
ja dat suggereert zeker dat ie weldegelijk invloed heeft.
Ik ben sowieso zelf niet zo gevoelig voor het óppakken'van de motor.. ik jenk het gas open en dan moet ie het doen _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 14:32 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Ik ben sowieso zelf niet zo gevoelig voor het óppakken'van de motor.. ik jenk het gas open en dan moet ie het doen |
Lol, voor filerijders daarentegen is dat heel belangrijk. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|