Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ger964
Geregistreerd op: 14-12-2015 Berichten: 140 Woonplaats: de Liemers
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 14:03 Onderwerp: Kapotte spanningsregelaar? |
|
|
Need some help 🙂
Tijdens mijn vakantie in Italië was mijn accu van mijn 950 adv. ineens stuk.
Ter plaatse een nieuwe accu gekocht en verder gereden.
De Lithium die erin zat stond bol aan de onderzijde.
Thuis een nieuwe Litium besteld en gemonteerd.
Na een km of 250 en een bezoek aan Bartang in Harskamp wilde de motor weer niet starten.
Bij Peter van Bartang (aardige behulpzame vent met mooie spullen) een leen accu gemonteerd en thuis gekomen.
Ook de 250 km oude Litium staat bol aan de onderzijde.
Thuis de boel gedemonteerd en gemeten.
Kabels en stekkers allemaal in nette staat.
Spanning accu motor uit 12,80 volt
Spanning accu stationair 14,26 volt
Spanning accu 4000 rpm 17,60 volt.
Dit laatste lijkt mij niet goed.
Wat ik lees in het verslag van GOOOOOO, http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=61456#61456 is dat dit ook 14,26 volt moet zijn.
Ff langs een lokale niet behulpzame motorzaak gereden en hij vertelde dat ik, als de spanningsregelaar kaduuk is een Mosfet moet monteren, veel beter en worden minder warm.
Een nieuwe kopen vind ik prima mits de huidige stuk is.
Iemand een idee? _________________ KTM 950 adv op noppen |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 362
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 14:25 Onderwerp: spanningsregelaar |
|
|
Even losschroeven en bekijken . Heb hetzelfde gehad en bij mij zat er een gat in gebrand aan de achterkant , was dus duidelijk . |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 15:15 Onderwerp: |
|
|
ja. die regelaar is stuk en 'regelt' dus niet meer.
bij vervangen accu ALTIJD even controleren zou ik zeggen..
Origineel is overigens al een mosfet, net als bij de meeste moderne motoren. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Ger964
Geregistreerd op: 14-12-2015 Berichten: 140 Woonplaats: de Liemers
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 19:08 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie voor reacties.
Optisch is de regelaar netjes maar dus inwendig kapot.
Iemand er nog een liggen?
Gelijk maar even de kleppen stellen.
Niet verontrustend maar wel nodig.
Heb een lijstje voor de Harley dealer.
Hopen dat ze oude shims willen inruilen.
Heb er inmiddels 15 waar ik niets mee kan. _________________ KTM 950 adv op noppen |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 27 Sep. 2020, 13:31 Onderwerp: |
|
|
Hoi Ger,
Leuk om te lezen dat mijn oude draadje je ook geholpen heeft.
Is inderdaad flink aan de hoge kant.
Beetje achteraf praten maar net zoals STevenD al zei, als een accu kappot is en ineens bol staat. Altijd even de spanningen controleren aangezien er meestal een reden is dat de accu ineens stuk gaat /bol staat / overladen is.
Controleer ook even of alle aansluitingen er nog netjes uitzien, ook van de afgaande kabels
Maar vermoed net zoals de rest dat de regelaar kapot is. _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Ger964
Geregistreerd op: 14-12-2015 Berichten: 140 Woonplaats: de Liemers
|
Geplaatst: Do, 1 Okt. 2020, 23:11 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels de nieuwe spanningsregelaar gemonteerd.
Voltage bij 4000 rpm rond de 14,5 volt.
Wel 2 lithium accu’s kapot door de kapotte spanningsregelaar.
Die dingen kunnen niet tegen een hogere voltage.
Ook niet voor 250 km .
Kleppen zijn ook gesteld.
Had middels de excel sheet die de juiste dikte berekent bij de Harley dealer in Heteren een 8 tal nieuwe shims gehaald.
De dikte die erop gedrukt staat is dus niet de dikte van de shim .
Omdat ik al eens eerder shims had gehaald heb ik het nu zo optimaal mogelijk binnen de marges kunnen realiseren.
Wel wat plaatjes dunner gemaakt om de juiste dikte te krijgen.
Evengoed een hoop extra werk.
Vraag mij dan af hoe de KTM dealer dit doet. _________________ KTM 950 adv op noppen |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 1 Okt. 2020, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Ger964 schreef: | Inmiddels de nieuwe spanningsregelaar gemonteerd.
Voltage bij 4000 rpm rond de 14,5 volt.
Wel 2 lithium accu’s kapot door de kapotte spanningsregelaar.
Die dingen kunnen niet tegen een hogere voltage.
Ook niet voor 250 km .
|
Nee daar kunnen ze echt niet tegen..
en andersom, zou de spanningsregelaar ook wel eens niet tegen de Lithium accu kunnen...
(als een lithium accu vol is loopt de inwendige weerstand enorm op.. waardoor er niks meer in gaat en de spanning dus ook hard oploopt. Waar de spanningsregelaar normaliter een accu als buffer heeft, heeft die bij een lithium dus niks (alsof je er geen accu in hebt...)
maar ok, het is koffiedik kijken.. die regelaars gaan zowieso wel stuk immers. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 2 Okt. 2020, 12:08 Onderwerp: |
|
|
Ger964 schreef: |
De dikte die erop gedrukt staat is dus niet de dikte van de shim .
Omdat ik al eens eerder shims had gehaald heb ik het nu zo optimaal mogelijk binnen de marges kunnen realiseren.
Wel wat plaatjes dunner gemaakt om de juiste dikte te krijgen.
Evengoed een hoop extra werk.
Vraag mij dan af hoe de KTM dealer dit doet. |
mijn ervaring met KTM shims is dat de maten als geprint echt heel erg goed kloppen. maar wat ik doe is meten, niet lezen.
Nieuwe shimms zitten vaak in een laagje was achtige coating, maak ze goed schoon voor montage en meten! anders lijken ze veel te dik maar na heel even draaien zijn ze weer als bedoeld.
Geen ervaring met HD shim's. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 3 Okt. 2020, 11:26 Onderwerp: |
|
|
ik mocht laatst mijn shims zelf uitzoeken bij de dealer,
uit een mooie doos van het merk prox
die hebben trouwens ook meer keus als ktm origineel,
(ook halve maatjes omhoog of omlaag...) _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 32 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Vr, 5 Jan. 2024, 18:17 Onderwerp: |
|
|
Helaas vandaag ook een kapotte regelaar op de snelweg. Plof rook uit de dash en de accu zo rond als een bal. Heb het waarschijnlijk vanwege de regen niet door gehad dat de voltmeter alarm sloeg. (waren op de terugreis van een weekendje Brabant Limburg offroad).
Nu met een choco bij de goudreinet wachten op pa met de aanhanger.. :( _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 5 Jan. 2024, 21:04 Onderwerp: |
|
|
aj, ja.. zon metertje helpt niet veel: in het begin kijk je daarop, maar na een tijdje niet meer.
hopenlijk valt de schde verder mee. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 32 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Za, 6 Jan. 2024, 11:51 Onderwerp: |
|
|
Precies, staat altijd op buitentemperatuur. Maar goed we gaan op onderzoek, te beginnen met de tuinslang want hij is enorm smerig geworden afgelopen dagen😂 _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 32 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Do, 11 Jan. 2024, 11:22 Onderwerp: |
|
|
Gisteren aan de technische puzzel begonnen:
Al snel gevonden dat de Ballasten van de Xenon-verlichting (After-market Rally-screen) zijn ontploft, dat was de rook uit de cockpit. Rest van de kop, Toerenteller, Dashboard & ECU/CDI lijkt onbeschadigd.
Motor op een andere accu met de spanningsregelaar los gekoppeld van het laadsysteem geprobeerd te starten -> Liep direct zonder problemen, das toch fijn.
Tijdens het lopen de uitgaande spanning van de regelaar gemeten maar die was 0, ding werd ook gloeiend heet dus eenvoudige conclusie:
Nieuw gemonteerde spanningsregelaar is gesneuveld binnen 500km.
Das toch wel bijzonder dus even de leverancier contacten of ik 'm terug moet sturen of dat ie gewoon zo het geld overmaakt op basis van de foto's. Klein nadeel is dat ik, i.v.m. eerdere problemen met de bruine connector ik dit deel gesoldeerd heb en dat de aan de regelaar vast geleverde stekker er dus niet meer aan zit...
Totale schade; Ballast, Accu & regelaar valt allemaal mee gelukkig.
Nu de boel toch open ligt gelijk e.e.a. fatsoeneren wat betreft accessoire-bedrading & handvatverwarming vervangen. _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
keewhip
Geregistreerd op: 17-4-2014 Berichten: 81 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 32 Woonplaats: Roosendaal
|
|
Naar boven |
|
|
|