lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Horten en stoten en wilt niet starten -> Probleem gevonde
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Aug. 2020, 20:34    Onderwerp: Horten en stoten en wilt niet starten -> Probleem gevonde Reageer met quote

Strikvraag mbt 990 Adventure.

Eergister van huis weggereden. Horten en stoten, leek alsof hij op 1 pit liep en af en toe met het spelen met het gas op 2 liep. Had pas 170km gereden maar toch even volgetankt. Had zo'n vermoeden dat hij geen benzine meer had.

Starten lopen, niets aan de hand maar op snelheid (2e versnelling) weer horten en stoten. Halve km verder weer vol vermogen. 2 km verder helemaal niets meer.

4-5 km naar huis gelopen in de brandende zon. Accu bijgeladen, startmotor/krukas gaat als een gek rond. Daarin geen probleem. Vonk getest, ook beide goed maar toch even de bougies vervangen. Lagen al klaar voor een aankomende beurt. Maar nog steeds niet lopen.

Benzine dan? Pomp voel je trillen als contact aan gaat. Er komt ook benzine uit de leiding als je de snelkoppeling los maakt. Maar!! als ik het contact aanzet en na 2-3 seconden een schroevendraaier in de snelkoppeling stop van de benzinepomp komt er één goeie sproei van benzine uit, maar verder niets.

Benzinepomp kapot? Zo ja, waarom start de motor dan niet als ik benzine en/of remmenreiniger via de inlaat naar binnen spuit?

Help!! Ik ben het spoor bijster.

Verder gecheckt:
Stekkers op de injectie zitten vast.
Stekkers naar de benzinepomp schoongemaakt en ingespoten met contact spray.
Zekeringen boven de tank en onder bij de skidlate gecontroleerd met multimeter en allen nog goed.

Nog checken:
Benzinefilter in de pomp (dat zwart/grijze zakje bij de pomp is wel schoon)


Hoe kan ik de benzinepomp goed testen? 12v op de stekker zetten en dan kijken of hij blijft pompen?


Laatst aangepast door MarkMeisner op Ma, 24 Aug. 2020, 17:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Aug. 2020, 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Tuneecu geeft geen fouten?

Weet je zeker dat de vacuümslangen goed zijn (en goed aangesloten zijn)?

TB’s al eens gebalanceerd? En TPS checken.

Wat ik wel eens aan den lijve heb ondervonden en wat geloof ik ook een kwaal is dat als de filters van de pomp oud en smerig zijn (op t oog niet altijd te zien), de motor ook erg slecht kan gaan lopen, dat snatchy gas gevoel wordt er ook veel erger van. Ik zou denk ik persoonlijk daar eerst mee beginnen.

Daarnaast zou het inderdaad ook nog de pomp zelf kunnen zijn, druk meten denk ik een splitter in de output leiding zetten met een druk meter er op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Heb geen kabel om hem aan TuneECU te hangen. Kreeg eergister wel een foutcode via het gele FI lampje, maar dat was maar één keer en krijg hem niet meer terug. Geen idee welke dat was.

Vaccuumslangen? Geen idee, waar kan ik die vinden :P

TB's heb ik half jaar geleden gebalanceerd, voor het checken van de TPS moet hij lopen toch? Ik zal dat nog even uizoeken.

Druk meten van de pomp gaat niet zo makkelijk, ik heb al die spullen niet liggen. Maar hij spuit heel even en daarna niets meer. De pomp zou toch continu druk moeten geven? Als in, blijven spuiten? Dat doet hij namelijk niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou die kabel gewoon een keer bestellen, is altijd makkelijk om even snel wat uit te kunnen lezen. Wil niet altijd zeggen dat je bij een probleem ook echt foutcodes krijgt, maar misschien zie je iets aparts en je kunt allerlei sensoren uitlezen wat makkelijk kan zijn bij problemen op sporen.
Zie https://tuneecu.net/TuneECU_En/index.html voor meer info over welke kabel je bijvoorbeeld moet hebben. Je bent er al eens mee bezig geweest meen ik mij te herinneren?

Vacuumslangen zitten onder de throttle bodies onder de airbox op de inlaatkanalen boven de kleppen, aan de zijkant zitten er kleine pijpjes waar leidingen op aangesloten horen te zitten (voor synchroniseren en MAP sensoren zitten daar geloof ik ook op). Zie plaatje. Als er wat los ligt of scheuren in die slangen hebt krijg je valse lucht en kan ie er beroerd of niet van gaan lopen.

Voor afstellen TPS moet ie warm zijn en lopen inderdaad. Hier ook weer handig om TuneECU te gebruiken, want dan kun je de TPS waarde gewoon zien op de laptop of Android app.

Druk meten van de pomp lijkt me het beste om lopend te doen. Ik kan het fout hebben, maar het zou kunnen dat als je de leiding loshaalt de pomp dan sowieso stopt, omdat de druk bij de injectors 0 is (zit geloof ik een brandstofdruksensor die een signaal via de ECU aan de pomp geeft als de druk daar 0 is).

Maar dat zou ik denk ik later pas doen. Eerst synchroniseren, TPS checken, benzinepomp filters (sowieso goed om een keer te doen als je dat nog nooit gedaan hebt). Je moet geloof ik zelfs voor de TPS afstellen eerst de gaskabels “nullen” (throttle cable adjustment, moet ook weer met TuneECU). Hierna misschien ook nog een adaptive reset en de 15min idle doen.

Ingewikkelde fietsen die KTM’s grin



1052E32A-C158-4483-A66B-DB1C3F500BA9.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  111.75 KB
 Weergegeven:  190 keer

1052E32A-C158-4483-A66B-DB1C3F500BA9.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Ik zou die kabel gewoon een keer bestellen, is altijd makkelijk om even snel wat uit te kunnen lezen. Wil niet altijd zeggen dat je bij een probleem ook echt foutcodes krijgt, maar misschien zie je iets aparts en je kunt allerlei sensoren uitlezen wat makkelijk kan zijn bij problemen op sporen.
Zie https://tuneecu.net/TuneECU_En/index.html voor meer info over welke kabel je bijvoorbeeld moet hebben. Je bent er al eens mee bezig geweest meen ik mij te herinneren?

Vacuumslangen zitten onder de throttle bodies onder de airbox op de inlaatkanalen boven de kleppen, aan de zijkant zitten er kleine pijpjes waar leidingen op aangesloten horen te zitten (voor synchroniseren en MAP sensoren zitten daar geloof ik ook op). Zie plaatje. Als er wat los ligt of scheuren in die slangen hebt krijg je valse lucht en kan ie er beroerd of niet van gaan lopen.

Voor afstellen TPS moet ie warm zijn en lopen inderdaad. Hier ook weer handig om TuneECU te gebruiken, want dan kun je de TPS waarde gewoon zien op de laptop Android app.

Druk meten van de pomp lijkt me het beste om lopend te doen. Ik kan het fout hebben, maar het zou kunnen dat als je de leiding loshaalt de pomp dan sowieso stopt, omdat de druk bij de injectors 0 is (zit geloof ik een brandstofdruksensor die een signaal via de ECU aan de pomp geeft als de druk daar 0 is).

Maar dat zou ik denk ik later pas doen. Eerst synchroniseren, TPS checken, benzinepomp filters (sowieso goed om een keer te doen als je dat nog nooit gedaan hebt). Je moet geloof ik zelfs voor de TPS afstellen eerst de gaskabels “nullen” (throttle cable adjustment, moet ook weer met TuneECU). Hierna misschien ook nog een adaptive reset en de 15min idle doen.

Ingewikkelde fietsen die KTM’s grin


Hier was ik al een beetje bang voor, maar ik ga nog eens uitzoeken hoe en wat mbt. de pomp.

Ik heb al eens met TuneECU gewerkt maar dat was met een geleende kabel. Ik mocht willen dat ik die 15min ilde reset kon doen, maar zo ver ben ik nog niet :P
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het is allemaal niet heel erg ingewikkeld, het is alleen wel wat veel.

Wat betreft de benzinefilters, ik heb een extra setje die je over zou kunnen nemen alleen ben ik pas aankomende zaterdag in de mogelijkheid om die op te sturen mocht je dat willen :(.

Je kunt ze OEM bestellen, maar die zijn duur. Op ADVrider zit gebruiker “gefr”, een Griek die ze ook verkoopt voor een redelijke prijs. Heb er al eens wat gekocht, schappelijke betrouwbare kerel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks, ik heb ze nog liggen van de vorige eigenaar dus ik kan ze zo omgooien. Straks even doen, werk toch thuis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Top. En zie ook dit topic op advrider over tps afstellen. Zitten daar een aantal handige snuiters die precies weten hoe het moet.

https://advrider.com/f/threads/990-throttle-position-sensor-tps-adjustment-video-how-to.1448666/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Pomp deed het niet door een losse min-kabel in de pomp. Dit gefixed en beide filters vervangen. Pomp start nu netjes op, maar nog steeds niets. Startmotor draait als een malle rond, maar slaat niet aan. Accu hing wel op 11.5volt en bij starten kakt hij in naar 8.5v.

Heb hem nu op de lader gehangen, einde middag nog maar eens proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm onder de 10v bij starten is de accu meestal wel KIA
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem gevonden, dit gaat leuk worden om te repareren furious3


990-1.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  307.83 KB
 Weergegeven:  184 keer

990-1.jpg



990.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  363.33 KB
 Weergegeven:  200 keer

990.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Het is de voorste cilinder toch?
zit de ketting helemaal vast of kun je hem van bovenuit eruit halen.
Ik heb hier een blok uit elkaar gehaald en heb dus allerhande onderdelen. Wat wil je gaan doen? zelf repareren?
Ik heb het blok op de werkbank uit elkaar gehaald maar het lijkt me dat dit ook met blok in de motor kan.
Laat maar eens weten wat je wilt doen, en je kunt hier kijken hoe het in elkaar zit enl grasduinen in de onderdelen.
Ad.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is kloten Mark.. thumbsdown thumbsdown

Als je hulp nodig hebt dan weet je me te vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Heilige koe, nokkenasketting gebroken? Ook kromme kleppen dan. Snelste manier is dan een ander blok denk ik.

StevenD heeft vast een schuur vol 2e hands nette betaalbare blokken liggen grin . Misschien een sleutelavond organiseren om een nieuw blok er in te hangen? grin2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook onderdelen zoals ik al schreef, alles al gedemonteerd, maar als de kleppen krom zijn dan moet het blok eruit.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=8327&postdays=0&postorder=asc&highlight=kleppen&start=15

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.


Laatst aangepast door ATAK op Ma, 24 Aug. 2020, 21:07, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif