lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

De idle stepper motor

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Aug. 2020, 18:49    Onderwerp: De idle stepper motor Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik probeer een stationair probleem op te lossen bij mijn 990 adventure uit 2006.

Sinds een paar weken wil hij na een koude start een halve minuut steady lopen en daarna valt hij uit. Soms zakt hij heel even terug in toeren en trekt hij het net wel en blijft hij wel lopen. Gebeurt de laatste dagen steeds vaker en wordt constanter.

Veel gelezen over de idle stepper motor. Ik heb vanmiddag via Tuneecu de TPS bijgesteld naar 0,60 warme motor. Dit was 0,65 Stationair draaiend ook 0,60 nu. De tps is zover ik weet al 92.000km oud.

Ik denk te zien dat de stepper motor ook niks doet. Heb wel een kleine zichtbare ontbranding/knal gehad uit de achterste cilinder en ook toen viel hij uit. De kleppen zie ik niet veranderen van stand als ik hem op contact zet en vervolgens start. Mijn secundaire kleppen zijn eruit.

Wat mij wel op is gevallen dat ik met hele lichte druk van mij vinger op de balanceer stelschroef raak de achterste gasklep lichtelijk kantelt. Er zit speling op. Als ik dat doe gaat hij stationair nog onregelmatiger lopen. Zou hij hier valse lucht trekken waardoor dit probleem zich wellicht voordoet?

Eenmaal warm blijft hij prima draaien en valt niet uit.

Inmiddels ook 2x afgeslagen met intrekken koppeling.. kan ik de switch doormeten?

Heb nu de stepper motor stekker eraf gehaald toen hij warm was om het zo wellicht uit te sluiten?

Ik hoor graag van anderen die hier mee geworsteld hebben. Zag al iets van Steven voorbij komen op advrider zonder stepper maar dat koude starts niet leuk waren en uiteindelijk weer terug gezet. Heb je kunnen ontdekken waar het hem in zat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Aug. 2020, 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Update:

Test idle stepper motor lukt nu via tuneecu, zie hem nu ook bewegen bij contact aan en vervolgens starten. Is dat een redelijke uitsluiting van hem als boosdoener?

De motor slaat telkens uit na een backfire? vanuit de achterste cilinder.

Ik heb het gasklephuis nog eens goed bekeken en heb een ander wellicht probleem gevonden. Iemand anders ook al eens gehad (zie link) de gasklep van de achterste cilinder is zwart en heeft duidelijk langere tijd de zijkant geraakt bij dichtgaan. Zie foto’s in de link. Net als daar zit er bij mij ook ruimte tussen de stopbout van de gaskabels.

Heb echter niet last van een hoge idle zoals deze persoon wel had.

https://advrider.com/f/threads/high-idle-and-imbalanced-throttle-bodies.791353/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Aug. 2020, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je ook verschil in vacuüm tussen voorste en achterste cilinder?

Weet je heel zeker dat de vacuumslangen goed zijn (en goed zijn aangesloten) en dat de TB’s goed afdichten op de cilinder (geen valse lucht)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

Minimaal verschil volgens tuneecu. 8hpA oid.

1000km geleden gesynchroniseerd met een flowmeter op de kelken.

Inlaatrubbers zijn nog lekker soepel en hebben geen scheurtjes oid.

De slangetjes van de Map sensors zitten er strak op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lijkt me een verwaarloosbaar verschil. Ik had met mijn 950 Adv ook backfiring uit een carb, maar dat had te maken met een arm mengsel. De 990 werkt wat dat betreft wat anders, maar daarom dacht ik aan de vacuumslangen.

Misschien zoals ik ook al in Mark Meisener z’n topic postte, eerst eens beginnen met throttle cable adjustment, TPS checken (warm en lopend checken), TB’s weer synchroniseren, adaptive reset en 15min idle.

Zie topic op advrider: https://advrider.com/f/threads/990-throttle-position-sensor-tps-adjustment-video-how-to.1448666/.

Post van “Zuber” is interessant:

“ Adjusting the TPS with the idle stepper retracted is wrong. Doing it that way will result in a too high voltage.
The spec is 0.60v at a warm idle. This is important, warm and idling.

Because, the ECU will read the TPS value when you first turn on the ignition. The stepper does not retract between running, so it will be sitting in the warm idle position when the ECU is initiated.

Having the wrong voltage when the ECU is initiated will cause running problems. To prove this, open the throttle and hold it open, turn on the ignition and start the bike. Idle will be off and it will have glitches. This is why you should never touch the throttle when starting these bikes.

He did a good job with the video. It shows the details and locations well. I'd use a VOM instead of TuneECU to set the TPS because of the instant feedback. TuneECU is very slow to react to changes in the TPS voltage”.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks, had inmiddels al iets dergelijks gedaan.

Heb de zuber mapping eruit gehaald en de oorspronkelijke terug geladen. Kabels gedaan, TPS, 15 minuten.

Lijkt nu ok, even afwachten na wat ritjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Aug. 2020, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi wark! thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif