Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 13:24 Onderwerp: Probleem met 950, loopt onregelmatig bij optrekken. |
|
|
Ik heb een probleem met een Ktm 950.
Na een lange tijd stilstaan is de motor weer opgestart maar loopt niet mooi en traag op het gas.
Bij het rijden hikt de motor en heb ik het idee dat soms 1 van de cilinders niet mee doet met de ontsteking.
Gedaan:
Brandstof uit de tank gehaald en vervangen.
Carbs gereinigd.
Nieuwe bougies gezet
Alle slangen nagekeken op scheurtjes enz.
Bekabeling nagelopen.
Nieuwe (gebruikte) bougiedop gehaald en deze gewisseld op de cilinders.
Tps sensor gecontroleerd gasschuif dicht 0,55v en open 3,6 v
De motor blijft stotteren bij het optrekken.
Als ik wegrij en langzaamaan geef is het net alsof hij op 1 cilinderkop en bij meer gas ineens bij springt, zo klinkt het ook.
Heeft iemand nog een idee, ik niet namelijk. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 13:35 Onderwerp: |
|
|
bougies vervangen
synchronisatie controleren
CV membramen op lekkage/scheur controleren
Dat zou ik eerst aanpakken. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 14:20 Onderwerp: |
|
|
Bougies zijn vervangen en bij het reinigen van de carbs heb ik de rubbers van de vacuumschuiven gecontroleerd en deze zijn goed. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 15:01 Onderwerp: |
|
|
alles gebruikt dezelfde pickup dus ontsteking verdenk ik pas als laatste.
was de motor goed voor wegzetten? vrij belangrijk detail.
nog steeds: synchronisatie en misschien klepspeling. maar verder de symptomen zijn branstofgerelateerd nu ik er nog eens overheen lees. dan: branstofpomp doet goed zijn werk? dan toch je carburateurs schoonmaak actie nogmaals controleren. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 15:40 Onderwerp: |
|
|
Motor was goed voor het wegzetten.
Brandstofpomp ga ik nakijken, heb ik nog niet gedaan.
Ik hoor de pomp wel een paar keer ploppen als ik de motor op contact zet.
Ik zocht het in de ontsteking i.v.m. het abrupt stotteren wat hij doet, het lijkt wel een aan uit schakelaar.
Synchronisatie ben ik niet aangeweest. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 18:34 Onderwerp: |
|
|
als er meer dan 50k op staat, en je hebt de bean modificatie
niet gedaan, zou het zo maar eens de pomp kunnen zijn.
uit te testen door de ingaande slang los te halen en rechtstreeks
op de leiding naar boven te koppelen,
(ik meen dat dit kan met de bestaande slangen)
je zet dan de pomp eigenlijk buiten spel, en met nokkievol
afgetankte motor kun je zeker 100km rijden, omdat het
brandstofniveau dan boven de carb's staat.
zo heb ik eens dagenlang rondgereden in afwachting
van een nieuwe pomp
Oeps,... ik lees net in "voorstellen" dat je een sm hebt, dan gaat
bovenstaand verhaal niet op denk ik, omdat die een totaal andere tank heeft.
(maar wel dezelfde pomp?) _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 18:52 Onderwerp: |
|
|
De nieuwe verdachte is de brandstofpomp.
Kan je deze ook testen?
12v erop en tank laten leegpompen?
Ik hoor de pomp soms als ik het contact erop zet maar dit is 1sec hooguit. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Dan verdenk ik toch voornamelijk de carburateurs. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 20:01 Onderwerp: |
|
|
dat is mogelijk.
Ik heb wel de vlottersbakken gedemonteerd de sproeiers verwijderd en de kanalen doorgeblazen met perslucht.
Vlotter en vlotternaald gedemonteerd en schoongemaakt en getest.
Tevens waren de vlotterbakken schoner dan ik had verwacht.
Ook zijn de luchtsproeiers gedemonteerd en doorgeblazen.
Met de klachten die ik had was dat het eerste wat ik gecontroleerd heb. |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2020, 20:06 Onderwerp: |
|
|
Dan nog, kan dat een aan/uit reactie veroorzaken?
Het is echt net alsof er een schakelaar wordt omgezet op het moment dat ik wegrij.
Mijn gevoel zegt dat hij op 2 cil stationair loopt, bij het wegrijden lijkt het alsof 1cil niet meedoen en bij wat meer gas zo de schakelaar wordt om gezet en de motor spuit er vandoor. |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Vr, 24 Jul. 2020, 14:15 Onderwerp: |
|
|
Brandstofpomp
Contacten binnenin de pomp zien er als nieuw uit.
Pomp pompt ook als het contact aan wordt gezet en gaat uit op druk of tijd.
Meerdere keren getest en kan hier geen defect in vinden.
Zondag gaan de carbs er weer af. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 24 Jul. 2020, 16:49 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Dan verdenk ik toch voornamelijk de carburateurs. |
als het stotteren echt digitaal 'aan/uit' is denk ik eerder aan ontsteking
- interlocks... (standaard, koppelingsschakelaar, interlock relais, Kill-switch-contact) : Interlocks geeft wel altijd 2 cilinders tegelijk fail.
ps.: Als het erg is en ook stilstand gebeurt: dan kun je vaak makkelijk aan de uitlaattemperatuur zien welke cilinder het is, als het er 1 is!
- onsteking zelf: bougiekap die toch niet goed op bougie zit (is lastig te zien bij lc8), bougie die doorslaat (of gebroken is bij in/uitdraaien.. haarscheurtje is genoeg voor doorslag).
maar goed: kwestie van ervaring om te voelen wat het is.. geen ontstekling is echt digitaal... ook geen false plofjes oid
'tegensputteren' => brandstof-megsel fout
'wegvallen/slagen missen' => onsteking (kan op 1 cilinder zijn..)
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Vr, 24 Jul. 2020, 17:05 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | StevenD schreef: | Dan verdenk ik toch voornamelijk de carburateurs. |
als het stotteren echt digitaal 'aan/uit' is denk ik eerder aan ontsteking
- interlocks... (standaard, koppelingsschakelaar, interlock relais, Kill-switch-contact) : Interlocks geeft wel altijd 2 cilinders tegelijk fail.
ps.: Als het erg is en ook stilstand gebeurt: dan kun je vaak makkelijk aan de uitlaattemperatuur zien welke cilinder het is, als het er 1 is!
- onsteking zelf: bougiekap die toch niet goed op bougie zit (is lastig te zien bij lc8), bougie die doorslaat (of gebroken is bij in/uitdraaien.. haarscheurtje is genoeg voor doorslag).
maar goed: kwestie van ervaring om te voelen wat het is.. geen ontstekling is echt digitaal... ook geen false plofjes oid
'tegensputteren' => brandstof-megsel fout
'wegvallen/slagen missen' => onsteking (kan op 1 cilinder zijn..)
succes |
De ontsteking van beide cilinders zijn gelijk toch? Er is maar 1 puls?
Bougies al vernieuwd, bougie dop extra aangeschaft om deze uit te wisselen en op beide cylinders geprobeerd. Bougie doppen zijn idd lastig juist te monteren, heb dit ook dubbel gecontroleerd.
Ik check nu alles dubbel aangezien ik helemaal gek word om iederekeer de tank te verwijderen.
TPS is gecontroleerd op juiste waarde.
Ik denk dat het een wegvallen van slagen is...maar dat kan dicht bij het zelfde gevoel liggen als tegensputteren.
Stationair loopt hij wel op 2 poten (beide uitlaatbochten worden snel warm..auw)
Heb nu de tank er nog af dus ga toch de carbs nogmaals checken just. To be save. |
|
Naar boven |
|
|
Wout
Geregistreerd op: 1-3-2007 Berichten: 219 Woonplaats: Lage Zwaluwe
|
Geplaatst: Vr, 24 Jul. 2020, 21:22 Onderwerp: |
|
|
Ik denk toch meer in de richting van de gasschuiven. Als er één wat hakerig schuift komt hij pas mee als je meer gas geeft.
Ook mogelijk: als de motor lang heeft stil gestaan kunnen de gasschuif-membranen uitdrogen en krimpen, je ziet er dan niets aan maar ze passen niet meer goed in het gootje. Één komt dan goed mee maar de ander blijft wat achter door lekkage. Bij meer gas geven komt hij dan toch wel.
Kijk eens in de carbs en zie of de gasschuiven hetzelfde reageren bij gasgeven (uiteraard bij draaiende motor). Zo niet dan gasschuiven+membanen vervangen (is één geheel).
Succes met je zoektocht.
Wout _________________ Sinds 2007 een 2003 950 adv.
Sinds 2011 met lbs zijspan.
Sinds 2013 990 SM motorblok.
Sinds 2020 een 640 adv erbij.
Sinds 2023 Lc8 ingeruild voor een Zero |
|
Naar boven |
|
|
*Fuse*
Geregistreerd op: 21-7-2020 Berichten: 14
|
Geplaatst: Vr, 24 Jul. 2020, 21:37 Onderwerp: |
|
|
Wout schreef: | Ik denk toch meer in de richting van de gasschuiven. Als er één wat hakerig schuift komt hij pas mee als je meer gas geeft.
Ook mogelijk: als de motor lang heeft stil gestaan kunnen de gasschuif-membranen uitdrogen en krimpen, je ziet er dan niets aan maar ze passen niet meer goed in het gootje. Één komt dan goed mee maar de ander blijft wat achter door lekkage. Bij meer gas geven komt hij dan toch wel.
Kijk eens in de carbs en zie of de gasschuiven hetzelfde reageren bij gasgeven (uiteraard bij draaiende motor). Zo niet dan gasschuiven+membanen vervangen (is één geheel).
Succes met je zoektocht.
Wout |
Heb net de carbs weer in elkaar gezet.
Alle sproeiers losgehaald en doorgeblazen en gekeken of ze open zijn door ze tegen het licht te houden.
Tevens de kanalen in de carbs doorgeblazen en getest met een slang over de sproeiers en dan me de mond blazen.
(Rest met compressor hoor)
Gasschuiven ook gedemonteerd en deze lopen soepel en passen mooi in het gootje, tevens is het kleine messing buisje open en past alles goed.
Vlotters zijn ook gedemonteerd en de vlotter werking is getest.
Zondag alles weer monteren en ga dan de werking van de gasschuiven bekijken of die open gaan bij draaiende motor en gasgeven.
To be continued. |
|
Naar boven |
|
|
|