Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Vr, 12 Jun. 2020, 21:48 Onderwerp: zelf kettingschakel klinken |
|
|
Hallo,
de titel zegt het al, zondag ga ik m'n zwager helpen een kettingset
monteren, nou heb ik dat al vaak zat gedaan, echter niet zo vaak
met een klinkschakel.
ik heb hier geen speciaal gereedschap voor, echter wel een soort
brede doorslag met een V-groef er in, speciaal voor klinkschakels.
Is het afdoende om de schakel met een paar flinke gerichte meppen
af te klinken?
Iemand ervaring hiermee?
groet Daan
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 12 Jun. 2020, 22:35 Onderwerp: |
|
|
dat kan je inderdaad prima doen met een flinke hamer Maar let erop dat de hamer welke je achter de schakel als tegengewicht gebruik minstens zo belangrijk is als de slaghamer. wat je precies met v-groef bedoel weet ik niet zelf heb ik hier vaker heen center pons in de juiste afmeting voor gebruikt.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 7:28 Onderwerp: |
|
|
Hmm. Ok.
Bij in ieder geval DID is het eigenlijk de bedoeling een rond of taps kopje te gebruiken en de pen breder te drukken over de hele ronding.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Thorri
Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 211 Woonplaats: Gees
|
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 12:33 Onderwerp: |
|
|
Ook wel eens met hamers gedaan. Wel gelukt maar inderdaad te strak, zonde van de nieuwe ketting.
Nu ook een setje voor de manier die Steven aangeeft. Met de schuifmaat de breedte meten van een andere schakel en volgens mij staat zelfs ergens in de technische handleiding hoeveel millimeter de pinnetjes moet hebben eenmaal rond gedrukt. 5,4 uit mijn hoofd.
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 14:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zo’n zelfde als thorri eventueel te leen in de buurt van Utreg.
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 19:59 Onderwerp: |
|
|
Lief aangeboden jongens.
maar ik ga hem morgen klinken met de hamer,
als het voor mezelf was dan had ik al zo'n ding gekocht.
(volgende set op m'n adv zal het daar wel op uit draaien )
ik doe nog wel ff een berichtje hoe het gelukt is
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2020, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Het is gelukt hoor,
voor het plaatje persen een draagbare bankschroef gebruikt,
voor het klinken met de hamer de bankschroef geamputeerd,
zodat je een "aambeeldje"overhoud .
zie foto's ja sorry geen ktm (hij weet niet beter)
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
97.48 KB |
Weergegeven: |
180 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
110.49 KB |
Weergegeven: |
173 keer |
|
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2020, 12:51 Onderwerp: |
|
|
Goed bezig, iig een motor met de juiste eindaandrijving.
_________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2020, 14:06 Onderwerp: |
|
|
ponsje is mooi. (ik gebruik ook zo'n V-ponsje.. alleen is het bij mij gemaakt van een oud stuk afgebroken vijl (glashard materiaal) met een U-groefje er in geslepen
Maar.. een bescheiden tik met een hamer (200g hamertje, 2kg vuistje aan de achterkant) gaat ook prima.
Op de foto van Daan kan je overigens goed zien dat dit ook een speciale klink-schakel is: De uiteinden van de pennen zijn hol en ook veel minder hard, waardoor die heel makkelijk te pletten zijn: In dit geval zou je er ook een beetje ronde drevel middenin kunnen slaan. Je hebt echt niet veel nodig om dat plaatje op zijn plek te houden hoor. Meestal doe je te veel..
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2020, 14:16 Onderwerp: |
|
|
ging mooi hoor met die V-pons,
als je later recht bovenop de pen kijkt zie je een
vierkant overgebleven profiel, bijna fabriek-af...
zoals hierboven aanbevolen een 500 gram hamer gebruikt..
en die losse bankschroef is goud, je moet immer verplicht
onder de motor werken...
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2020, 17:03 Onderwerp: |
|
|
Mooi opgelost
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Wo, 17 Jun. 2020, 16:35 Onderwerp: |
|
|
nog eens rondgeneust om ook zo'n ding aan te schaffen,
prijzen lopen van 20 tot 60 euro en meer,
hier een van 60 https://www.motorcorner.nl/kettingpons-gereedschap-breker-klinker-voor-motorfiets-kettingen.html
die goedkope gaan vaak krom/stuk lees ik hier en daar,
eigenlijk ging het best goed met m'n bankschroefje,
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
|