Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 12 Jun. 2020, 10:42 Onderwerp: De torque limiter |
|
|
Hallo allemaal,
Na enige tijd zonder LC8 heb ik gelukkig weer een om van te genieten. De oude motor van oa Guus. Ik zag dat de motor al door Afrika, de Balkan en dergelijke is getrokken. Geweldig.
Ik meen nu last te krijgen van de torque limiter. Mijn vorige 990 Adventure had een 950 blok (Daan zijn oude blok) en daarbij was de modificatie al uitgevoerd.
De huidige nog niet van binnen gecontroleerd maar wel overduidelijk de symptomen.
Ik zat te kijken naar de vervangende tandwielen en zag als ik die bestel voor mijn 2006 model dat ik voor een complete kit dan 350 euro betaal. Als ik 1 of 2 bouwjaren later kijk bij bijvoorbeeld een Super Duke ik de 2 tandwielen ook los kan bestellen.
Zijn er ervaringen of je hier straffeloos mee wegkomt of dat dit toch wezenlijk anders is en niet gaat werken? Scheelt namelijk ongeveer 100 euro in kosten.
En, misschien heeft iemand nog de 2 tandwielen die ik nodig heb thuis liggen ter verkoop voor een iets leukere prijs?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 12 Jun. 2020, 14:28 Onderwerp: |
|
|
Je hebt het deksel ook nodig, daarom is de kit zo prijzig. Ja, ik heb nog een complete set tandwielen met deksel tegen een betere prijs liggen.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 12 Jun. 2020, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Kijk, top. Ik lees ook her en der dat mensen gewoon hun oude deksel hergebruiken. Zonder problemen zegt men.
Weet je toevallig ook waarom die gewisseld wordt? Vanwege het verschil in dikte van de tandwielen bijvoorbeeld?
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 7:24 Onderwerp: |
|
|
Misschien vervangen die dan al het onderdeel binnen de nieuwe deksels? In dat geval: meten is weten. Ik weet niet welk jaar dat precies veranderd is.
Het nieuwe tandwiel is dikker en past daarom niet in een oud deksel.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 14:54 Onderwerp: |
|
|
Wat zijn de symptomen van een stuk gaande torque limiter? En hoe kun je een oude of geupdate versie herkennen?
|
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 15:39 Onderwerp: |
|
|
Ik heb bij het starten geluiden alsof het blok gigantisch ruzie heeft binnenin. Harde metaal klappen. Soms wel, soms niet.
Mijn 2003 blok had aan de bovenkant van de deksel een witte tipex achtige stip waaraan je het kon zien dacht ik ergens gelezen te hebben. Anders even de deksel eraf en de tandwielen bekijken en vergelijken met de vernieuwde versie. Staat in de hall of wisdom mooi naast elkaar gelegd.
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2020, 17:47 Onderwerp: |
|
|
Ok bedankt, ga ik even opzoeken. Lijkt hetzelfde geluid als van een startkoppeling dus, of bedoel je dat ook?
Mijn 2006 990 heeft dat geluid ook af en toe. Ik had al eens een andere startkoppeling gemonteerd, en daar werd het beter van, maar zo heel af en toe gebeurd het nog steeds wel eens. Misschien dat de pasvlakken waar de startkoppeling op aangrijpt dus toch meer beschadigd zijn dan ik dacht of het is die torque limiter. Die van mij is ook een 2006 model namelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Wo, 1 Jul. 2020, 18:33 Onderwerp: |
|
|
Startkoppeling symptomen nog niet ervaren dus of dat vergelijkbaar is, geen idee.
Alweer een paar weken terug de nieuwe tandwielen en deksel gemonteerd. Alle geluiden weg. Heb helaas niet gemeten waarom de deksel gewisseld moet worden. Ze hadden namelijk dezelfde part nr’s.
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Do, 2 Jul. 2020, 8:35 Onderwerp: |
|
|
Heb je er een foto van wat precies de torque limiter is? Is het dat ene tandwiel waar de starter op aangrijpt?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 2 Jul. 2020, 8:43 Onderwerp: |
|
|
sorry maar: TooLazyToGoogle?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Do, 2 Jul. 2020, 11:49 Onderwerp: |
|
|
Tsjaaaaa ik wist dat die opmerking zou komen
|
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Do, 2 Jul. 2020, 18:32 Onderwerp: |
|
|
TooBigTooHeavy schreef: | Heb je er een foto van wat precies de torque limiter is? Is het dat ene tandwiel waar de starter op aangrijpt? |
Geen foto’s. Wat je zegt klopt wel, 2 tandwielen wat door de startmotor gedraaid wordt.
Lees vooral even on de hall of wisdom. Voldoende foto’s
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
|
Naar boven |
|
|
|