Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Ma, 1 Jun. 2020, 18:46 Onderwerp: Motor word heet. |
|
|
Vandaag met mijn maatje oppad geweest, hij heeft een 2009 990 adv. met akrapovic uitlaten met de dbkillers er in, ik 2011 990 adv ook akrapovic. heb zelf nergens last van.
Na 100 Km werd zijn motor te heet temperatuur display knippert, heeft voldoende koelvloeistof voldoende olie ventilator slaat aan orginele gril voor de radiator. 2kkm geleden is de waterpomp keerring vervangen.
Enig idee wat dit kan zijn. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Ma, 1 Jun. 2020, 21:18 Onderwerp: |
|
|
Misschien zit de impeller van de pomp niet vast? Draait niet zeg maar, en dus geen flow.
Motor is goed ontlucht na die waterpomp reparatie? |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 14:06 Onderwerp: |
|
|
TooBigTooHeavy schreef: | Misschien zit de impeller van de pomp niet vast? Draait niet zeg maar, en dus geen flow. |
Dat is technisch niet mogelijk... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 16:39 Onderwerp: |
|
|
waarom niet? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 17:06 Onderwerp: |
|
|
Het uiteinde van het asje is rechthoekig en de uitsparing in de impellor ook. Dus als je die in elkaar zet (kan niet anders aangezien je anders de deksel niet gemonteerd krijgt) zal die altijd rond draaien. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 18:36 Onderwerp: |
|
|
michel3vb schreef: | Het uiteinde van het asje is rechthoekig en de uitsparing in de impellor ook. Dus als je die in elkaar zet (kan niet anders aangezien je anders de deksel niet gemonteerd krijgt) zal die altijd rond draaien. |
als de impellor scheurt/breekt rond de klemming op het asje (stuk draait/breekt bij montage etc), blijft ie nog steeds in het huisje hangen en draait niet/niet-goed mee). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 18:46 Onderwerp: |
|
|
Ik snap wat je bedoeld, de impeller zit opgesloten op ‘t asje. Maar ik sta er altijd versteld van hoe de techniek altijd mogelijkheden vind om toch kapot te gaan . |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 20:36 Onderwerp: |
|
|
TooBigTooHeavy schreef: | Misschien zit de impeller van de pomp niet vast? Draait niet zeg maar, en dus geen flow.
Motor is goed ontlucht na die waterpomp reparatie? |
Heb toen wel een hele goede poging gedaan de motor te ontluchten, voorwiel in de inrijklem op mijn motorbrug 40cm omhoog gezet en de achterwiel op de grond gelaten. tricky klusje.
Ga eens naar de impeller kijken is niet al te moeilijk.
Ben vergeten hoe het ook al weer in elkaar zit heeft de ktm waterpomp net als een suzuki TL / SV / v-stom water pomp een gaatje waar eventueel het koelvloeistof weg kan stromen. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 21:05 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | michel3vb schreef: | Het uiteinde van het asje is rechthoekig en de uitsparing in de impellor ook. Dus als je die in elkaar zet (kan niet anders aangezien je anders de deksel niet gemonteerd krijgt) zal die altijd rond draaien. |
als de impellor scheurt/breekt rond de klemming op het asje (stuk draait/breekt bij montage etc), blijft ie nog steeds in het huisje hangen en draait niet/niet-goed mee). |
Ja in dat geval wel maar dat lijkt me dan weer niet waarschijnlijk als je 2000km geleden de boel hebt vervangen. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 22:19 Onderwerp: |
|
|
Hmmm... Nou... Ik heb meer dingen stuk zien gaan na dat mensen zaken hebben vervangen dan wanneer ze het met rust hadden gelaten hoor 😉
Ik zou ook zeker even kijken naar de thermostaat. Kijk of de radiator echt eerder heet is dan het blok, generator deksel bijvoorbeeld.
Bij een motor die naar rood loopt zonder net feshfesh duinen te hebben bedwongen is iets mis. Daar kan je niet lang mee doorgaan. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 22:37 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Hmmm... Nou... Ik heb meer dingen stuk zien gaan na dat mensen zaken hebben vervangen dan wanneer ze het met rust hadden gelaten hoor 😉
Ik zou ook zeker even kijken naar de thermostaat. Kijk of de radiator echt eerder heet is dan het blok, generator deksel bijvoorbeeld.
Bij een motor die naar rood loopt zonder net feshfesh duinen te hebben bedwongen is iets mis. Daar kan je niet lang mee doorgaan. |
Dank voor de tips. Testen en dingen uitsluiten Hier kan ik mee aan de slag. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 3 Jun. 2020, 20:13 Onderwerp: |
|
|
Arrrie schreef: | de motor te ontluchten, voorwiel in de inrijklem op mijn motorbrug 40cm omhoog gezet en de achterwiel op de grond gelaten. tricky klusje. |
Kan ook : achterwiel eruit, motorfiets naar achteren kantelen tot de achterbrug de grond raakt. Dan staat ie ook wel steil genoeg hoor. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Wo, 3 Jun. 2020, 21:12 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Arrrie schreef: | de motor te ontluchten, voorwiel in de inrijklem op mijn motorbrug 40cm omhoog gezet en de achterwiel op de grond gelaten. tricky klusje. |
Kan ook : achterwiel eruit, motorfiets naar achteren kantelen tot de achterbrug de grond raakt. Dan staat ie ook wel steil genoeg hoor. |
Dat is ook een manier, eerste idee was een strop om het balhoofd en op takelen maar die vlieger ging niet op spant in de garage is nogal laag en ktmmetje is vrij hoog. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Za, 6 Jun. 2020, 16:00 Onderwerp: |
|
|
verder met de warmloper.
Was iig geen koelvloeistof kwijt , impeller zit vast en draait met de motor mee.
Thermostaat getest in een pannetje water op het fornuis.Thermostaat gaat open en sluit de bypass na 50 graden en voor het kooppunt.(thermometertje ging niet verder.)
Dus alles in elkaar gezet. En een test ritje, 25km gaat goed geen enkel probleem motor iets meer dan over de helft word de motor warm.
Onderweg nog even gestopt om de benzinekranen open te zetten.
geen probleem.
Thuis motor uitgezet, loop even naar binnen kom terug rij 300 meter door het dorp. Temperatuur meter knippert rood lampje koelvloeistof en na 30 seconde slaat de ventilator aan. Motor uit gezet En brengt de temperatuur terug naar normaal.
Even over de motor 2006 990 deze kwam met akrapovic dempers met katalysatoren in de dempers , co sensoren aangesloten. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 6 Jun. 2020, 22:07 Onderwerp: |
|
|
lijkt wel eerder een elctrissche storing... !
ventillator hoort al lang aan te zijn voordat het rode temp lampje aan gaat.
en je was ook geen koelvloeistof kwijt.. dus misschien alles 'vals alarm'? van het temp-lampje.
Op zich.. dat de fan aan gaat als je effe stil gestaan hebt en dan door rustig rijdt kan best. Die fan loopt vrij snel al.
als je de mogelijkheid hebt.. temperatuur meten als het weer gebeurt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|