lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Halogeenlamp vervangen door LED ?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 11:55    Onderwerp: Halogeenlamp vervangen door LED ? Reageer met quote

Hoi,
ik zit te spelen met het idee om de standaard H4 of H7 te vervangen door een LED-exemplaar.
Ik hoop op meer licht bij eenzelfde of minder stroomverbruik.
Zonder extra strooilicht dus natuurlijk, waar ik wel bang voor ben, als die lamp niet op de correcte plaats in de behuizing van de koplamp zit.
Het moet ook plug and play zijn, ik ga niet zitten knoeien met modules en draden en whatever. thumbsup
Lamp eruit, lamp erin, geen verblindend strooiicht, meer licht, geen smeltende draden en zekeringen. Da's in een notendop wat ik wil.


Iemand al ervaring mee?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je vraagt bestaat niet. de duurdere lampen komen in de buurt maar vullen nooit alle punten in.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik wil ook vaak veel dingen ... smiley laugh3 laugh3
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ik wil ook vaak veel dingen ... smiley laugh3 laugh3


Ja ja... én mooi én slank én lief én grappig én goed kunnen koken én goed in b** laugh3

Afin, en dit?

https://www.ledperf.be/h4-ledlamp-all-inside-zonder-storing-boordcomputer-p-34696.html?gclid=EAIaIQobChMI85nR1JvZ6QIVj-3tCh0UZgt1EAQYASABEgI8JvD_BwE

Wel gek duur natuurlijk. Mr-T

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als een led een korte dikke halogeen gloeidraad moet vervangen en het zeflde lichtbeeld opleveren, dan moet die led:

- vrij in de lucht hangen, met alleen een dun pilaartje net als de originele gloeidraad
- de led naar alle kanten lucht uit stralen
- het spectrum van een halogeen lamp uitstralenn (op andere golflengtes reageert de spiegel immers ook anders
- dezelfde nagenoeg punt-vormige lichtbron vormen
- en nog steeds in dezelfde behuizing passen, zonder daarbij een deel van het uitgestraalde licht te blokkeren of te verstoren.

Nu de eisen die met de led meekomen LED, deze:
- is van een plakje SiX (meestal SiC voor blauwe leds), wat niet transparant is
- straalt naar 1 kant uit (120-180 graden, geen 360)
- daar moet een fluoricentie materiaal omheen, wat een ander spectrum geeft uiteraard: voldoende dik om het licht om te zetten en niet te veel van het originele UV door te laten (daar gaat de plastic spiegel aan stuk)
- gezien nog steeds >90 procent warmte is, en geen licht, en de efficientie van de led achteruit gaat als ie warmer wordt... moet er liefts een goede warmtegeleider vast aan dat silicium plakje... en behalve diamand zijn er weinig goede warmtegeleiders die ook transparant zijn
- heeft een stroombron nodig die de stroom mooi contsant houd: dus een blokje electronica .. wat ook weer koeling nodig heeft.


Dus.. ze kunnen aardige dingen maken, maar.. bij een 30W led moet je bijna 25W warmte zien af te voeren zonder dat die led zelf warmer wordt dan zeg 85 graden.

bij de halogeen moet je 55/60 watt afvroeren van het gloeidraadje... maar die mag/moet gewoon 1000 graden worden! en het glaasje er omheen mag ook heel heet worden, zodat het zijn warmte makkelijk afgeeft aan de omgevingslucht.

Dat lukt bij die led dus niet zonder daar iest van een fannetje of koellichaam omheen te doen. Voor kleine vermogens zijn er wel slimme trucken (zie filament-leds), maar voor grotere puntbronnen lukt dat allemaal niet.

Dus alles wat je koopt zal:
- ofwel tegenvallen in licht
- ofwel toch een ander luchtbeeld geven
- en altijd veel verstrooing geven omdat die spiegel niet gemaakt is voor dat relatief blauwe licht.


Wil niet zeggen dat jij niet tevreden kan zijn met het resultaat.


ps.: Xenon heeft ook een boel van die nadelen.. maar.. is in een aantal opzichten beter matchend: Xenon IS een mooie punt-lichtbron, en de warmte is geen issue (hete gasontlading/boog in een glazen buisje wat ook weer heet mag worden...


Maar waarmom ishet zo'n issue om ergens een klein voorschakel apparaatje te plaatsen: Dat maakt de led-oplossing al veel makkelijker :
- dan heb je niet het electronica blokje wat in de weg zit
- de koeler kan achter de spiegel (waar ook geen plek is overigens :-/ )


...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik mijn 950 in 2008 kocht was er xenon in gemonteerd. Er was zoveel strooilicht dat ik in de regen rijdend enkel een muur van witte druppeltjes zag. Die was dan ook rap vervangen door een gewone lamp.
Net door die ervaring - en doordat ik zelf niet graag verblind wordt - wil ik niet eerst investeren en sleutelen om dan te moeten merken dat het niet voldoet.
Dank voor de zeer technische uitleg Bean. Dat is info die je niet snel vindt.
Het verrast me toch dat de golflengte van licht bepaalt hoe de spiegel spiegelt. stars

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

ja blauw licht strooit sneller. Ook het plexiglas voor de koplamp zelf strooit veel.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 30 Mei. 2020, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb die touratech "rally" koplampen er op zitten, (\
(van Hella geloof ik) incl ander schermpje wat er bij hoort.
veel betere kwaliteit als origineel, (glas ipv plastic)
dim licht heeft een lens voor de lamp ipv reflector er achter,
heb ik zelf omgebouwd van halogeen naar xenon,
grootlicht heeft wel reflector, en is origineel al xenon.
ik geloof dat tt deze set niet eens meer kan leveren,
maar ben er erg blij mee. Smile

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Mei. 2020, 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Toen ik mijn 950 in 2008 kocht was er xenon in gemonteerd. Er was zoveel strooilicht dat ik in de regen rijdend enkel een muur van witte druppeltjes zag. Die was dan ook rap vervangen door een gewone lamp.
Net door die ervaring - en doordat ik zelf niet graag verblind wordt - wil ik niet eerst investeren en sleutelen om dan te moeten merken dat het niet voldoet.
Dank voor de zeer technische uitleg Bean. Dat is info die je niet snel vindt.
Het verrast me toch dat de golflengte van licht bepaalt hoe de spiegel spiegelt. stars


Vermoedelijk was die Xenon kit dan toch van bedenkelijke kwaliteit.
Ik rij al jaren met een 35W kit van HID50. Regen maakt geen verschil, alleen bij mist in het donker en sneeuwval duikt die witte wand op. Maar aangezien dat 2 weertypes zijn die de laatste jaren redelijk zeldzaam zijn, maak ik mij geen zorgen.
Alleen, de spiegel boven de xenonlamp (onderkant van het balkon tussen dim- en grootlicht) is gedeeltelijk weg. Of het van de warmte komt of door UV, geen idee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
RIK84



Geregistreerd op: 30-10-2017
Berichten: 95
Woonplaats: Beek (Limburg)

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Jun. 2020, 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Geen goedkope oplossing; maar ik rijd met het LED dimlicht en grootlicht van Rade Garage en dat geeft een goede bak licht! Allemaal plug and play (en E-keur).
Is wel meteen een volledig andere koplamp en schermpje. (voorheen carbon, nu helder te koop)

_________________
KTM 950 adventure S '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2020, 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Muug schreef:
Toen ik mijn 950 in 2008 kocht was er xenon in gemonteerd. Er was zoveel strooilicht dat ik in de regen rijdend enkel een muur van witte druppeltjes zag. Die was dan ook rap vervangen door een gewone lamp.
Net door die ervaring - en doordat ik zelf niet graag verblind wordt - wil ik niet eerst investeren en sleutelen om dan te moeten merken dat het niet voldoet.
Dank voor de zeer technische uitleg Bean. Dat is info die je niet snel vindt.
Het verrast me toch dat de golflengte van licht bepaalt hoe de spiegel spiegelt. stars


Vermoedelijk was die Xenon kit dan toch van bedenkelijke kwaliteit.
Ik rij al jaren met een 35W kit van HID50. Regen maakt geen verschil, alleen bij mist in het donker en sneeuwval duikt die witte wand op. Maar aangezien dat 2 weertypes zijn die de laatste jaren redelijk zeldzaam zijn, maak ik mij geen zorgen.
Alleen, de spiegel boven de xenonlamp (onderkant van het balkon tussen dim- en grootlicht) is gedeeltelijk weg. Of het van de warmte komt of door UV, geen idee.


ja dat kan zeker. Ik ben ook tevreden met de Xenon.

Maar heel simpel: Als de lamp strooit, dan strooit ie meer als je er meer licht in stopt (relatief niet.. maar absoluut wel.. en dat is waar je last van hebt. Het blauwe licht maakt dat nog erger).

Waar het om ging.. bij een led zal dat niet beter, maar hetzelfde of slechter zijn.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif