Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Prince
Geregistreerd op: 4-9-2019 Berichten: 41
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2020, 17:43 Onderwerp: Accu leeg na rijden met Xenon verlichting |
|
|
Hallo forumleden,
Ik ben ongeveer een jaar in bezit van een KTM 950 ADV. Na 1 dag werkte de handvatverwarming (daytona/ktm)niet meer. Nu heb ik het probleem dat mijn accu leeg raakt als ik met ingeschakelde xenon verlichting rijd. Ik denk zelf dat deze dingen met elkaar te maken hebben. de motor is aangesloten op een druppel lader. En die geeft aan dat de accu goed is.
Iemand advies? |
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2020, 19:27 Onderwerp: |
|
|
laad je accu wel goed bij tijdens het rijden? wellicht is dit handig om eventjes na te meten. ik verwacht dat de xenon niet zo veel verbruikt dat je dynamo capaciteit niet voldoende is om de accu bij te laden.
Laatst aangepast door schenkie op Ma, 25 Mei. 2020, 13:37, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2020, 21:52 Onderwerp: |
|
|
meten is weten.
wat feitjes die misschien helpen:
* Een lader die aangeeft dat de accu goed is.. zegt erg weinig over de accu. Een oude accu lijkt opgeladen.. maar is dan toch heel snel leeg (geen capaciteit meer, te veel interne weerstand)
* een druppellader is alleen nodig als je de motor minder dan 1x per maand gebruikt. En dan nog is het een lapmiddel: loodaccus vinden het niet fijn om stil te staan
* een Xenon verlichting is over het algemeen lager in vermodgen dan een originele halogeen (bijv 35 watt ipv 50-60); Tenzij die stuk is, gebruikt ie dus minder. Je vermeldt niet of het om extra verlichting gaat of niet.
* voorkomende 950 accu issues:
- stukke accu
- gecorrodeerde/gebroken/slechte 30A hoofdzekering
- kapotte spanningsregelaar (meestal zie je dan zwarte 'rband'plekjes aan de acchterkant van het ding
- kapotte laadkabel (dubbele rood-witte kabel onder het blok door)
- problemen met de kabelboom bij het balhoofd
- fout aangelsoten carb-verwarming
- accecoires op de ACC2 (permanent spanning of direct op de accu (gebruikersgepruts))
Meet wat je verbuik is, en meet of de accu laad. dan weet je meer.
En die handvat verwarming: Tja.. kwestie van effe nameten denk ik he. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 721 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 29 Mei. 2020, 8:29 Onderwerp: |
|
|
Klinkt bekend, dat verhaal.
Mijn 950 aan de druppellader werd als ok en vol gezien, startte ook normaal. Alleen, na een rit van 15km startte hij niet meer.
Zoals Bean zegt, meten is weten.
Hoe diep zakt de volle accu wanneer je start? Kan je de al uitsluiten.
Kabels en de zekering nakijken. Ook de grote bruine stekker tussen alternator en gelijkrichter reinigen kan helpen.
Uiteindelijk bleek mijn alternator gefrituurd te zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Prince
Geregistreerd op: 4-9-2019 Berichten: 41
|
Geplaatst: Za, 20 Jun. 2020, 20:15 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Klinkt bekend, dat verhaal.
Mijn 950 aan de druppellader werd als ok en vol gezien, startte ook normaal. Alleen, na een rit van 15km startte hij niet meer.
Zoals Bean zegt, meten is weten.
Hoe diep zakt de volle accu wanneer je start? Kan je de al uitsluiten.
Kabels en de zekering nakijken. Ook de grote bruine stekker tussen alternator en gelijkrichter reinigen kan helpen.
Uiteindelijk bleek mijn alternator gefrituurd te zijn. |
Bedankt voor de tips. Bij mij ook inderdaad de stator door gebrand. |
|
Naar boven |
|
|
|