lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

KTM 950 adv blijft olie (bij de voetpakking) lekken

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bjorn



Geregistreerd op: 18-5-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 12:24    Onderwerp: KTM 950 adv blijft olie (bij de voetpakking) lekken Reageer met quote

Hi all,


Een jaar of 3 geleden kocht ik een 950 voor woonwerk verkeer, waar ik vervolgens 1,5 jaar met veel plezier op heb gereden. Met 96d km op de teller, brak de nokkenasketting van de voorste cilinder. Op dat moment stond toevallig ook een donorblok op marktplaats met 14d km op de teller voor bijna hetzelfde geld als de nokkenas reparatie onderdelen zouden kosten. Omdat het blok al heel wat gelopen had, heb ik het andere blok gekocht in de hoop dat ik met plug and play snel weer onderweg zou zijn.

Het blok was afkomstig van een SMR, dus ik moest het een en ander overzetten van mijn ADV. Met name vacuum en olieslangen. Na een zaterdag sleutelen zat het blok er onder en dacht ik weer snel opweg te kunnen. Helaas lekte het nieuwe blok bij de voorste cilinder langs de voet en kop.. furious3

Blok weer open gehaald, bleek dat de vorige eigenaar 2 van de 4 de moeren van de draadeinden (waar je de cilnder en kop overheen schuift) zelf had gehouden.. De cilinder stond dus los op het carter. Niet gek dat ie lekte. Na de moeren uit m'n oude blok te hebben overgezet de boel opnieuw getest, nog steeds lekkage.
Omdat ik de voet en koppakking niet meer vertrouwde, heb ik nieuwe voet en koppakkingen besteld en deze vervangen. Helaas blijft de voorste cilinder ook na het plaatsen van de nieuwe voet en koppakking langs deze plekken lekken..

De motor staat nu al anderhalf jaar op de brug in de schuur (grote verbouwing, baby, tuin aanleg, 3 andere motoren, je kent het wel) zonder er fatsoenlijk op te hebben gereden. Ik stond zelfs even op het punt de hele bende voor een schijtprijs te verkopen, want de moed is ondertussen wel in de schoenen gezakt.. Aan de andere kant ben ik zo gek op het beestje, dat ik het zonde vind hem, weg te doen.. En het moet toch niet zo moeilijk zijn de lekkage te stoppen, hou ik mijzelf steeds voor.

Omdat hij olie blijft lekken, doe ik graag een beroep op jullie expertise. Het komt overduidelijk uit de voet, want als ik er met de luchtspuit 9 bar lucht op zet, spuit/loopt de olie er tussen weg. Het is inmiddels een stuk minder, maar er blijft olie onder staan. Moeren van de cilinderkoppen zijn met 35nm plus een beetje vastgedraaid.

Ik heb er niet te veel olie in, tegen de onder kant van het minimum streepje aan, maar ik begin toch te twijfelen aan overdruk of iets dergelijks. Aan de andere kant, dan zou ik het ook bij de achterste cilinder moeten hebben..

Heeft een van jullie hier ervaring mee of de gouden tip? Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven zodat ik m'n baby kan fixen?

Olie druksensor is droog btw, hetzelfde geldt voor de bout van de nokkenas kettingspanner en achterste cilindervoet/kop.

Help please! huh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1483
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

moedige kerel!

Zijn de pasvlakken vlak?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bjorn



Geregistreerd op: 18-5-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
moedige kerel!

Zijn de pasvlakken vlak?


Haha, bedankt. Sommige noemen het koppig..

Ik heb de pasvlakken niet gedubbel checkt op 100% vlakheid, maar uiteraard wel de oude pakking resten met een glaskrabber schoon gemaakt en vrij van residu de nieuwe pakkingen geplaatst.

Ik zit eerder in de hoek van de breather valve te denken. Ondertussen wat meer over proberen te vinden op dit en engelstalige fora, vanavond maar eens zien of er een klep is blijft hangen waardoor hij z'n druk niet kwijt kan. Aan de andere kant, als je een SAS update uitvoert, kan hij zijn druk ook niet meer kwijt, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ik vrees dat als de boel met één setje moeten minder vast zat de boel inmiddels krom als een hoepel is. Niet voor niets heb je een kruissteek met aanhalen, het luistert vrij nauwkeurig. Met de mos pakking heb je een absolute minimaal marge op vlakheid.

Waarom heeft het blok dan eerder open gelegen bij die kilometers? Heeft de vorige eigenaar nog iets laten weten? Of was het blok toch eigenlijk té goedkoop om waar te zijn?...

Het verbaast me dat niet alle leerlingen er uit zijn geklapt als je 9!! Bar op het carter hebt geplaatst!

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Bjorn



Geregistreerd op: 18-5-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Nou ik vrees dat als de boel met één setje moeten minder vast zat de boel inmiddels krom als een hoepel is. Niet voor niets heb je een kruissteek met aanhalen, het luistert vrij nauwkeurig. Met de mos pakking heb je een absolute minimaal marge op vlakheid.

Waarom heeft het blok dan eerder open gelegen bij die kilometers? Heeft de vorige eigenaar nog iets laten weten? Of was het blok toch eigenlijk té goedkoop om waar te zijn?...

Het verbaast me dat niet alle leerlingen er uit zijn geklapt als je 9!! Bar op het carter hebt geplaatst!


Blok was inderdaad niet duur. Oud eigenaar gaf aan dat ie de motor plat had gereden en in onderdelen ging verkopen. Blok zat dicht toen ik hem kocht en eigenaar zei dat ie hem er lopend onder uit had gehaald. Niet dus..

Heb ook al getwijfeld om het oude blok er weer onder te leggen en de nokkenas van het "nieuwe" blok over te zetten in het oude blok..

Ik heb uiteraard niet 9 bar op de binnen kant van het blok gezet. Aan de buitenkant langs het blok geblazen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dit misschien?

http://www.dirtyadv.com/pyndon-syndrome/

Mocht je ‘m wel weg willen doen, ik ben niet vies van een leuk project rolleyes4.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bjorn



Geregistreerd op: 18-5-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Dit misschien?

http://www.dirtyadv.com/pyndon-syndrome/

Mocht je ‘m wel weg willen doen, ik ben niet vies van een leuk project rolleyes4.


Neen dat was zeker niet het geval! Pas vlakken waren onaangetast en punt gaaf in verhouding met deze foto's!

Zie onderstaand. Klinkt ook als redelijke optie..



IMG-20200518-WA0003.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  316.38 KB
 Weergegeven:  181 keer

IMG-20200518-WA0003.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dan lekt een seal. Echt geen MLS pakking hoor. Dan kan alleen door pas vlak schade, pakking schade of vlakheid komen.

Net wat het oude blok mankeert zal er vast gemakkelijk weer een uit twee te bouwen zijn.

Toobig, ik heb nog wel een paar blokken staan voor je als je een project zoekt grin
Voor mij FUBER. Maar wel project laugh2

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is dit een idee:
Permatex® 80697 Copper Spray-A-Gasket® Hi-Temp Sealant
Zo'n 40 jaar geleden (phew da's lang) kreeg je met soortgelijk spul zelfs de Honda 4-cilinders olie-dicht en die hadden (bijna) altijd last van doorzweten bij de koppakking, omdat de oliekanalen naar de cilinderkop heel dicht aan de rand zaten.
Je spuit de pakking aan beide zijden in en monteert hem. 'T is te proberen als je geen grote klus van 2-blokken-1-maken wil.

Wout

_________________
Sinds 2007 een 2003 950 adv.
Sinds 2011 met lbs zijspan.
Sinds 2013 990 SM motorblok.
Sinds 2020 een 640 adv erbij.
Sinds 2023 Lc8 ingeruild voor een Zero
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Mei. 2020, 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Engine/Pyns%20Full%20950%20Overhaul/pyns_full_950_overhaul.html

Op deze site geeft hij aan dat de voet toch echt fout kan zijn.

Succes, Ad.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bjorn



Geregistreerd op: 18-5-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di, 19 Mei. 2020, 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een foto van het zweten er bij gepakt.

Op de voet en pasvlakken heb ik geen schade opgemerkt. Enige wat ik er af heb gehaald zijn de restjes van de pakking, en toen ie schoon was zag het er weer als nieuw uit, zonder gekke krassen of slijtage sporen.


Laatst aangepast door Bjorn op Di, 19 Mei. 2020, 9:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Mei. 2020, 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

ik zie geen foto..

maar

blijft toch een kwestie van alles rustig en secure doen vrees ik: ZOals Steven ook al zei: ALs je met twee bouten de hele zaak aantrekt en dan gaat rijden.. dan is de kans best groot dat het hele onderblok vervormd is, genoeg om die pakking te laten lekken.

Rij/stalen lineaal er op en kruislings kijken hoe vlak dat is.
zelfde voor cilinder, kop etc.
iedere o-ring en dichting inspecteren.

ik ben geen fan van veel kit spul, maar wat wel kan is een kant van de pakking heeel dun net plakkering maken met kit/pakking spul: dat dicht GEEN scheve vlakken af, wel krasjes.. en de pakking blijft de volgende keer aan een kant hangen (zeker als je de andere kant van de pakking dan vettig maakt.

en als het zo tegen zit.. idd misschine gewoon een ander blok kopen uit een betrouwbare bron, en het verlies voor lief nemen. Ben bang dat je gewoon een foute aankoop gedaan hebt. Das het risico van éen ander blok snel opgelost...

Misschien gewoon je originele goede blok effe rustig op de werkbank in orde maken? dan weet je wat je hebt!


ik heb het helaas vaak gezien: Bij revisies moet je niet bezuinigen.. want 3x reviseren is gewoon slecht.. daar is het niet voor gemaakt.
succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif