Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rens.heijden
Geregistreerd op: 28-2-2020 Berichten: 10 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 28 Mrt. 2020, 18:08 Onderwerp: Olie lek bij voorste cilinder |
|
|
Hallo,
Ik heb nog niet zo heel lang mijn 950 SM uit 2006. Wel heb ik er al verschillende ritjes mee gereden. Ik ben er echt super blij mee en de motor rijd fantastisch.
Echter vandaag na ongeveer 80 KM gereden te hebben schrok ik mijzelf rot. Ik zag best wat olie op de rechter voorkant van mijn motor blok. Ik zelf heb het idee dat dit afkomstig is van de voetpakken (voorste cilinder). Eerder was dit niet zo.
De dag voor deze rit heb ik op de juiste manier mijn olie gepeild (Werkplaatshandboek). Deze bijgevuld tot halverwege peil glaasje. Ook heb ik de EPC stekkers los gekoppeld. SAS werkt nog deze wil ik nog verwijderen later. Maar nu heb ik dit olie probleem..
Zelf ben ik bang dat ik er teveel olie in heb gedaan.. ondanks dat ik dit erg zorgvuldig gepeild en bijgevuld heb. Wie zou mij kunnen helpen.
Met anderen woorden HELP.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
141.34 KB |
Weergegeven: |
811 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
210.66 KB |
Weergegeven: |
805 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
138.02 KB |
Weergegeven: |
806 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 8:54 Onderwerp: |
|
|
Hoeveel heb je er bij gegooid? Dat kan wel aangeven of het echt teveel was.
De eerste verdenking daar is de distributie spanner. De 2e de oliedruk sensor aan de achterzijde. Voetpakking er uit komt zelden zo snel opzetten en ook niet vaak voor.
Edit..
Zo laag als dat het zit ga ik toch eerst voor de oliedruksensor.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 8:59 Onderwerp: |
|
|
in ieder geval altijd eerst alles schoonmaken en dank kijken of het terugkomen en waar het vandaan komt. mogelijk moet je dat een paar keer herhalen..
een paar druppels olielek (of gemorst...) en tijdens het rijden met warm blok en wind verspreidt het over grote afstanden.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 10:51 Onderwerp: |
|
|
inderdaad, flink ontvetten met remmenreiniger,
en na ieder ritje heeel goed kijken waar het nou eigenlijk begint.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Rens.heijden
Geregistreerd op: 28-2-2020 Berichten: 10 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 11:55 Onderwerp: |
|
|
Super bedankt voor jullie reacties!!
Ik heb het blok zojuist helemaal ontvet met remreiniger. De olie lijkt ook op de achterste voetpakking te zitten. Ik begreep dat de beruchte oliedruk sensor ergens in het midden zat?
Voor nu even afwachten en dan zal vanzelf duidelijk worden waar deze vandaan komt.
Ik heb 250 a 300 ml olie bijgevuld. Deze stond onder het minimum en na het bijvullen in het midden.
LC8 forum
|
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 12:40 Onderwerp: |
|
|
Ik lees bijgevuld,als dat zo is zit er al gauw teveel in.
Laat je de motor wel even draaien voor je olie peilt?
Bij mij zit er altijd na dat de motor heeft gedraaid en rechtop staat altijd nog een klein centimetertje blank op het peilglas
Gr René
|
|
Naar boven |
|
|
Rens.heijden
Geregistreerd op: 28-2-2020 Berichten: 10 Woonplaats: Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 17:51 Onderwerp: |
|
|
Als dit is na dat je 2,5 a 3 liter hebt bijgevuld moet hij volgens mij wel heel hard lekken
Ik snap er werkelijk niks van als ik zie hoe laag hij nu staat
Ik hoop echt dat iemand je hier verder kan helpen
Gr René
|
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 17:53 Onderwerp: |
|
|
Sorry ik heb niet goed gelezen wat de hoeveelheid bijvullen betreft
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 18:17 Onderwerp: |
|
|
Rens.heijden schreef: | Ik zorg bij het pijlen dat de motor warm is (minimaal 3 streepjes). Vervolgens laat ik de motor eventjes stationair lopen. Dan zet ik deze uit zorg ik dat de motor recht staat en pijl ik de olie.. |
alleen de motor eignelijk eerst rechtop zetten. dan nog effe laten draaien en uiteztten. dan pijlen.
(als ie schuin staat wordt niet het heel carter leeg gezogen omdat de olie naar een kant loopt.: maar heel veel zal het wel niet uitmaken. Bij een dry-sump zit de olie in de tank.. niet in het blok. Als er echt te veel is dan schuint de tank over en komot het vooral in de carterventillatie die naar de luchtfilterbak gaat.. en dan heb je blauwe rook en een nat luchtfiler.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rens.heijden
Geregistreerd op: 28-2-2020 Berichten: 10 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 20:29 Onderwerp: |
|
|
Van blauwe rook is geen spraken geweest. Volgend weekend ga ik het een en ander uit elkaar halen om te kijken of ik de lekkage gevonden krijg (direct SAS verwijderen). Ik zal dan ook in de lucht filter bak kijken.
Ik hou jullie op de hoogte
|
|
Naar boven |
|
|
Rens.heijden
Geregistreerd op: 28-2-2020 Berichten: 10 Woonplaats: Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2020, 13:43 Onderwerp: |
|
|
hele sensor.
'bekend' euvel.
misschien een voor waardevolle reparaties.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3853
als jij nou een net verhaaltje maakt met plaatjes er bij
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rens.heijden
Geregistreerd op: 28-2-2020 Berichten: 10 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 25 Apr. 2020, 11:50 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals bedankt voor alle hulp. De sensor is inmiddels vervangen en na 300 km gereden te hebben durf ik wel te zeggen dat het probleem op gelost is
Ik heb er wat gereedschap voor gekocht waardoor ik alleen de tank maar hoefde te verwijderen. totale kosten incl. sensor +-30 euro. Daarnaast duurde het ook maar 60 min. Om dit te doen heb ik deze info gebruikt:
https://www.ktmforum.co.uk/threads/oil-pressure-light.1084730/
Als ik een keer veel tijd heb (ik werk in het ziekenhuis al VPK) zal ik een how to maken. De foto's heb ik al.
|
|
Naar boven |
|
|
|