Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2023, 14:42 Onderwerp: |
|
|
Vraagje: hoe kan je zien of de chokekabel mooi afsluit? Hier en daar lees je dat het knallen veroorzaakt zou kunnen worden door een stroef lopende chokekabel. En dat die dus niet geheel zou afsluiten.
In mijn geval denk ik dat dit geen probleem is: de kabel lijkt het chokekanaal wel goed af te sluiten. Als ik er met een heel sterk LED-lichtpunt door schijn, dan komt er niks van licht door.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 24 Jan. 2023, 17:30 Onderwerp: |
|
|
Allez,
Zondag ben ik in Breda een setje afgeschreven carbs gaan halen. Duizendmaal dank voor Wout zijn gulle gift. Dat was lekkere koffie en lekkere cake!
Gisterenavond dan uiteindelijk voor de eerste keer in 14 jaar die carbs eens compleet losgekoppeld en op mijn werkbank gelegd.
Sproeiers losgemaakt en met remmenreiniger doorspoten en met perslucht proper geblazen. Niks verkeerds gezien, maar tja, ik heb nog nooit eerder een carb opengeschroefd!
Membraampje van de ACV vervangen (door eentje van een wout-carb) want dat zag er wat triest uit, alsof het aan één zijde geknepen heeft gezeten. Het membraampje aan de voorste carb zag er nog als nieuw uit.
De zwartplastieken "voeten" waarin de inlaatkelken vastgezet worden (carburetor trumpet support) heb ik een pak harder aangedraaid dan oorspronkelijk. Ik kan me zo voorstellen dat er tussen de carb en die voet wel een luchtspleet kan ontstaan als die niet hard genoeg worden vastgeschroefd. Ik kan me ook voorstellen dat die kromgetrokken worden als je ze te hard aanschroeft...
Vanavond monteer ik alles opnieuw en dan kan ik de motor nog eens starten.
Eens zien of er nog ergens valse lucht wordt aangezogen, en of er nog explosies onder de gasklep zijn.
Kan ook nog: de membramen voor en achter wisselen. En die twee jets van plaats wisselen kan ook nog.
Dus de controle van de slijtage van de asjes stel ik echt tot het allerallerlaatste uit.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 24 Jan. 2023, 18:03 Onderwerp: |
|
|
Wat een onzin. Je stelt het meest waarschijnlijke (aan zekerheid grenzende) en makkelijkst te controleren deel uit. Hoezo?
kijk nou eens heel simpel met een zaklamp er boven hoever de vlinderklep bij voor open staat vs. de achterste carb. schijn licht door de carb en kijk aan de andere kant.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 3 Feb. 2023, 14:21 Onderwerp: |
|
|
Op het asje van de achterste carb is speling inderdaad.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 3 Feb. 2023, 15:27 Onderwerp: |
|
|
maar.... staat de vlinderklep dicht of gelijk aan de voorkant? dat beetje speling zal niet snel een probleem zijn in de body (al is het verre van ideaal). het knallen komt hoogstwaarschijnlijk uit de onbalans.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 4 Feb. 2023, 12:28 Onderwerp: |
|
|
Ik zie erg weinig verschil moet ik zeggen.
Er zijn ter hoogte van het randje van de gesloten gasklep drie kleine gaatjes en de gasklep voor en achter staat in beide gevallen mooi halverwege van één zo'n gaatje.
Wat foto's, hoewel die nooit zo geweldig zijn als "in het echt" :
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
293.63 KB |
Weergegeven: |
88 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
393.4 KB |
Weergegeven: |
82 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
406.16 KB |
Weergegeven: |
84 keer |
|
Beschrijving: |
Gasklep van achterste cab in tegenlicht |
|
Bestandsgrootte: |
285.52 KB |
Weergegeven: |
87 keer |
|
Beschrijving: |
Gasklep van voorste carb in tegenlicht |
|
Bestandsgrootte: |
208.61 KB |
Weergegeven: |
86 keer |
|
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 6 Feb. 2023, 11:57 Onderwerp: |
|
|
@stevenD: en zijn de foto's van de gaskleppen wat bruikbaar?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 6 Feb. 2023, 14:23 Onderwerp: |
|
|
Weinig.
er lijkt een fors verschil in te zitten op de foto. Ik test / stel zelf door de aanslag positie te meten of de klep geheel terug te schroeven (stationair) en de aanslag in de boring exact gelijk te stellen. Daarna controle op vacuum, heb je dan (nog) een grote afwijking moet je het in de compressie/kleppen gaan zoeken maar ik denk niet dat dat hier aan de hand is..
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 6 Feb. 2023, 16:21 Onderwerp: |
|
|
Ik vreesde er al voor.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
MROE
Geregistreerd op: 7-11-2013 Berichten: 173 Woonplaats: IJsselmuiden
|
Geplaatst: Ma, 13 Feb. 2023, 16:05 Onderwerp: |
|
|
Zijn de naalden verschillend? Er lijkt er 1 groeven te hebben.
Of het hoort zo!
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 13 Feb. 2023, 19:46 Onderwerp: |
|
|
Nee, het is gewoon een slechte foto.
Carbs zijn gereinigd en liggen klaar voor montage. Maar zaterdag bleek 1 inlaatklep geen speling met te hebben. Dat was schrikken. Dus ja dat kan zomaar de verklaring zijn. Maar ik vind mijn shims niet meer! Dus moet ik er ene van 235 kopen. Dat kan pas ten vroegste woensdagochtend. En zo lummelt het allemaal verder.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 25 Feb. 2023, 17:42 Onderwerp: |
|
|
Zo. De KTM is weer in mekaar geschroefd en eerste hele korte testrit is achter de rug.
Heel kort overzicht:
- linker inlaatklep van achterste cylinder was haar speling kwijt. Gecorrigeerd.
- uitlaatnokkenas van achterste cylinder stond een tand te ver. Gecorrigeerd.
- carbs uit elkaar geschroefd en alles grondig gereinigd met carburateur reiniger
- alles wat tussen voorste en achterste carb uitgewisseld kon worden is uitgewisseld. Maakte geen verschil.
- zowel bij de set van Wout als bij een SuperEnduro-set zat er speling op het asje van de achterste carb. Echt wel een ziekte van die carbs.
- Tovami gecontacteerd om mijn carbs te laten reviseren en de speling op dat asje te laten wegwerken. Het antwoord: "Dat is een lastige, losse onderdelen voor Keihin zijn moeilijk te leveren. Gaskleplagering zou een gereedschapmaker kunnen doen, voor mij is dat te moeilijk." Dat is duidelijk, me dunkt.
- met zelfgemaakte flex jets wat gespeeld en CO-stelschroef ingesteld op de standaardsetting: 2 1/4 open
- Carbs zijn weer strak gesynchroniseerd
- naald zit weer braaf in tweede groef, oa omdat DrBean zegt dat de derde groef niet meer hoef van zodra de moto wat kilometers gedaan heeft.
- die 80 en 50 sproeier omgewisseld. Baat het niet het schaadt ook niet.
Testrit van tien minuten leert me dat de motorfiets nog normaal draait (oef) en dat er nog steeds knallen zijn. Het lijkt minder maar dat zal wel wishfull thinking zijn.
Conclusie: de boel gewoon de boel laten. Zonder een specialist die dat asje weer lekvrij kan krijgen, zie ik geen verbetering mogelijk. Andere set is zoeken naar naald in een hooiberg, en dan weet je nog niet wat je eigenlijk koopt, als je niet meteen het asje kan controleren.
De winter is (bijna) voorbij, het wordt weer tijd om te rijden.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Frank
Geregistreerd op: 30-4-2011 Berichten: 266
|
Geplaatst: Zo, 26 Feb. 2023, 0:14 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: |
De winter is (bijna) voorbij, het wordt weer tijd om te rijden. |
Nou, knallen dan!
(en dank voor weer een mooi topic)
_________________ R! |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 5 Jun. 2023, 14:40 Onderwerp: |
|
|
Eind goed, al goed!
Eindelijk mag ik die spreuk eens citeren.
Wat is er nog gebeurd: op een gegeven moment viel de KTM elk kwartier met een grote BANG uit. Daar valt niet mee te rijden natuurlijk. Omdat ik ten einde raad was, ben ik bij een motorzaak langs gegaan waar ze ook nog enkele decennia aan carbs gewerkt hebben. Op basis van mijn uitleg over de backfires in mijn carbs (bij gesloten gashendel, vooral bij lagere toeren), raadden ze me aan om de vlotternaalden te vervangen. Ze vermoedden - ik kan enkel citeren - dat er brandstof bleef lekken vanwege de erg oude vlotternaalden. Zo gezegd zo gedaan. Voor de grap heb ik ook nog de vlotters voor en achter omgewisseld. Plus de idle air jet met de ACV air jet omgewisseld. StevenD had het daarover al gehad.
En het wonder is geschied: het knallen is een pak minder geworden en de motor valt niet meer uit.
The Beast is Ready to Race again, met andere woorden. Het mocht ook wel eens.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 6 Jun. 2023, 8:46 Onderwerp: |
|
|
Hé wat fijn, mooi zo !
Leuk om te weten wat het probleem was.
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
|