Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 892 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Vr, 21 Aug. 2020, 8:48 Onderwerp: |
|
|
Hij is van 2004 en heeft 230 000 km gelopen en erg veel offroad gezien. Ad Ergo ziet er niet meer mooi uit maar is goed onderhouden en rijd nog heerlijk.
Ik ga dat met dat blik een doen, bedankt. _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 892 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Vr, 21 Aug. 2020, 15:46 Onderwerp: |
|
|
wat blijkt: de voorbocht was gescheurd net na de bevestiging. Dus rechts alles eraf en pijp eraf, schoongemaakt en stuk ijzer eroverheen gelast. Wat is dat materiaal in de bocht dun maar gelukt en alles is weer gas en geluid dicht. Maandag maar eens kijken en luisteren hoe het in de praktijk gaat.
die voorbocht is helaas niet te krijgen in rvs van de poolse broers, het y-stuk is perfect. _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 10:26 Onderwerp: |
|
|
Effe oude maar nog niet dode koe uit de gracht vissen.
De KTM rijdt zoals vanouds erg lekker, maar knalt er ook nog steeds lekker op los. Zo één of twee keer per jaar krijg ik zin om daar iets aan te doen.
Dus zat ik weer eens te googlen naar een uitleg/oplossing/hulp. Waarop ik dit advies ontdekte:
"If you have open pipes like the akra, then the 950 does backfire/pop on decell with the stock jetting. Period. It's because it's running very lean when this happens.
If it bothers you, you can swap the idle air jet and the acv jet in the carbs with each other. (So current ACV jet goes in place of the idle air jet, and vica versa)
This is how it works:
Normally both jets are providing air, so you have a total of 50+80 = 130 jet.
When you close the throttle, the idle air jet closes, so air is pulled through the ACV (80) jet, you have a total air of 80.
If you swap these two jets, under normal conditions, you'll still get a total of 130, as both jets are in play. But when you close the throttle you'll get a 50 jet to work instead of the 80, richening up the idle circuit, thus eliminating the backfiring.
(If I recall correctly, I've also swaped the Main air jets with the idle air jet, so I have the 50 jet on the main circuit & the 40 jet in place of the acv jet and the 80 jet in place of the idle air jet - this way the backfiring is completely gone) - you might have to go after it with the IMS and the needle clip position, but with all the stock jets, it can be made to run fine & eliminate the popping."
(bron: https://www.advrider.com/f/threads/carb-problems-2006-950-adv-excessive-backfire.1081083/)
Wat denken mensen als StevenD en mr.Bean van die denkpiste/suggestie?
Als er enige grond van waarheid is, dan wissel ik komende herfst/winter die jets van plaats. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 14:18 Onderwerp: |
|
|
ja dat klopt wel hoor. Mijn vorige had ik de 50 vervangen voor een 70 en de idle jet voor een 45. gaf iets meer controle op de schroef en algeheel mooiere stationair loop, zeker bij het 990 blok waar ik toen mee reed. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 14:43 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | ja dat klopt wel hoor. Mijn vorige had ik de 50 vervangen voor een 70 en de idle jet voor een 45. gaf iets meer controle op de schroef en algeheel mooiere stationair loop, zeker bij het 990 blok waar ik toen mee reed. |
Getver, had ik tien jaar geleden al gedaan kunnen hebben dus. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 15:25 Onderwerp: |
|
|
10 jaar geleden was je nog een jonge vent die gek was op die knallen _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 16:22 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | 10 jaar geleden was je nog een jonge vent die gek was op die knallen |
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 13 Sep. 2022, 8:07 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
"If you have open pipes like the akra, then the 950 does backfire/pop on decell with the stock jetting. Period. It's because it's running very lean when this happens. |
dit klopt echter helemaal niet!
Als je afremt op de motor met een carburateur, dan druk je de gasklep dicht en loopt de luchtsnelheid onder de gasschuif op: hierdoor vergroot het venturi-effect en wordt het mengsel heel veel rijker... juist ZO rijk dat het inde cilinder niet meer ontsteekt. Het komt onverbrand in de uitlaat en wanneer er lucht bij komt (e.g. door het sas systeem, of aan het eind van de uitlaat..) dan ontbrand het alsnog spontaan.
Dus hij loopt in die omstandigheden juist VEEL te rijk.. niet te arm, ergo: nonsense opmerking. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 13 Sep. 2022, 22:11 Onderwerp: |
|
|
Dus de theorie van het wisselen van de jets is nonsens? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 13 Sep. 2022, 23:46 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: |
Dus de theorie van het wisselen van de jets is nonsens? |
ja en nee...
de opmerking klopt niet.. het einddoel misschien wel
ALs je de ACV lucht-0sproeier wisselt zoals beschreven dan wordt de ACV jet (=air-jet) dus kleiner en verrijkt het mengsel (dat is juist) , maar je verrijkt het NOG VERDER (het was nooit te arm!
Het ploffen IN de uitlaat gebeurt als er lucht bij komt in de uitlaat (bijv door sas systeem, of door lekke aansluitingen). Als je het mensgel NOG VERDER verrijkt is dat beetje 'lek'lucht ook niet meer genoeg en ploft ie niet meer in de uitlaat. Alleen wil je dan evt wel ploffen aan het eind van de uitlaat, waar er alsnog lucht bij mengt: of dat gebeurt hangt af van de temperatuur daar... vaak is het dan al te koud, en ontbrand het nooit. ALs het wel gebeurt krijg je een zichtbare vlam uit je demper.
ps.: voor injectie geldt dit allemaal niet, injectie wordt gewoon uitgezet bij deze conditie, dan is het mengsel dus heeeeel arm en ontsteekt er ook niks.
ERGO: knallen IN de uitlaat komt altijd door 'lekkage' van lucht de uitlaat in zodat onverband mengsel alsnog ontsteekt in de uitlaat. dat gebeurt in 'over-rijke' omstandigheden zoals bij het dichtdraaien van het gas bij hogere toeren. Je moet dit niet oplossen door met het mensgel te knoeien maar door je uitlaat koppelingen fatsoenlijk dicht te maken (en het SAS uit te zetten)
ps.: Normaliter mengt het sas-systeem in die omstandigheden (bij hoog carburateur-vacuum) lucht bij, wat dan met het over-rijke mengsel in je katalysator affikt... daar wordt ie lekker warm van. Maar bij gebrek aan katalysator heeft dat geen nut meer en leidt het tot knallen _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 14 Sep. 2022, 10:00 Onderwerp: |
|
|
[quote="Dr_Bean"] Muug schreef: |
ERGO: knallen IN de uitlaat komt altijd door 'lekkage' van lucht de uitlaat in zodat onverband mengsel alsnog ontsteekt in de uitlaat. dat gebeurt in 'over-rijke' omstandigheden zoals bij het dichtdraaien van het gas bij hogere toeren. Je moet dit niet oplossen door met het mensgel te knoeien maar door je uitlaat koppelingen fatsoenlijk dicht te maken (en het SAS uit te zetten)
|
Terug bij af dus.
'k heb begin dit jaar een mooi setje uitlaatbochten kunnen scoren. Misschien moet ik die eens monteren. Is misschien geen slecht idee na 125000km.
En dan de hele uitlaat opnieuw maniakaal correct monteren. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Wo, 14 Sep. 2022, 10:27 Onderwerp: |
|
|
hier ook knallen in de uitlaat, nog steeds acceptabel.
Nu heb ik bij het groot onderhoud met een simpele tool de lucht instroom gemeten. Zat flink verschil in. Afstellen met verbinding gaskleppen.
klusje van niks en motor liep daarna mooier. minder knallen.
Nu doet me 950 het helemaal beroerd, zal een nieuwe topic starten. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2023, 12:16 Onderwerp: |
|
|
We gaan toch maar even dit probleempje heropnemen.
De KTM heeft drie maand stilgestaan, wegens nieuwe liefde in het huis (R1200RS van '17), maar toen ik 'm dan toch eens opstartte vorige week, stond hij van pure colère te pissen op mijn laarzen. De benzine stróómde uit de luchtfilterkast. Afin, als straf heb ik 'm dan maar weer een week in de "hoek" gezet, en vandaag is dat probleem vanzelf verdwenen. Je ziet, wat streng zijn helpt echt wel. Wellicht was het een vlotter die niet wou meewerken.
Maar goed, dat allemaal tussen haakjes. Het knallen is daarmee natuurlijk nog niet verdwenen. En met dat de luchtfilterkast nu toch open ligt om te zoeken vanwaar de benzine kwam (als ze gekomen was), heb ik een leuk testje gedaan om te zien of één van de carbs valse lucht trekt.
Dit is het testje: https://www.youtube.com/watch?v=wNA2NKv6V-M
Samengevat: de zuigmond van de carbs afsluiten en zien wat er gebeurt.
Observatie: bij afsluiten voorste carb (gewoon met de handpalm) valt de motor meteen stil. Bij afsluiten achterste carb blijft de motor gewoon draaien alsof er niks veranderd is.
Conclusie: ik ga me moeten concentreren op die achterste carb.
Wordt vervolgd (en deze keer niet binnen een half jaar). _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2023, 15:34 Onderwerp: |
|
|
Begin maar eens met balanceren dan. Door slijtage in het mechanisme sluit op een gegeven moment de achterste gasklep volledig af bij stationair. Als dat je probleem is is het verstandig om de link busjes ook te vervangen daar deze dan ovaal gesleten zijn _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2023, 19:00 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Begin maar eens met balanceren dan. Door slijtage in het mechanisme sluit op een gegeven moment de achterste gasklep volledig af bij stationair. Als dat je probleem is is het verstandig om de link busjes ook te vervangen daar deze dan ovaal gesleten zijn |
Balanceren, met carbtune bedoel je dan? Ik moet eens kijken hoe lang dat geleden is. Maar het zal zeker niet kwaad kunnen een ik kan er nu toch goed bij.
Carbs zijn momenteel gemonteerd zonder luchtfilterkast. Kwestie van er goed aan te kunnen.
Over welke linkbusjes heb je het dan? Fotootje of tekening? En zijn die apart bestelbaar?
Trouwens, als ik de achterste carbmond met de handpalm dicht maakte, dan bleef de motor niet alleen draaien, er sloeg ook benzine neer op mijn handpalm. Wellicht verspreidt het brandbaar mengsel zich ook naar boven. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|