Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 22 Mrt. 2020, 20:23 Onderwerp: veel te veel knallen bij dichtdraaien gaskraan. |
|
|
EĆ©n dezer ga ik eens proberen uitzoeken waarom mijn 950 zo vervelend veel en hard knalt als ik de gaskraan toe draai.
Constant rijden en accelereren klinkt als normaal maar bij terugschakelen en afremmen op de motor is het niet leuk meer.
Waaraan kan dat allemaal liggen? Ergens lucht binnenzuigen in de uitlaat? Te rijk afgesteld en onverbrand mengsel dat de hete uitlaat wordt in gezogen? Kan verkeerde klepspeling hier een rol spelen? Gaten in de luchtfilterkast? Of kan dat voorkomen wanneer de carbs niet synchroon werken?
Laat uw licht schijnen terwijl ik alvast de carbs bloot leg.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Zo, 22 Mrt. 2020, 21:13 Onderwerp: |
|
|
Mijn filterkast is een en al gat, veel meer luchtaanzuig als de standaard
snorkel, maar wat jij omschrijft heb ik geen last van.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 22 Mrt. 2020, 22:47 Onderwerp: |
|
|
als je het gas dichtdraait wordt bij een carburateur motor het mengsel altijd (te) rijk en komt onvolledig verbrand mengsel in de uitlaat.
Dat knalt, als het heet genoeg blijft, aan het eind van de uitlaat waar het mengt met lucht van buiten... : de mooie vlammen uit de uitlaat van een racewage/motor.
Bij de LC8 gebeurt normaliter niet.. tenzij.. je de lucht er veel eerder bij mengt. Het SAS systeem doet dat (dus dat levert plofjes), maar dat heb je al uit staan denk ik.
Dus.. hoogstwaarschijnlijk lekt er ergens ander lucht de uitlaat in!
Pak een doek, druk je dempers dicht aan de achterkant en blij een beetje gas geven tot je het hoort sissen ...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 892 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 12:19 Onderwerp: |
|
|
Die van mij doet dat ook, heerlijk geluid en heel handig met tussen de files door laveren.
Ik houd het zo.
Ad.
_________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 28 Mrt. 2020, 19:30 Onderwerp: |
|
|
Zo, vrouwlief gevraagd of ze de uitlaten kon toe houden terwijl ik wat snuffelde en luisterde aan de uitlaatbuizen. En volgens mij heb ik het gevonden.
Testritje kon nog niet met die corona-toestanden, maar het moet dat wel zijn.
Bovenop de luchtfilterkast hoort zo'n dikke rubberen pijp te zitten, en die had ik blijkbaar vele maanden geleden niet terug geplaatst. Dat is een terugvoerpijp van de carterontluchting denk ik.
Ik zeg het, ik moet het nog testen, maar als dit de oplossing is dan begrijp ik niet helemaal waarom die losse pijp voor zoveel geknal in de uitlaat zorgde.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 28 Mrt. 2020, 23:07 Onderwerp: |
|
|
mmm,...
die slang zit bij mij al jaren niet meer aangesloten,
uiteinde hangt los in het daschboardkastje met een filtersokje
er overheen, en aansluiting op de filterbak zit een dop op.
dit omdat ik niet wil dat mijn motor zijn eigen vuiligheid
(carterdamp) opnieuw zelf moet inademen...
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 9:06 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Zo, vrouwlief gevraagd of ze de uitlaten kon toe houden terwijl ik wat snuffelde en luisterde aan de uitlaatbuizen. En volgens mij heb ik het gevonden.
Testritje kon nog niet met die corona-toestanden, maar het moet dat wel zijn.
Bovenop de luchtfilterkast hoort zo'n dikke rubberen pijp te zitten, en die had ik blijkbaar vele maanden geleden niet terug geplaatst. Dat is een terugvoerpijp van de carterontluchting denk ik.
Ik zeg het, ik moet het nog testen, maar als dit de oplossing is dan begrijp ik niet helemaal waarom die losse pijp voor zoveel geknal in de uitlaat zorgde. |
nee die slang heeft geen invloed op het knallen.
(de carburateur vaccumslangetjes natuurlijk wel.. maar dan is er meer loos als die loshangen.
en geen lekken in de uitlaat gevonden? Uitlaatdruk bouwde mooi op en motor sloeg af.. of vrouwlief der handen werden er af geblazen/te heet?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
Geplaatst: Do, 2 Apr. 2020, 21:49 Onderwerp: |
|
|
Weet je al meer?
Ik heb hier exact hetzelfde probleem nadat de de carbs gereviseerd zijn door de garage
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 2 Apr. 2020, 22:54 Onderwerp: |
|
|
ehm neen.
Ik werk nog voltijds, gelukkig, in deze gekke tijden.
Rijden mag toch niet, dus weinig haast bij.
Maar dit weekend ging ik er wel verder aan doen.
Ik laat zeker nog iets weten.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2020, 8:02 Onderwerp: |
|
|
Pure B schreef: | Weet je al meer?
Ik heb hier exact hetzelfde probleem nadat de de carbs gereviseerd zijn door de garage |
als de carbs heel slecht gesynchroniseerd staan of valse lucht trekken krij je dit ook natuurlijk, maar meestal dan meer knallen in de inlaat (misschien lastig om het verschil te horen).
en uiteraard als er een klep helemaal fout staat of stuk is en daardoor lekt.. dan mengt in en uitlaatgas ook en ploft ie ook meer. Maar dan pakt ie ook heel slecht op.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 4 Apr. 2020, 11:50 Onderwerp: |
|
|
Welke slangetjes horen daar normaal op te zitten? Ik lijk geen onderdeelnummer te vinden.
Anders is gelijk welk ander goed slangetje wel goed voor me. Dat hoeft geen OEM te zijn.
Welke binnendiameter horen die hebben?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 4 Apr. 2020, 17:52 Onderwerp: |
|
|
is dat niet 1 van de overloopslangetjes van de vlotterbak?
het uiteinde ziet er niet uit, maar hoort toch gewoon open te zijn.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 4 Apr. 2020, 18:26 Onderwerp: |
|
|
nee absoluut niet. Dit slangetje zit onder de luchtfilterkast, op de verbinding met de cilinder. Compleet kapot.
Testrit bleek trouwens nog steeds knallerig.
Ah ja. Toch twee dingetjes kunnen repareren.
Volgende keer ga ik tot op de carbs.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
|
Naar boven |
|
|
|