Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
Geplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 12:21 Onderwerp: Carter vol benzine, wat nu? |
|
|
Goedemorgen,
Zojuist zag ik dat er een plasje olie onder mijn 950 SM uit 2006 lag. Hij staat nu een week of 7 stil.
Al snel kwam ik er achter dat het carter vol benzine zit, de benzine liep er zelfs uit toen ik de dop van de olietank los draaide. (Starten ging moeizaam en veel rook tijdens stationair lopen. Olie liep vervolgens ook uit luchtfilter en langs uitlaatdempers)
Waarschijnlijk sluit er iets in de benzinepomp of carburateur niet goed meer af. Vlotternaald? Gasschuif? Pakking?
Heeft er iemand advies waar ik moet beginnen? |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 12:28 Onderwerp: |
|
|
Ik kan je niet helpen. Maar ik zou hem niet gestart hebben... _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 15:06 Onderwerp: |
|
|
Zal wel een aftermarket benzine pomp op zitten. Een originele sluit af als deze geen stroom krijgt.
Zal wel een nieuw luchtfilter kunnen gebruiken als die lang heeft gedraaid.
Volledig legen, nieuw filter, afvullen met olie en rijden.
Dan zie je wel of alle keerringen er nog in zitten. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 16:54 Onderwerp: |
|
|
Meestal is dat een vlotternaald volgens mij. Die hoort af te sluiten als de vlotterbak vol is en door de tegendruk stopt de brandstofpomp met pompen. Als de vlotternaald lekt, lekt het via de carbs de inlaat in, langs de kleppen en de zuigers het carter in. NIET STARTEN EN ZEKER NIET MEE RIJDEN. Benzine/olie smeert niet.
Meestal helpt het om de carbs helemaal te demonteren, inspecteren en schoon te maken in een ultrasoon reiniger. Verder olie en filters verversen. Ik zou de olie zelfs na een paar km nóg een keer verversen, maar ik ben ook wel een beetje een mierenneuker. |
|
Naar boven |
|
|
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 15:01 Onderwerp: |
|
|
Oke. Van de week de carbs en benzinepomp maar even controleren dan.
Zou het door E10 kunnen komen?
Er zit een nieuw K&N luchtfilter in, dus ik hoop dat deze nog te redden is. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 15:38 Onderwerp: |
|
|
deze vlotters sluiten nooit helemaal mooi, zeker niet op de pikkel.
Daarom dat de brandstofpomp er een moet zijn die te toevoer sluit. Of je moet je kraantje dicht willen blijven draaien. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 17:06 Onderwerp: |
|
|
Als het aan het type brandstofpomp ligt, zou ik er toch al eerder last van gehad moeten hebben?
Zal even kijken of het de originele is. |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 19:02 Onderwerp: |
|
|
Wat bedoel je met pikkel steven? Hebben die SM’s daar zo vaak last van dan?
Overigens kan het dan wel zo zijn dat als je een benzinepomp gebruikt die afsluit geen benzine meer door de pomp loopt, maar dan nog hoort die vlotternaald goed af te sluiten. Nu loopt nog steeds de benzine in de vlotterbak je carter in. Misschien niet zoveel als met de verkeerde pomp, maar het blijft slecht voor je blok. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Pikkel == zijstandaard.
Ik zeg niet dat het goed is, puur een constatering bij dit type carburateurs. Het gaat lang goed, maar af en toe zal die niet mooi sluiten, vooral schuin weggezet. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 22:51 Onderwerp: |
|
|
vlotter sluit af... maar nooit helemaal.
Benzinepuomp sluit af , maar vaak ook niet 100% hoor.
en als dan de benzine in de tank genoeg hoger staat dan de carbs, dan loopt het er heeeel langzaam toch doorheen.
Maar.. dan zou het eigenlijk via de clotetrbak overloop er uit moeten lopen en niet in de cilinders.. Maar goed, misschien idd door schuin stand oid.
Lesson learned: Als je je motor 7 maanden weg zet, misschien niet bomvol benzine wegzetten en gewoon de benzinekraan dicht zetten?
Nu nika aan te doen:
- NIET starten
- olie aftappen -> verversen, includief filter
- luchtfiler vernieuwen (ja daar komt het in uit omdat het carter veel te vol zat natuurlijk.. via de carter ontluchting)
- benzine aftappen (en lekker klein beetje verse benzine voor herstart)
en dan hopen dat de brandstof en de startpoging niet al te veel schade gemaakt hebben.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 23:25 Onderwerp: |
|
|
Kijk, daar kan ik wat mee! Dank
Zal het luchtfilter nog te redden zijn? Zit er nog geen 300km in... |
|
Naar boven |
|
|
Pure B
Geregistreerd op: 14-2-2019 Berichten: 17
|
Geplaatst: Di, 12 Nov. 2019, 23:01 Onderwerp: |
|
|
Luchtfilter valt gelukkig mee. Er zitten wat spetters van waarvan de carterontluchting gespetterd heeft, maar het membraan is redelijk schoon.
Helaas wel in de carb omdat de carterontluchting daar recht boven zit, dus deze zal wel schoongemaakt moeten worden.
Ik ben en echt leek, dus ik demonteer de carbs en breng deze weg. Dan kan er meteen gekeken worden of ze ergens niet goed afsluiten, want er is echt een paar liter in 7 weken doorheen gelopen (of in korte tijd toen ik hem achter elkaar heb doorgestart).
De tank ontluchting was compleet afgesloten omdat deze bekneld zat. Zou het kunnen dat de benzinepomp daarom door is blijven lopen? Dat klinkt in mijn oren enigsinds logisch ivm vaccuum. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Za, 16 Nov. 2019, 22:03 Onderwerp: |
|
|
Tank ontluchting hoort inderdaad niet afgesloten te zijn.
Door warmte zet de brandstof uit en kan dit door het systeem geperst worden.
Echter zou het via de overloop slangetjes eruit moeten lopen.
Wellicht door schuin staan niet helemaal gebeurd en de cilinder ingelopen.
Hierna langs de zuigers gelekt het carter in.
Wat ik vreemd vind is dat je zegt dat je de dop eraf draaide en de brandstof eruit kwam lopen. Bedoel je hiermee je olie tank ? _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
|