lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Carter vol benzine, wat nu?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pure B



Geregistreerd op: 14-2-2019
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 12:21    Onderwerp: Carter vol benzine, wat nu? Reageer met quote

Goedemorgen,

Zojuist zag ik dat er een plasje olie onder mijn 950 SM uit 2006 lag. Hij staat nu een week of 7 stil.
Al snel kwam ik er achter dat het carter vol benzine zit, de benzine liep er zelfs uit toen ik de dop van de olietank los draaide. (Starten ging moeizaam en veel rook tijdens stationair lopen. Olie liep vervolgens ook uit luchtfilter en langs uitlaatdempers)


Waarschijnlijk sluit er iets in de benzinepomp of carburateur niet goed meer af. Vlotternaald? Gasschuif? Pakking?

Heeft er iemand advies waar ik moet beginnen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je niet helpen. Maar ik zou hem niet gestart hebben...
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zal wel een aftermarket benzine pomp op zitten. Een originele sluit af als deze geen stroom krijgt.
Zal wel een nieuw luchtfilter kunnen gebruiken als die lang heeft gedraaid.
Volledig legen, nieuw filter, afvullen met olie en rijden.

Dan zie je wel of alle keerringen er nog in zitten.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Nov. 2019, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal is dat een vlotternaald volgens mij. Die hoort af te sluiten als de vlotterbak vol is en door de tegendruk stopt de brandstofpomp met pompen. Als de vlotternaald lekt, lekt het via de carbs de inlaat in, langs de kleppen en de zuigers het carter in. NIET STARTEN EN ZEKER NIET MEE RIJDEN. Benzine/olie smeert niet.

Meestal helpt het om de carbs helemaal te demonteren, inspecteren en schoon te maken in een ultrasoon reiniger. Verder olie en filters verversen. Ik zou de olie zelfs na een paar km nóg een keer verversen, maar ik ben ook wel een beetje een mierenneuker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pure B



Geregistreerd op: 14-2-2019
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Oke. Van de week de carbs en benzinepomp maar even controleren dan.
Zou het door E10 kunnen komen?

Er zit een nieuw K&N luchtfilter in, dus ik hoop dat deze nog te redden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

deze vlotters sluiten nooit helemaal mooi, zeker niet op de pikkel.
Daarom dat de brandstofpomp er een moet zijn die te toevoer sluit. Of je moet je kraantje dicht willen blijven draaien.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Pure B



Geregistreerd op: 14-2-2019
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Als het aan het type brandstofpomp ligt, zou ik er toch al eerder last van gehad moeten hebben?
Zal even kijken of het de originele is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je met pikkel steven? Hebben die SM’s daar zo vaak last van dan?

Overigens kan het dan wel zo zijn dat als je een benzinepomp gebruikt die afsluit geen benzine meer door de pomp loopt, maar dan nog hoort die vlotternaald goed af te sluiten. Nu loopt nog steeds de benzine in de vlotterbak je carter in. Misschien niet zoveel als met de verkeerde pomp, maar het blijft slecht voor je blok.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Pikkel == zijstandaard.
Ik zeg niet dat het goed is, puur een constatering bij dit type carburateurs. Het gaat lang goed, maar af en toe zal die niet mooi sluiten, vooral schuin weggezet.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

vlotter sluit af... maar nooit helemaal.
Benzinepuomp sluit af , maar vaak ook niet 100% hoor.

en als dan de benzine in de tank genoeg hoger staat dan de carbs, dan loopt het er heeeel langzaam toch doorheen.

Maar.. dan zou het eigenlijk via de clotetrbak overloop er uit moeten lopen en niet in de cilinders.. Maar goed, misschien idd door schuin stand oid.

Lesson learned: Als je je motor 7 maanden weg zet, misschien niet bomvol benzine wegzetten en gewoon de benzinekraan dicht zetten?


Nu nika aan te doen:
- NIET starten
- olie aftappen -> verversen, includief filter
- luchtfiler vernieuwen (ja daar komt het in uit omdat het carter veel te vol zat natuurlijk.. via de carter ontluchting)
- benzine aftappen (en lekker klein beetje verse benzine voor herstart)

en dan hopen dat de brandstof en de startpoging niet al te veel schade gemaakt hebben.

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Pure B



Geregistreerd op: 14-2-2019
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2019, 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, daar kan ik wat mee! Dank

Zal het luchtfilter nog te redden zijn? Zit er nog geen 300km in...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pure B



Geregistreerd op: 14-2-2019
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di, 12 Nov. 2019, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Luchtfilter valt gelukkig mee. Er zitten wat spetters van waarvan de carterontluchting gespetterd heeft, maar het membraan is redelijk schoon.
Helaas wel in de carb omdat de carterontluchting daar recht boven zit, dus deze zal wel schoongemaakt moeten worden.

Ik ben en echt leek, dus ik demonteer de carbs en breng deze weg. Dan kan er meteen gekeken worden of ze ergens niet goed afsluiten, want er is echt een paar liter in 7 weken doorheen gelopen (of in korte tijd toen ik hem achter elkaar heb doorgestart).

De tank ontluchting was compleet afgesloten omdat deze bekneld zat. Zou het kunnen dat de benzinepomp daarom door is blijven lopen? Dat klinkt in mijn oren enigsinds logisch ivm vaccuum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Za, 16 Nov. 2019, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tank ontluchting hoort inderdaad niet afgesloten te zijn.
Door warmte zet de brandstof uit en kan dit door het systeem geperst worden.

Echter zou het via de overloop slangetjes eruit moeten lopen.
Wellicht door schuin staan niet helemaal gebeurd en de cilinder ingelopen.
Hierna langs de zuigers gelekt het carter in.

Wat ik vreemd vind is dat je zegt dat je de dop eraf draaide en de brandstof eruit kwam lopen. Bedoel je hiermee je olie tank ?

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif