Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 17 Jul. 2019, 16:54 Onderwerp: "2cm minder luchtkamer in de vork (8cm ipv 10cm) door. |
|
|
32cc erbij te gieten" (dixit dr.Bean in een andere post)
Kan je dit doen door de olie in te brengen via het ontluchtingsgaatje? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Laatst aangepast door Muug op Do, 18 Jul. 2019, 14:18, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2019, 7:35 Onderwerp: |
|
|
Als je weet hoeveel dat is dan kan dat. Je kan het ongeveer brekenen natuurlijk (iets met pie, straal en hoogte) _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2019, 10:03 Onderwerp: |
|
|
GezwindeSpoed schreef: | Als je weet hoeveel dat is dan kan dat. Je kan het ongeveer brekenen natuurlijk (iets met pie, straal en hoogte) |
Als het zo kan dan moet je zelfs niet rekenen. Gewoon met een rietje meten hoe diep de olie staat en dan bijvullen tot het niveau 2cm hoger staat. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Laatst aangepast door Muug op Do, 18 Jul. 2019, 14:17, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2019, 12:16 Onderwerp: |
|
|
Het is wel een klein gaatje dus injectiespuit of zoiets gebruiken. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2019, 23:02 Onderwerp: |
|
|
injectiespuit met naald idd.. anders krijg je het er niet in (er moet ook lucht uit...) of je moet hel slim (en onhandig ) gaan doen met inveren en het er in zuigen bij het uitveren...
Meten gaat niet lukken.. want dat is de luchtkamer die overblijft BIJ VOLLEDIG inveren... maar zonder de veer erin gemeten (zie 4860MXMA serviceboek in de 2003 manual)
en idd, zoals je aangeeft:
48mm vork ..
~45mm van binnen
1/4 * Pi * 45^2 * 20 = ~32000 mm^3 = 32ml
per poot dat is.
Hou er rekening mee dat MET de veer er in, de vork helemaal ingeveerd er echt heel weinig luchtruimte over blijft. Dus dit moet niet perongeluk een cm meer worden! en links/rechts gelijk is erg belangrijk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 19 Jul. 2019, 10:05 Onderwerp: |
|
|
En dan moeten we er nog van uit gaan dat er inderdaad al een luchtkamer van 10cm in zit, want als men dat bij een revisie niet naleeft, tja, dan wordt de situatie natuurlijk helemaal anders. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 19 Jul. 2019, 10:24 Onderwerp: |
|
|
Zo veel werk is het toch niet om het goed te doen. Stuur los, bovenste klembouten los, dop los, veer losmaken en je bent er. Een bok/lift die je in hoogte kan verstellen is dan wel makkelijk. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 19 Jul. 2019, 11:09 Onderwerp: |
|
|
Misschien niet. Geen idee. Het is mijn ervaring dat mensen met ervaring altijd heel licht gaan over dergelijke werkjes.
Eerste struikelpunt: ik heb geen instrument om die vork open te schroeven.
Veer los: ze moet er wel degelijk uit volgens dr.Bean, dus daar ga ik toch eerst wat over moeten lezen.
Bok? Om die geopende vorkpoot omhoog te drukken wellicht?
Allez, ik voel dat ik de workshopmanual van die voorvork eens ga moeten beginnen lezen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Vr, 19 Jul. 2019, 15:02 Onderwerp: |
|
|
Is goed te doen.
Om de doppen uit de voorpoot te halen heb ik ooit een tooltje voor gemaakt.
Denk alleen dat je niet in de buurt van Huizen bevind _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Jul. 2019, 22:05 Onderwerp: |
|
|
Muug, 95% van die vering Manual gaat over het uit elkaar halen van het demper binnenwerk, en dat doe je bijna nooit en zou ik aan een expert overlaten. dus beetje selectief lezen zeg maar...
Maar, keerring revisie, olie wissel etc is wel te doen: vooral SCHOON werken!
Maar.. zoals je correct zegt: Dop er af, veer er uit, poot omhoog is niet moeilijk, maar nog lastig genoeg. Je moet de tool hebben en je kunt genoeg fouten maken (als je bijv de bovenste klem niet losdraait krijg ge de dop nooit los en draaj je de zaak stuk).
De veer er uit.. klinkt makkelijk, maar die komt er niet zo uit: Dan moet eerst de dop van de demperstang af... en daarvoor heb je ook een dunne steeksleutel nodig. Verder is dan alles onder de olie glad etc.. ALs je dan de veer er uit haalt komt er weer veel olie mee... geklieder dus als je geen routine hebt.
(ik heb het wel eens bij een rally in het half donker op een klein tafeltje buiten staan doen.. half uurtje per poot om een keerringte vervangen: niet echt ideaal )
dus als je zeker weet dat er de juiste hoeveelheid olie in zit.. is dat bijvullen echt niet zo'n slecht idee hoor. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 13 Jan. 2020, 12:20 Onderwerp: |
|
|
Update.
Via het ontluchtingsgaatje lukt het niet echt met een spuit (waar geen naald op zat). De olie sluit het gaatje meteen af waardoor lucht niet kan ontsnappen en de olie er niet in kan.
Dan maar efkes de doppen losgedraaid en het voorwiel wat omhoog geduwd zodat de veren/doppen wat omhoog kwamen en dan gewoon 32cc in de open vorkbenen gespoten. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|