Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
sandro
Geregistreerd op: 4-6-2018 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2019, 23:33 Onderwerp: Nokken stellen+ volgend probleem! ontsteking |
|
|
Hallo, na een revisie van mijn 2007 adventure (afgesteld en geshimd) krijg ik een vlam in de inlaat bij een klein beetje gas..ook slaat hij af
Ik heb de voorste en achterste nokken met de bolletjes vlak gezet.
Dus ze staan verkeerd heb ik de indruk, aangezien ik ontsteking krijg met de inlaat klep open.
Kan iemand me degelijk uitleggen wat ik mis doe? Ik lees ook verhalen van kruisjes op de achterste en dergelijken. Of ik ben blind aan het worden, of ik heb alleen maar 1 Stip per nokkenas.
Sandro
dit zijnde opgelost een stukje gaan rijden, onderweg gestopt, getankt. ineens gestotter tijdens het rijden, en 10 sec later uit. dash was nog aan, geen motor meer. volledig blokkade precies.
aan de kant gezet,
proberen te starten, scherm ging uit (als een platte batterij)
op de aanhanger gezet. thuis gekomen, en krukas draait nog mooi rond.
de starter gaf zijn zet, maar draaide niet. scherm ging ook altijd uit.
vandaag nog wat liggen nakijken.
de voorste connector boven de batterij ziet er helemaal gefrituurd uit, heb ik niet op gelet bij het motorblok terug in te bouwen. (is me alleszins niet opgevallen dus zo erg zal het niet geweest zijn)
en na wat proberen te starten (ook met startkabels) klikt alleen nog de relais, maar doet de starter zelfs niets meer. ik krijg ook geen 12V aan de uitgang van het startrelais.
A: ik ben stil gevallen tijdens het rijden (zonder stroom op het blok dus)
B: hij start niet meer, geen stroom op de starter
C: wel stroom op dash en lampen, al reset de klok zich elke keer na het starten
D: met startkabels wil hij zelfs niet.
Laatst aangepast door sandro op Wo, 12 Jun. 2019, 23:05, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
|
Naar boven |
|
|
sandro
Geregistreerd op: 4-6-2018 Berichten: 38
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2019, 11:01 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk de manual gevolgd.
Foto trekken ging niet aangezien er een distributie probleem is geweest..
Straks nog eens alles opnieuw doen. Wordt er ziek van, na maanden herbouwen is dit de laatste stap om terug te rijden. |
|
Naar boven |
|
|
sandro
Geregistreerd op: 4-6-2018 Berichten: 38
|
Geplaatst: Zo, 9 Jun. 2019, 8:15 Onderwerp: |
|
|
het is gelukt.
klein detail over het hoofd gezien:
omdat alles van distributie los is geweest kon ik dus niet meer af gaan op "iets".
stap 1: achterste bovenste dode punt bepalen door iets in het gat van de bougie te steken (ter referentie wanneer effectief de zuiger boven is, want er zijn een hele boel gaten bij het holdbacktool) en met de holdbacktool blokkeren langs rechts.
2: achterste cilinder instellen. puntjes vlak met cilinder was het bij mij. geen kruisjes te zien op de nokkenas.
3: deze verteld niemand (staat beschreven in de 2e tekst bij de link hierboven
435 graden tegen de klok in draaien met de ontstekingskant!!!
en dan heb je het gaatje voor de holdbacktool voor de voorste cilinder.
die 435 graden. dat was het hem.
bedankt voor de link. 1 zinnetje wat hier in staat heeft me veel geholpen en veel tijd en geld bespaard. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 9 Jun. 2019, 10:47 Onderwerp: |
|
|
Klopt niet helemaal maar close.
Het is een 72 graden V twin. Achter ontsteekt eerste, dan voor. Met een volledige rotatie er tussen. Dus achter stellen en voorover draaien, looprichting dus: 360+72 graden = 432. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
sandro
Geregistreerd op: 4-6-2018 Berichten: 38
|
Geplaatst: Zo, 9 Jun. 2019, 17:19 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Klopt niet helemaal maar close.
Het is een 72 graden V twin. Achter ontsteekt eerste, dan voor. Met een volledige rotatie er tussen. Dus achter stellen en voorover draaien, looprichting dus: 360+72 graden = 432. |
ish..400 graden, dan pin steken en wachten op de klik. haha |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2019, 7:49 Onderwerp: |
|
|
ja.. je KUNT 1 cilinder 360 verkeerd zetten.
ik denk dat ie dan moet lopen, maar anders ... als een Harley, niet als een motor dus.
Ofschoon jullie het helemaal correct zeggen.. vind ik het een beetje raar om het zo te zeggen dat de achterste eerst ontsteekt:
je kunt ook zeggen: De voorste ontsteekt, dan draait de motor 288 graden en dan de achterste. (en dan nog 432 graden en dan de voorste weer ).. dan is het immers totaal 720 = 2 slagen = 4 takten.
zou je hem echt verkeerd zetten dan ontsteekt de voorste, daarna 360+288= 648 graden niks, dan de achterste, en dan na 72 graden de voorste weer. (PADAM...... PADAM.......).
Volgens mij vonkt de ontsteking dubbel (1x loos dus) en dus zou die dan moeten lopen.
Nooit geprobeert echter . _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2019, 7:56 Onderwerp: |
|
|
Dat loopt als een 950cc ééncyllinder. Maar totaal geen toeren meer kunnen draaien met de standaard luchtfilter doos. Lijkt me ook niet goed op de lange duur.
Tja dat is een goede, waarom zeggen we dat de achterste cylinder eerst ontsteekt? Laten we dan zeggen, dat is cylinder één en wordt eerst op tijd gezet. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
sandro
Geregistreerd op: 4-6-2018 Berichten: 38
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2019, 23:05 Onderwerp: |
|
|
zo had ik hem op een bepaald moment.
dan krijg je hem niet in toeren.
next in line!
dit zijnde opgelost een stukje gaan rijden, onderweg gestopt, getankt. ineens gestotter tijdens het rijden, en 10 sec later uit. dash was nog aan, geen motor meer. volledig blokkade precies.
aan de kant gezet,
proberen te starten, scherm ging uit (als een platte batterij)
op de aanhanger gezet. thuis gekomen, en krukas draait nog mooi rond.
de starter gaf zijn zet, maar draaide niet. scherm ging ook altijd uit.
vandaag nog wat liggen nakijken.
de voorste connector boven de batterij ziet er helemaal gefrituurd uit, heb ik niet op gelet bij het motorblok terug in te bouwen. (is me alleszins niet opgevallen dus zo erg zal het niet geweest zijn)
en na wat proberen te starten (ook met startkabels) klikt alleen nog de relais, maar doet de starter zelfs niets meer. ik krijg ook geen 12V aan de uitgang van het startrelais.
A: ik ben stil gevallen tijdens het rijden (zonder stroom op het blok dus)
B: hij start niet meer, geen stroom op de starter
C: wel stroom op dash en lampen, al reset de klok zich elke keer na het starten
D: met startkabels wil hij zelfs niet. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2019, 8:37 Onderwerp: |
|
|
950 en 990 zijn notoir moeilijk te starten met startkabels. Daarin heb ik me ook al eens vergist.
Als die accu plat is (en evt intern sluiting maakt) dan maak je geen kans.
Het feit dat je aangeeft dat het display uit gaat als je probeert te starten.. en de accu pool gefrituurd is... lijkt me 99% zeker te zeggen dat de accu gewoon stuk ik.
Waarschijnlijk heeft die accupool niet goed vast gezeten (beetje oxide) en daardoor te heet geworden.
-> nieuwe accu, en dan eens alles nameten (misschien ook spanningsregelaar issues bijv). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2019, 8:40 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | 950 en 990 zijn notoir moeilijk te starten met startkabels. Daarin heb ik me ook al eens vergist.
Als die accu plat is (en evt intern sluiting maakt) dan maak je geen kans.
Het feit dat je aangeeft dat het display uit gaat als je probeert te starten.. en de accu pool gefrituurd is... lijkt me 99% zeker te zeggen dat de accu gewoon stuk ik.
Waarschijnlijk heeft die accupool niet goed vast gezeten (beetje oxide) en daardoor te heet geworden.
(oude accu eens goed nameten/laden. Maar een accu kan ook goed lijken en gewoon niet genoeg startstroom leveren)
-> nieuwe accu, en dan eens alles nameten (misschien ook spanningsregelaar issues bijv). |
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2019, 9:12 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de srartkabels dan op de defecte accu worden gezet probeer het eens met de startaccu rechtstreeks aan de accu kabels,dus de oude accu afsluiten,dan moet hij toch starten.
Dan ben je in elk geval inwendige sluiting van de bestaande accu kwijt
Gr René _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2019, 12:00 Onderwerp: |
|
|
René schreef: | Ik denk dat de srartkabels dan op de defecte accu worden gezet probeer het eens met de startaccu rechtstreeks aan de accu kabels,dus de oude accu afsluiten,dan moet hij toch starten.
Dan ben je in elk geval inwendige sluiting van de bestaande accu kwijt
Gr René |
Als je echt goede startkabels hebt wel.. maar van die cheapo's zeker niet: die kabels en de klemmen hebben al snel te veel weerstand.
Meestalwerken startkabels juist andersom: Je hangt de startkabels er aan.. dan wacht je een minuutje met een lopende auto/motor er naast. Dan is de eigen accu een beetje bijgeladen en dan start je met eigen accu+hulp via de kabels, en dan gaat het.
anyway: acuu-spanning meten, evt tijdens het starten: Dan zal je zien dat ie waarschijnlijk ver onder de 10V daalt en dan wordt het niet wat.. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2019, 12:14 Onderwerp: |
|
|
Helemaal mee eens
Gr René _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
sandro
Geregistreerd op: 4-6-2018 Berichten: 38
|
Geplaatst: Ma, 17 Jun. 2019, 8:17 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | René schreef: | Ik denk dat de srartkabels dan op de defecte accu worden gezet probeer het eens met de startaccu rechtstreeks aan de accu kabels,dus de oude accu afsluiten,dan moet hij toch starten.
Dan ben je in elk geval inwendige sluiting van de bestaande accu kwijt
Gr René |
Als je echt goede startkabels hebt wel.. maar van die cheapo's zeker niet: die kabels en de klemmen hebben al snel te veel weerstand.
Meestalwerken startkabels juist andersom: Je hangt de startkabels er aan.. dan wacht je een minuutje met een lopende auto/motor er naast. Dan is de eigen accu een beetje bijgeladen en dan start je met eigen accu+hulp via de kabels, en dan gaat het.
anyway: acuu-spanning meten, evt tijdens het starten: Dan zal je zien dat ie waarschijnlijk ver onder de 10V daalt en dan wordt het niet wat.. |
6V tijdens het starten.. |
|
Naar boven |
|
|
|