Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Di, 28 Mei. 2019, 17:30 Onderwerp: Wel of geen binnenbanden? |
|
|
Ok, dit is echt een newbie vraag maar ik stel hem toch
Mijn 990 adv heeft achter de originele spaakvelg, en voor een vrij recente Excel takasago spaakvelg.
De banden die er op zitten zijn de standard pirelli MT90at (tubeless), die zijn een half jaar geleden er op gezet.
Her en der lees ik dat de 990adv standaard met binnenbanden wordt geleverd omdat spaakvelgen niet luchtdicht zijn.
Maar er bestaat toch ook zo iets als een velglint waarmee deze type velgen wel luchtdicht gemaakt kan worden?
Ik vraag me dus af of er in mijn banden nog binnenbanden zitten of niet.
Kan ik dat ergens eenvoudig aan zien? |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Di, 28 Mei. 2019, 19:49 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet precies hoe je het ziet.
Wel hoe je kan proberen of er een binnenband in zit
Laat de band leeglopen draai het moertje dat tegen de velg zit los en probeer het ventiel naar binnen te drukken,zit er een binnenband in dan voel je dat
Ik weet bijna zeker dat die er in zit,volgens mij gaat een tubless niet op een spaakvelg ook niet met velglint.
Gr René _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 29 Mei. 2019, 0:11 Onderwerp: |
|
|
Een binnenband ventiel heeft een doorlopende schroefdraad en een schroef ringetje daarop gedraaid om te zorgen dat het ventiel niet naar binnen kan schieten.
een tubeless ventiel heeft altijd een rubber kraag om af te dichten op het ventiel gat in de velg.
Als je de band leeg laat lopen kun je een biba ventiel naar binnen drukken (als je dat ringetje een stukje los draaait dan natuurlijk).
om tubeless te rijden moet je de spaakgaten dichten, en de velgrand voldoende dichten. Dat kan met speciaal lint of speciale velg contructie (wordt bij MTB niet anders gedaan..) maar bij motorfietsen is dat niet zo gebruikelijk. Je dient dan meestal wel latex in de band te gooien voor een volledige afdichting. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Wo, 29 Mei. 2019, 8:15 Onderwerp: |
|
|
Aan het ventiel te zien heb ik dan inderdaad gewoon binnenbanden...
en ik laatst een banden reparatie setje gekocht voor tubeless banden... |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2019, 19:13 Onderwerp: |
|
|
BMW GS heeft dat slim opgelost. De spaken zitten aan de buitenkant en kan dus geen lucht ontsnappen. Ik ben nu ook op reis en heb 2 res biba mee. De banden waren in 2800km al 0,3 Bar teruggelopen. Dat is wel kut aan biba’s |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2019, 21:48 Onderwerp: |
|
|
Tutu schreef: | BMW GS heeft dat slim opgelost. De spaken zitten aan de buitenkant en kan dus geen lucht ontsnappen. Ik ben nu ook op reis en heb 2 res biba mee. De banden waren in 2800km al 0,3 Bar teruggelopen. Dat is wel kut aan biba’s |
euhm..
een fatsoenlijke biba blijft juist jaren lang op druk...
terwijl een tubeless nog wel eens wil lekker
ervaringen verschillen blijkbaar
iedere oplossing heeft zo zijn nadelen en voordelen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2019, 23:03 Onderwerp: |
|
|
Rij maar eens een deuk in je velg met tubeless,
dan ben je gelijk uitgereden, want je bent dan metteen lek.
met een gedeukte velg waar een biba in zit kun je gewoon rijden..
mijn mening, een adventure bike op tubeless velgen... _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Zo, 9 Jun. 2019, 10:14 Onderwerp: |
|
|
biba kunnen natuurlijk goed geplakt worden. Daarvoor moeten natuurlijk wel bandenlichters mee en een plaksetje. Ook is het best wel lastig om de achterband er af en er op te leggen met alleen maar lepels.
Ik zit er daarom toch aan te denken om een quick en dirty reparatie setje bij me te hebben zoals zon schuim / slijm spuitbusje.
Weten jullie nog een goede / geschikte voor binnenbanden?
Ik heb gevonden motul tyre repair en ride on.
Nog andere tips / suggesties? |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Zo, 9 Jun. 2019, 10:32 Onderwerp: |
|
|
Daar ben ik ook wel geïnteresseerd in. Sommige banden kunnen een biatch zijn om aan de kant van de weg te de- en monteren. Heb ook wel eens zitten kijken om de velg luchtdicht te maken, maar ik vraag me af of dat wat is. |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2019, 16:58 Onderwerp: |
|
|
Werkt uitstekend, je moet de velg wel een paar keer rond maar je krijgt de band wel van de velg zonder de standaard van de motor te gebruiken .
BeadPro™ Tire Bead Breaker is te koop bij adventure-spec, anders zoek je maar even op het grote boze internet. Er zijn stalen uitvoeringen en aluminium. ik heb de stalen, maar mijn motormaat heeft de alu. versie welke prima zijn.
https://www.motionpro.com/product/08-0519
Alle oplossingen om je band luchtdicht te krijgen zijn het net niet. Je kan een 1.6" voorvelg nemen en daar een Tubliss in zetten, maar geen ervaring mee. Gewoon binnenbandjes meenemen, plaksetje, pompje en andere zooi en je kan jezelf in de middle of nowwhere te alle tijden redden. |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2019, 10:14 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inmiddels een busje prut gekocht (Motul Tyr repair).
Het is een quick en dirty oplossing voor als het nodig is, maar ik denk dat het voor de meeste gevallen (klein gaatje) wel zal werken.
Daarna moet natuurlijk de BIBA alsnog vervangen worden.
Zo'n Tyre Bead Breaker is wel een mooi setje hoor, maar kost ook weer +- 80 euro en aangezien ik niet snel in de middle of nowhere zal staan heb ik dat niet echt nodig.
Wel interessant misschien, gebruik je die ijzers ook om zelf banden te wisselen? |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2019, 16:30 Onderwerp: |
|
|
Nelis schreef: | (...)
Wel interessant misschien, gebruik je die ijzers ook om zelf banden te wisselen? |
Heel kort, ja. ik ben een tevreden gebruiker van de stalen uitvoering. |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Ma, 16 Mrt. 2020, 21:01 Onderwerp: |
|
|
Ik ga binnenkort een ander bandensetje er op leggen. Heb nu de standaard mt90at. Het wordt een E07+ achter en de gewone E07 voor. Ik weet niet hoe oud de binnenbanden zijn die er in zitten. Is het verstandig / nodig om ze te vervangen of is dat overbodig onderhoud? Ze zitten er nu zeker 3 jaar in. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 17 Mrt. 2020, 9:15 Onderwerp: |
|
|
ik zou ze lekker hergebruiken, of ze moeten er duidelijk
slecht uitzien, (droogte scheurtjes iod)
je kan wel bezig blijven, kost allemaal moeite en geld.. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 29 Apr. 2020, 11:54 Onderwerp: |
|
|
Nelis schreef: | aangezien ik niet snel in de middle of nowhere zal staan heb ik dat niet echt nodig. |
Tja...
toen ik vorig jaar in de buurt van Hastings plots een platte voorband had, hadden we het geluk om net bij een grote boerderij gestopt te zijn. Daar hadden ze enkele grote platte schroevendraaiers waarmee we de voorband van de (Excel)velg hebben kunnen wippen. Dan hop een nieuwe binnenband erin.
Wij blij.
Maar als we langs één of andere drukke weg in panne waren gevallen, of ergens midden op de Salisbury Plains....
Moraal van het verhaal: mag je zelf invullen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|