lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling master cilinder vervangen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RIK84



Geregistreerd op: 30-10-2017
Berichten: 95
Woonplaats: Beek (Limburg)

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Sep. 2019, 22:07    Onderwerp: Koppeling master cilinder vervangen Reageer met quote

Advies/bevestiging/correctie gevraagd:

Ik wil mijn master cilinder van de koppeling vervangen.
Heeft iemand hier ervaring met een complete vervanging van de master? Dus geen revisiesetje of re-sleeve.

Zo ja, welk merk/onderdeelnummer heb je gebruikt?

Ik heb gezocht en kwam uit op een KTM master cilinder van 9mm ipv de grotere 10,5 of 11mm. Voordeel dat de koppeling lichter te bedienen is (klopt dit?)
Zou deze: 46102030100 geschikt zijn (of pas te maken) voor een ktm 9x0 adventure?

Of zijn er betere/handigere/goedkopere alternatieven?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr Rik

_________________
KTM 950 adventure S '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Sep. 2019, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

met een kleinere hoofdcilinder zet je dezelfde kracht van je hand op een kleiner oppervlak en maak je dus makkelijker meer durk ('lichter te bedienen'). Als keerzijde is echter dat je bij dezelfde verplaatsing (hoe ver trek ik de handle in) ook minder volume olie verplaats...

Als ik me niet vergis is het origineel 11.

9 lijkt wienig kleiner.. maar dat is bedriegelijk (9 verus 11 = 20% minder): Immers gaat het om het oppervlak en dan is het dus 33% (11^2 versus 9^2)!

Ik kan je zo zeggen dat dat fout gaat met een dubbele schijf.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
RIK84



Geregistreerd op: 30-10-2017
Berichten: 95
Woonplaats: Beek (Limburg)

BerichtGeplaatst: Do, 12 Sep. 2019, 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de snelle reactie.

Klopt, dat er minder vloeistof verplaatst wordt. Bij de remmen zou ik dit ook zeker niet doen, maar ik heb het over de koppelings master cilinder (slave is al een oberon). Wellicht heeft iemand ervaring dat dit bij de koppeling wel voldoende is om te ontkoppelen?

_________________
KTM 950 adventure S '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Do, 12 Sep. 2019, 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de mijne laten resleeven en dat is naar alle tevredenheid tot nu toe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 12 Sep. 2019, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

oeps ja sorry.. koppeling.

geen ervaring mee, maar ik denk dat die wel wat kleiner kan idd... slag genoeg.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 211
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Sep. 2019, 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb laatst ook mijn master vervangen.
mijn fiets komt uit 2006. Bij het Bestellen heb ik de onderdelen lijst van mij bouwjaar gebruikt.
Toen ik hem binnen kreeg kwam ik er achter dat de master anders is.
nagevraagd bij Magura. Er is een update geweest. deze zou "niet" meer moeten slijten als je de juiste Magura minaralen blood olie gebruikt.
Master gemonteerd en werkt als een zonnetje.

_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Sep. 2019, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Jouw Oberon verkort de effectieve slag al. Als je daar ook nog een master met minder volume bij plaats heb je de hele slag nodig tot aan het handvat denk ik. Lijkt me niet prettig. Maar wel weer heel erg licht. Nu heeft de LC8 toch al geen zware koppeling?

Let ook: de master voor de exc is vaak voor remvloeistof bedoeld.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif