Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2019, 13:44 Onderwerp: 990 EFI, idle issue |
|
|
Hallo allemaal,
ik heb mijn 990 Adventure bijna 5 jaar en eigenlijk nooit iets gehad.
Recent heeft de motor bij de dealer een service beurt gehad en hebben ze de laatste mapping geplaatst.
Na die beurt bleef de motor niet meer stationair lopen en sloeg af bij gas dicht voor kruisingen oid. Hij hield erg in als je bv van een rotonde kwam en gas wilde geven om uit te accelereren, hetzelfde in de file bij van baan verwisselen. Erg eng en gevaarlijk allemaal.
Ook sloeg de motor af als er electrische gebruikers werden aangeschakeld
Dus teruggebracht en na eng onderzoek heeft men een brandstof lekje vast gesteld (brandstofdruk zakte weg) is nu OK.
Diverse geoxideerde electrische contacten gereinigd. Accu en dynamo OK bevonden.
Motor rijdt nu nu (vooralsnog) OK. Geen inhouden van rotondes etc.
Echter, wanneer de motor stationair draait en er worden electrische gebruikers aangeschakeld (fan, licht, verwarming) zakt het toerental nog steeds richting 900rm, dat is niet zo veel als eerst en het duurt veel langer, maar uiteindelijk slaat de motor af.
Wanneer hij dan opnieuw gestart wordt (of wanneer de gebruikers voor afslaan uit gezet worden) schiet het toerental gedurende een paar seconden naar ~2500rpm om daarna terug te zakken naar de normale ~1400rpm.
Voor mij lijkt het op een incorrecte/vertraagde toerental correctie.
Wie heeft hier ervaring mee?
Welke sensoren zitten in dit regelcircuit? (ik zou een toerental sensor verwachten)
Wat kan ik testen/schoonmaken ?
Bvd _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2019, 18:03 Onderwerp: |
|
|
hebben ze al eens geprobeerd de originele mapping terug te zetten?
(als ze het goed doen lees je die eerst uit en sla je die eesrt op voordat je er een nieuwe in propt) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
woutermtb
Geregistreerd op: 8-8-2017 Berichten: 60
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2019, 20:22 Onderwerp: |
|
|
gokje, spanningsregelaar?? (als oud africa twin rijder denk ik daar aan...) |
|
Naar boven |
|
|
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Vr, 24 Mei. 2019, 7:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | hebben ze al eens geprobeerd de originele mapping terug te zetten?
(als ze het goed doen lees je die eerst uit en sla je die eesrt op voordat je er een nieuwe in propt) |
eerste wat ik gevraagd heb.
Roll-back was niet mogelijk, ook niet met ander oudere mapping had KTM aangegevne. Alleen forward remapping _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Vr, 24 Mei. 2019, 7:56 Onderwerp: |
|
|
woutermtb schreef: | gokje, spanningsregelaar?? (als oud africa twin rijder denk ik daar aan...) |
Gecheckt (zeggen ze) _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 24 Mei. 2019, 14:14 Onderwerp: |
|
|
S2carlo schreef: | Dr_Bean schreef: | hebben ze al eens geprobeerd de originele mapping terug te zetten?
(als ze het goed doen lees je die eerst uit en sla je die eesrt op voordat je er een nieuwe in propt) |
eerste wat ik gevraagd heb.
Roll-back was niet mogelijk, ook niet met ander oudere mapping had KTM aangegevne. Alleen forward remapping |
Raar verhaal volgens mij (STevenD effe vragen.. die doet het vaker): Volgens mij kun je de mapping er gewoon uitlezen.. wissleen, en terugwisselen.
bij de 690 was dat iig wel zo, maar ja... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Vr, 24 Mei. 2019, 21:15 Onderwerp: |
|
|
Heb ‘t ook al een paar keer gedaan met mijn 990 adv van 2006, mapping kun je gewoon downloaden en opslaan en een oude mapping kun je gewoon weer terugzetten. Dan moet je natuurlijk wel de oude mapping opslaan voor je er een nieuwe in zet.
Hebben ze ‘m op een testbank afgesteld? Heb er zelf ook wel mee gerommeld, maar het slaat eigenlijk nergens op om het zelf in de tuin te doen, want zonder testband ben je gewoon aan het knooien. Uiteindelijk de portemonnee getrokken en het goed laten doen. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 29 Mei. 2019, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Dealers met de KTM tools kunnen inderdaad niet een oude map laden. Dat kunnen alleen tuneecu of andere mapping tool gebruikers. Klinkt mij alsof de aarde/circuit van de sensoren is kortgesloten met de reguliere boordspanning. Alle sensoren zijn voorzien van een los 5 volt circuit direct uit de ECU, dit soort gedrag klinkt mij als een spanningsval op dat circuit. Maar ben dit niet eerder tegen gekomen, het is een gok en het eerste dat ik zal nameten.
Of een verkeerde mapping.. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2019, 11:53 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Dealers met de KTM tools kunnen inderdaad niet een oude map laden. Dat kunnen alleen tuneecu of andere mapping tool gebruikers. Klinkt mij alsof de aarde/circuit van de sensoren is kortgesloten met de reguliere boordspanning. Alle sensoren zijn voorzien van een los 5 volt circuit direct uit de ECU, dit soort gedrag klinkt mij als een spanningsval op dat circuit. Maar ben dit niet eerder tegen gekomen, het is een gok en het eerste dat ik zal nameten.
Of een verkeerde mapping.. |
Hi Steven,
spannings verzorging, of aarding, was ook mijn verdacht.
Ze zeggen dat allemaal gecontroleerd te hebben maar, in mijn optiek, zijn monteurs vaak geen electro(nica) experts.
Zelf heb ik niet de juiste tooling en kennis om de controle te doen.
Heb je advies waar/wie dat wel zou kunnen? _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2019, 13:04 Onderwerp: |
|
|
Hoi Carlo,
Een dealer zou echt een heel eind moeten komen hoor. Als je in de buurt van Amsterdam ben mag je ook langsrijden, dan hang ik mijn computer er even aan.
Weet je met alle zekerheid dat de accu goed is? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2019, 7:08 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Hoi Carlo,
Een dealer zou echt een heel eind moeten komen hoor. Als je in de buurt van Amsterdam ben mag je ook langsrijden, dan hang ik mijn computer er even aan.
Weet je met alle zekerheid dat de accu goed is? |
Hi Steven, ook accu is gecontroleerd (zeggen ze)
Ammsterdam is niet echt in de buurt maar mischien is het de moeite waard er de tijd in te steken. Een goed lopende motor waar alles het ect goed doet is ook erg fijn.. _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Di, 30 Jul. 2019, 21:14 Onderwerp: |
|
|
hi
ik ben mn electrische gremlins nog steeds niet te boven.
Laatste weken heeft de motor best goed gelopen, zij het dat ik af en toe dacht iets te voelen.
Echter sinds een paar weken gaat het knipperlicht soms ineens heel snel (als of er een lampje kapot is of LED-lampjes geplaatste zijn) maar alle lampjes doen het. Soms gaat ook normaal en dan ineens snel om vervolgens weer normaal te gaan. Het is ook zowel links als rechts, maar niet altijd tegelijk...
Verder stopte de motor vandaag plots volledig. 135 op de snel weg, ineens geen geluid meer, ik kijk op het dash. toerenteller valt naar 0, Fl-lampje gloeit op, motor slaat weer aan (ik had nog niet ontkoppeld dus waarschijnlijk "zelfstart").
Geeft niet echt een zeker en veilig gevoel.
Ik heb thuis alle zekeringen getrokkken en gecontroleerd, geen probleem.
Accu is met motor uit 12.7V.
Als de motor loopt 13.5V op de klemmmen. Echter als ik het toerental wat hoger zet, loopt de gemeten spanning terug naar 13V.
Als ik gebruikers aan zet gaat ie terug naar 12.7V
Enig idee of dit normale meetwaarden zijn?
Enig idee wat het verschijnsel met de knippers kan veroorzaken?
Gemene deler zou goed zijn.
Zou het toch de spannigsregelaar kunnen zijn, of de dynamo?
Waar zit dat ding?
Bvd
Carlo _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Wo, 31 Jul. 2019, 18:39 Onderwerp: |
|
|
Als je een FI lampje hebt moet je eigenlijk even de ECU uitlezen met TuneECU, dan kun je gerichter zoeken. Weet je zeker dat je niet een valbeugel over een lambdasonde draad gemonteerd hebt? (Ervaringsdeskundige.....).
Wat betreft voltage, check even het repair manual hoofdstuk 7.
“Checking the charging voltage / rectifier regulator
NOTE: the following figures only apply to fully charged batteries.
– – –
If –
– –
Connect a voltmeter to both battery terminals.
Start the engine and switch on the low beam.
Rev the engine up to 5000 rpm and read the voltage.
Set point value: 14.0 – 15.0 V”. |
|
Naar boven |
|
|
S2carlo
Geregistreerd op: 1-2-2015 Berichten: 26 Woonplaats: Braboland
|
Geplaatst: Do, 1 Aug. 2019, 7:55 Onderwerp: |
|
|
Heeft iemand een link naar het handboek, Gezocht, maar niet gevonden.
Helaas geen tuneecu en benodigde kabels voorhanden. Is er iemand in de regio Den bosch die dat heeft en wil doen?
Het voltage lijkt dus te zakken als het toerental omhoog gaat?!
Ik ga het eens op 5000RPM proberen, dat had ik nu nog niet.
Gisteren nog wat gezocht naar "wakkele draden" en trek zo de blauw/rode draad los van de stekker op het hoofd/start-relais.
Ik trok eraan omdat die draad en de bruine gerepareerd leken (denk dat er een alarm gemonteerd is geweest).
Nu eerst dit fixen, want kan niet meer starten, moet kabelschoentje uit de stekker zien te krijgen en een nieuwe er in (gisteren niet gelukt) of een deel kableboom zien te krijgen en alle draden, met de nieuwe stekker verlengen..
Ideen/tools welkom.
Ik wilde wat foto's aanhangen maar ondank 500kB, -jpg wil dat niet lukken _________________ -----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Do, 1 Aug. 2019, 8:27 Onderwerp: |
|
|
Of de stekker en schoentjes nieuw bestellen bij KTM en alle draden er opnieuw inprikken. Dat is mijn inziens de mooiste oplossing. |
|
Naar boven |
|
|
|