lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Werking KV expansievat / vervanging waterpomp as en seal
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Za, 27 Apr. 2019, 11:33    Onderwerp: Werking KV expansievat / vervanging waterpomp as en seal Reageer met quote

Oke, ik heb een gedachtenkronkel welke niet valt te rijmen met de reacties welke ik hier op het forum lees.
Ik wil graag snappen hoe de overloop van de radiator naar het koelvloeistof expansie vat werkt.
De reden is dat het lijkt alsof de motor heel iets koelvloeistof lijkt te verbruiken, dat merk ik op doordat het lijkt alsof het niveau in het expansievaat langzaam iets lijkt te dalen.
Ik ben er nog niet helemaal zeker van, dus ik ga het nu goed in de gaten houden (stinkertje geplakt op het KV niveau in het expansievat).
Ik vraag me alleen af of dat een juiste manier is om te constateren of er verbruik is.

Samenvatting van de situatie:
- Een jaar geleden uit voorzorg een nieuwe radiator dop er op gezet (bij koude motor uiteraard).
- Motor lekt nergens KV, ook niet bij het expansievat...
- Geen witte rook uit uitlaat
- Start rijd prima
- Olie druk is na starten vrijwel direct op niveau.
- Olie ziet er normaal uit (na 5000km begint het nu een beetje donkerder te worden)
- Koelvloeistof in de radiator ziet er goed uit
- De radiator zit ook helemaal vol
- Koeling is prima (nooit meer dan 4 streepjes)
- Het KV expansievat is bij koude motor gevuld tot het min niveau, bij warme motor echter ook.

Over dat laatste punt gaat mijn vraag eigenlijk.

Dat expansievat... die is er dus om het overtollige koelvloeistof op te vangen indien de druk te groot wordt in het koelingsysteem.
Maar zou het zo moeten zijn dat het niveau in het expansievat bij koude motor lager is dan bij een warme motor?
Of zou dit (als alles goed werkt / is) geen verschil uit hoeven te maken?

Zoals ik het begrijp zit de overloop naar het expansievat, vanaf de radiator gezien, achter de drukveer (en afsluiting) van de radiatordop.
Met andere woorden, alleen als de druk in het systeem te hoog wordt zou er via de overloop iets naar het expansievat lopen.
Als dan de motor weer af koelt lijkt het me dat het dan niet weer terug wordt gezogen in het koelsysteem, door de druk van de radiatordop veer lijkt het me dat de koelvloeistof maar 1 kant op kan (alleen van het koelsysteem naar het expansievat maar toch niet meer terug).
Heb ik dat goed?

Zo ja, dan ben ik weer gerustgesteld dan het niveau in het expansievat bij koud of warm bij mijn motor gelijk blijft.
Dan is alleen nog de vraag waarom er (mogelijk) iets uit het expansievat lijkt te verdwijnen, dat ga ik vanaf nu dus in de gaten houden.


Laatst aangepast door Nelis op Do, 2 Mei. 2019, 19:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Za, 27 Apr. 2019, 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis het gaat ook weer terug vanuit het expansievat naar de radiateur.
Er zit een bepaald systeem in de dop die dit verzorgd.
Op een boot zit ook een dergelijk systeem.
Bij een boot zie je als de motor warm is meer in het expansievat,bij de motor heb ik er nooit naar gekeken,maar theoreties zou het hoger moeten staan bij warme motor
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 27 Apr. 2019, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. Bij mijn 950 staat het bij warme motor altijd een centimeter hoger dan bij koude motor.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Apr. 2019, 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de reacties. is ga eerst het niveau dan maar eens beter in de gaten houden. afhankelijk daarvan dan misschien maar eens een compressietest laten doen en afhankelijk daarvan dan de nodige actie (waterpomp keerring vervangen of wat dan ook nodig is).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Apr. 2019, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis als ik zo alle punten lees duid dan ook maar echt niets op een lekkage naar cilinders etc.

Ik zou je vooral lekker geen zorgen maken omtrent dit topic.
Wat zo te lezen valt zit het wel snor!

Enigste wat je wellicht voor jezelf zou kunnen bekijken.
Is het (papieren) olie filter eruit halen. Zit deze gegolfd komt er lichte hoeveelheid water naar je olie. Dit zou hem dan hoogstwaarschijnlijk in het sealtje/asje zitten bij je waterpomp.


thumbsup

No worries mate, just keep on riding and smiling. laugh

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Apr. 2019, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dankje, ik maak me er misschien wel iets te druk om.
Maar, de motor heeft nu 50K gelopen en is van 2007. kan dus heel goed dat het bij de waterpomp nu iets begint te lekken.
Als dat zo is dan ga ik er niet mee door rijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Apr. 2019, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:
Ja dankje, ik maak me er misschien wel iets te druk om.
Maar, de motor heeft nu 50K gelopen en is van 2007. kan dus heel goed dat het bij de waterpomp nu iets begint te lekken.
Als dat zo is dan ga ik er niet mee door rijden.



Filtertje eruit en je weet het. Komt maar een kopje olie uit dus je hoeft niet persé alles te vervangen.

Die van mij zit al ergen in de 70k alles orgineel Smile Dus die 50k is echt geen harde grens! book2 2thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lc8tinus



Geregistreerd op: 5-6-2010
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Apr. 2019, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tussen de cilinders zitten diverse koelwaterslangen met verende slangklemmen en het is lastig om te zien of het daar iets lekt. Ik heb ooit alle verende slangklemmen vervangen voor schroefklemmen en daarna een stabiel koelvloeistof niveau.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 7:26    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips. Oliefilter zal ik eens checken net als de slangen tussen de cyl koppen. Eerst de/het oliefilter, zegt het meest en is het makkelijkst!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Filter lijkt me prima zo toch?


20190429_095401-774x1032.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  124.33 KB
 Weergegeven:  213 keer

20190429_095401-774x1032.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zo ie zo de olie vervangen incl de filters ,want de olie ziet er niet bepaald helder uit
Een kompleet zetje filters kost plusminus € 45 plus nieuwe olie dan is alles perfect en helder
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me vrij normaal dat de olie niet meer helder is na een 5000 km toch? had hiervoor een EXC 525 en daarbij was de olie nog zwarter na slechts 10 uur rijden. En dat ding was in prima staat (en zo onbenullig reed ik daar ook niet mee).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dan laat je de olie toch lekker zitten,ik zou dat vieze filter er ook weer in doen dan ben je goed verkeerd bezig.
Ik werk anders en vervang dan de hele mikmak,mijn olie is ook gewoon helder.
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

René schreef:
Dan laat je de olie toch lekker zitten,ik zou dat vieze filter er ook weer in doen dan ben je goed verkeerd bezig.
Ik werk anders en vervang dan de hele mikmak,mijn olie is ook gewoon helder.
Gr René


Ik snap je punt heus wel.
Ik ben ook voor goed en "preventief" onderhoud.
Het is zo dat ik nog niet zo bekend ben met wat ik van een 990 adv mag verwachten, ik weet niet echt wat "normaal" is. Zoals gezegd, hiervoor had ik een lc4 en een 525exc, dat is mijn referentiekader.
Dat de olie nu na iets meer dan 5000km donker is vind ik daarom niet bijzonder. Dat dat niet "normaal" is heb ik nog niet direct uit je antwoord opgemaakt.

De olie welke er nu in zit is motul 7100 10w60. Die olie is van zichzelf rood (niet donker uiteraard...).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:
Lijkt me vrij normaal dat de olie niet meer helder is na een 5000 km toch?


Net de olie vervangen na 7500, bij afvegen van de peilstok goudkleurig, in een bak zwart. Ik zou het terug kiepen.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif