Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
woutermtb
Geregistreerd op: 8-8-2017 Berichten: 60
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2019, 15:55 Onderwerp: ketting klopt met regelmaat? |
|
|
Hallo,
Net motor terug van 60.000km beurt, had opmerking gemaakt over kloppende ketting, maar behalve overvloedige smering niets veranderd...
Dus, als er spanning op ketting zit (niet met ingeknepen koppeling of al remmende op motor) dan klopt de ketting met regelmaat, mogelijk eens per omwenteling, al rijdende kan ik scheefhangend zien dan ketting centraal bovenkant ophoogwipt en een klak geeft...
Ook op de bok, in versnelling dan zie ik de ketting wippen en na verwijderen kapje voorste tandwiel zie je dat de klap tot daar een effect geeft..
Geeft lawaai en ik kan het ook voelen, is niet lekker...
Iemand een idee wat er mis is, staat de ketting gewoon te slap?
Alvast bedankt,
Wouter |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 360
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2019, 19:07 Onderwerp: ketting |
|
|
Wat is je tandwiel verhouding voor / achter ? |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2019, 19:11 Onderwerp: |
|
|
Is de ketting zelf wel soepel,scharniert hij wel goed.
Anders zet je hem eerst is strakker en kijk of het dan weg is
Gr René _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
woutermtb
Geregistreerd op: 8-8-2017 Berichten: 60
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2019, 20:00 Onderwerp: |
|
|
Kettingverhouding zoals van de fabriek af...
Alles is goed gesmeerd, loopt ok, maar...
Hoe doe je de juiste spanning nu weer?
Ik smeer en controleer spanning op de hoofdstandaard, daar laat ik dan 6cm tsn ketting en frame langs onder; maar.....
Als je dan op de moto zit om te rijden, dan is die ketting wel strak!!
Dus heb nu eens ketting slapper gedaan , morgen checken...
Moet toegeven dat ik de ketting al weet wippen sinds 10.000 (na smeren, nog op hoofdst, 1e versnelling om smering goed rond te draaien, daar zag ik het) maar geen klak tijdens rijden, nu duidelijk wel, slaat echt, kan het horen tot 50per uur, dan wnd
W |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2019, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Klakt hij nu al 10,000 km lang of klakt hij vanaf 10,000 op de teller.
En is het nog de eerste ketting of van een latere datum
Als je vanaf de achterkant over de ketting heen kijkt loopt hij dan mooi recht.
Ik zie natuurlijk niet maar ik denk dat je tandwielen en ketting op zijn.
Mijn motor staat op 22,000 ik heb pas de tandwielen en ketting vervangen,was nog niet echt nodig,maar nu een goeie did ketting er op met een iprox achtertandwiel,rijd als nieuw.
De spanning van de ketting moet zo zijn dat als je ver inveert de ketting precies strak komt niet te strak,dan moet hij niet als een snaar staan maar gewoon mooi recht,te strak sloop je de boel
Gr René ( klaver vier) _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2019, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Zware schakels. Hoe lang zit ie er al op? Meestal een teken dat het tijd is voor een nieuwe kettingkit. Voel je het in de pedalen?
Maak je de ketting regelmatig schoon? En hoe? En waar smeer je ‘m mee. |
|
Naar boven |
|
|
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 190
|
Geplaatst: Vr, 10 Mei. 2019, 12:41 Onderwerp: |
|
|
of de master schakel te hard 'geklonken' waardoor deze te vastzit en niet soepel meedraait bij het indraaien op een tandwiel voor of achter... |
|
Naar boven |
|
|
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Za, 11 Mei. 2019, 12:08 Onderwerp: |
|
|
TRooPER schreef: | of de master schakel te hard 'geklonken' waardoor deze te vastzit en niet soepel meedraait bij het indraaien op een tandwiel voor of achter... |
Precies, dat dacht ik ook. Of, als de ketting oud is heb je mijn probleem: De verbindingsschakel is versleten. Dat geeft hetzelfde verschijnsel. Die gaat elke omwenteling een beetje te hoog op het achtertandwiel lopen waardoor de ketting wat strakker wordt. |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Za, 11 Mei. 2019, 16:13 Onderwerp: |
|
|
Als de klinkschakel te zwaar geklonken is merkt hij dat wel heel laat
Dat merk je toch meteen.
Ik denk dat de boel gewoon versleten is,of het achterwiel staat scheef
Gr René _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 11 Mei. 2019, 20:45 Onderwerp: |
|
|
Het hoeft niet de sluitschakel te zijn, eender welke schakel kan vast komen te zitten, toch? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 26-2-2019 Berichten: 110 Woonplaats: Hilversum
|
Geplaatst: Zo, 12 Mei. 2019, 9:21 Onderwerp: |
|
|
Helemaal mee eens Muug,maar het is toch niet zo moeilijk om de ketting er ff af te wippen en dan te kijken of hij ergens zwaar scharnierd.
Ik hou het er op dat die ketting gewoon verrot is.
Gr René _________________ Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Zo, 12 Mei. 2019, 18:04 Onderwerp: |
|
|
60k km verwacht je dat de 2 set op zijn eindis , 2 x 30 k km per setje, bij normaal onderhoud.
40K km bij bv een scott oiler.
Zal inderdaad wel gewoon versleten zijn. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 13 Mei. 2019, 13:07 Onderwerp: |
|
|
Als ie er al 30.000km op zou zitten, dan gaan de tandjes vooraan wel mooie haaietandjes zijn !
Nieuw versus belachelijk hard versleten:
[img]https://www.motor-forum.nl/media/1067335/full[/img] _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 14 Mei. 2019, 21:30 Onderwerp: |
|
|
euhm nee hoor.. das niet belachelijk versleten.
dit wel:
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 14 Mei. 2019, 21:32 Onderwerp: |
|
|
maar het loont wel om halverwegen het VTW een keertje te wisselen, die slijt gewoon veel harder.
dan kan je idd 40k rijden met een kettingset + extra VTW _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|