lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Werking KV expansievat / vervanging waterpomp as en seal
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Mei. 2019, 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Steken er toch 2 op je plaatje.. er hoort er een voor en een achter de verhoging op de buis.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Mei. 2019, 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Steken er toch 2 op je plaatje.. er hoort er een voor en een achter de verhoging op de buis.


Dat plaatje komt van internet. zoals ze daar op te zien zijn lijkt het conform de spare parts (fishes) te zijn.

Alleen zo was het bij mij eerst niet, maar wel zoals jij zegt.
Daarom dat ik het niet meer zeker wist.
Ik zal 1 ring voor en 1 ring na de verdikking op de buis doen, dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Di, 14 Mei. 2019, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

De motor zit weer in elkaar, alles volgens het boekje.
Nieuw olie, filters en natuurlijk koelvloeistof + ontluchten met het voorwiel in de lucht.
Hij rijdt weer als een zonnetje.
het koelvloeistof niveau is met warme motor niet echt gestegen in het reservoir maar ik ga er van uit dat er nog iets restlucht in het systeem zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Mei. 2019, 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels een paar ritjes gemaakt en er is geen koelvloeistof verbruik meer. Heel blij mee, zelf gedaan! thumbsup
Maar, nu zie ik dat hij een beetje olie zweet (3 druppels na een uur rijden) en dat lijkt vooral zichtbaar rond de waterpomp.
Ik weet zeker dat het olie is (gevoeld, geroken en geproefd) rolleyes2.
Vreemd, overal netjes nieuwe pakkingen gebruikt en de oppervlakken goed schoon gemaakt. Ik heb zojuist de boutjes van de binnenste koppelingsbehuizing (mooi scrabble woord) nog een keer extra nagelopen en vastgezet op 12 nm ipv de voorgeschreven 10nm. Zo ook de waterpomp bouten.

Hoop dat het hiermee verholpen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mei. 2019, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis, misschien het beetje olie wat op het pasvlak is achtergebleven. En/of gebruikt om je pakking mee in te smeren?
Als dit weg is dan lekt die niet meer.

Ik zou het gewoon voorzichtig even in de gaten houden.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mei. 2019, 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas is dat het niet. Dan was het na 1 keer rijden ook wel weg.
Ik heb 2 keer gereden en twee keer op dezelfde plekken wat olie, het gaat maar om een paar druppels.

Na elke keer rijden heb ik de olie weg gepoetst met een beetje reiniger (dus echt weg).
Begin vd middag maak ik nog een ritje en als het dan weer terug komt dan vermoed ik dat ik toch de randen van het blok en de binnenste koppelingsbehuizing niet goed genoeg heb schoon gemaakt.

Het vreemde is de plek waar de olie er uit lijkt te lekken / zweten (zie plaatje).
Bovenop de waterpomp behuizing!

Het lijkt alsof er olie op de buiten van de waterpomp komt (die lopen door tot in het blok) en via de bouten zich verplaatst zodat het er bij de waterpomp er weer uit komt (aan de buitenkant van de waterpomp pakking / ring).
Dat klinkt heel vaag he, ik kan het niet echt anders omschrijven.

Het oliereservoir lekt ook niet.

Hoe dan ook, vandaag nog eens checken of net nog steeds speelt nadat ik de bouten een tikkie vaster heb gezet.

Fijn gevoel, vooral als je vlak voor een weekendje TET zit worried2



Waterpomp_olie.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  36.86 KB
 Weergegeven:  3790 keer

Waterpomp_olie.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mei. 2019, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

En daar was ik alweer (wordt het al als spammen ervaren?!) rolleyes2

Zojuist een uurtje gereden en geen zweten / lekkage meer!
Het natrekken met 12nm ipv 10nm heeft dus oplossing geboden.

Maar... nu (pas) begrijp ik van Timieh dat het dus gebruikelijk is om een pakking in te vetten?!
Uhm, dat had ik nergens gelezen of begrepen en heb dat dus ook niet gedaan anxious
Wel heb ik de pasvlakken schoon gemaakt en daarmee ook ontvet maar de nieuwe pakking (inner clutch cover gasket) en ook de pasvlakken heb ik dus niet ingevet.

Tja en nu, wat is wijsheid?
Is het nu wachten op dat de pakking gaat scheuren (en dus weer kan gaan lekken), of zou dat nu na een paar keer rijden ook geen issue meer mogen zijn omdat de pakking zich nu wel "gezet" heeft?

Vooral nu vervelend aangezien ik een weekendje TET heb gepland.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mei. 2019, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis als het dicht is blijft het wel dicht hoor,de pakking moet het uiteindelijk doen niet het vet.
Maar het is wel gebruikelijk om aan een pakking vet te doen,ik denk dat het ook het pakkingpapier wat zachter maakt.
Vandaar dat er tegenwoordig ook vaak silicone pakkingen worden gebruikt
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mei. 2019, 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je reactie Rene, dat stelt me wel wat gerust.
Volgens mij gaat het hier niet om een papieren pakking dacht ik. Leek niet op papier maar een soort van kunststof leek het me (geen siliconen dacht ik).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mei. 2019, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet ook niet wat het precies is ,maakt ook niet uit als het maar dicht is
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Do, 23 Mei. 2019, 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad niet persé noodzakelijk maar het word wel vaak gebruikt.

Ook om montage iets te vergemakkelijken, je pakking blijft dan aan het deel hangen ipv telkens weer naar beneden vallen 2thumbsup

Ik zou je niet zo zorgen meer maken omtrent deze lekkage.
Lijkt me inderdaad opgelost!

Wellicht was de onderkant van een boutkopje niet helemaal lekker vlak. En net met iets meer moment vastzetten wel.
Soms doe ik dan nog wel eens een koper ringetje achter het boutje.
Maar meestal niet eens nodig.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 23 Mei. 2019, 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

mbt invetten pakking:

als je een kant (blok zijde) alles droog en schoon maakt (remmenreiniger/pakkingverwijderaar). Dan de pakking er op doet. en dan het deksel aan de andere kant heel licht vettig maakt dan:

gaat de pakking goed aan het blok zitten.. en kun je het deksel later loshalen zonder de pakking doormidden te trekken (handig als het ooit onderweg moet). en idd makt de vettigheid de pakking dan nog een beetje zacht: os, dat gebeurt ook wel als ie lekt.. dan zwelt de pakking wel meestal.


voor invetten: gewoon met (mtor)olie of gewoon lager vet (nooit molybdeensulfide/grafiet/druksmeer middelen ivm natte koppeling).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 23 Mei. 2019, 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor alle reacties. Weer wat geleerd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif