lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Werking KV expansievat / vervanging waterpomp as en seal
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

terug naar het koelsysteem:

Het koelsysteem van de motor is feitelijk geheel gesloten, en er zit geen lucht in als het goed is. De radiator zit tot aan de nok toe vol.

Als nu de motor opwamt dan zet de vloeistof uit en bouwt er druk op. dit moet, want dat voorkomt dat bij 100C (afhankelijk van d evloeistof) de zaak gaat koken. De druk zorgt dus voor kookpunt verhoging.
Als de druk te hoog wordt (wat normaliter gebeurt!), dan gaat het overdruk klepje in de radiator dop OPEN, en komt het te veel aan vloeistof via het slangetje ONDERIN het expansievaatje. (zoveel als nodig is om de druk iets te verlagen en het overdrukklepje weer afsluit).
(bij warme motor is het expansievaatje dus voller....: wordt het te vol.. dan loopt het over aan de bovenkant in het overloop slangetje, en ben je vloeistoef kwijt).

Koelt de motor nu weer af, dan gebeurt er eerst niks en loopt de druk terug. Als de druk in het koelsysteem (de motor) ONDER de buitenluchtdruk komt (onderdruk dus), dan gaat het drukklepje in de radiatordop OOK open ('naar de andere kant), en zuigt er vloeistof van ONDERuit het expansievaatje terug het systeem in.

Mochten er dus ooit wat gasbelletjes in het systeem komen, dan blijven die bovenin de radiator hangen.. en worden er bij het opwarmen van de motor uitgeperst, Bij het terug afkoelen zijn de bellen natuurlijk in het expansievat naar boven gegaan en worden ze niet opnieuw aangezogen.

het expansievat is dus gewoon 'atmospherisch' (dat is bij sommige koelsystemen (o.a. VAG groep auto's) niet zo.)

vloeistof kan dus alleen uit het systeem als BIJ WARME motor, het expansievat te vol wordt en de vloeistof er uit gedrukt wordt via de overloop aan de bovenkant.

Overigens: De luchtbellen in het motor-koel-systeem, willen niet altijd zo goed naar de radiator mee: en als zo'n luchtbel in het systeem blijft hangen ergens, dan zet ie flink uit, en kan ook een deel van de vloeistof er mee uitdrukken. Ontluchten is ietwat lastig bij de 950/990: De WPH beschrijving (voorwiel omhoog) werkt echter prima.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Nelis schreef:
Lijkt me vrij normaal dat de olie niet meer helder is na een 5000 km toch?


Net de olie vervangen na 7500, bij afvegen van de peilstok goudkleurig, in een bak zwart. Ik zou het terug kiepen.


Ja als ik mn vinger er door haal is het ook nog rood (donker rood). In de bak idd zwart.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
terug naar het koelsysteem:

Het koelsysteem van de motor is feitelijk geheel gesloten, en er zit geen lucht in als het goed is.
~
~
Ontluchten is ietwat lastig bij de 950/990: De WPH beschrijving (voorwiel omhoog) werkt echter prima.


Dank, zeer duidelijke uitleg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Apr. 2019, 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben iets verder gekomen.

Vandaag dus oliefilter er uit gehaald en deze bekeken net als olie.
Op zich niets bijzonders, behalve dat niet iedereen het eens is over hoe vervuild (donker) de olie is smiley2

Daarna heb ik de tanks er af gehaald en het volledige KV systeem bekeken en geconstateerd dat er uitwendig nergens een lek is.

Daarna een goede 100km gereden en nogmaals gelet op witte rook uit de uitlaat, dat is er niet.

Vooraf (koude motor op de middenbok op horizontale vloer) gezien dat KV niveau in expansievat 1 millimeter boven minimum staat.
Daarna dus een stuk gereden.
Bij thuiskomst de warme motor op dezelfde plek gezet op de middenbok en het niveau is iets gestegen, een goede 2mm.
Zojuist het niveau nog weer eens bekeken (koude motor) en het niveau staat 3 millimeter onder het minimum.
Op 100 KM dus 4mm gedaald in het expansievat (waar hebben we het dan over 30ml?).

Conclusie, er is sprake van koelvloeistof verbruik, volgens mij wordt het ook langzaam iets meer.

Tijdens de rit ben ik langs m'n KTM dealer gegaan (MCE Eibergen). En ik had een klein potje olie (opgevangen tijdens oliefilter controle) ook maar eens meegenomen. Volgens hun zag de olie er normaal uit maar zou het kunnen dat idd de waterpomp keerring lekt of een beginnende lekke koppakking.

Ik vermoed zelf dat het toch die waterpomp as / keerring is en ben dus voornemen om die zelf te gaan fixen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Di, 30 Apr. 2019, 6:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had vorig jaar ook wat licht KVS gebruik en dit bleek ook de beroemde waterpomp keerring te zijn, dit is echt verdachte #1. Ik zag bij mij ook geen gekke dingen aan olie en zelfs ook niet aan het filter.

Toen ik begon om de keerring te vervangen zag achter het waterpompdeksel uiteindelijk wel wat kleine KVS druppeltjes, kon niet missen dus. Na de tijd olie vv, hier een tijdje mee gereden en toen weer ververst. Nu geen druppel KVS verbruik meer.

Keerring vervangen is prima te doen, onderdelen kun je vrij gemakkelijk vinden op de webshop van Mulders Motoren. succes!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Di, 30 Apr. 2019, 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dat geeft de burger moed Smile
Ja komt goed, ik kan wel een beetje sleutelen.

Heb jij toen alleen de as en seal vervangen?
Ik zit er aan te denken om een compleet kitje te bestellen (inclusief lagers en schoepenwiel).
Zie nummer 60035055010
https://sparepartsfinder.ktm.com/ComponentGroupTemplate/Index/5623?modelidentifier=1000176241&isEngine=True

Bij dit setje wordt alleen aangeduid dat het om modellen 09-13 gaat. Vind ik een beetje vreemd.
Alleen lees ik her en der dat het schoepenwiel in de loop van de tijd is vervangen en dat deze alleen geplaatst kan worden icm een nieuw waterpomphuis.

Weet iemand of ik dit setje in totaliteit wel kan gebruiken (eventueel zonder het schoepenwiel)?
Gaat bij mij dus om een 2007 ADV.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 30 Apr. 2019, 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nee. je moet dan echt het setje voor jouw model bestellen. de as lengte verschilt.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Di, 30 Apr. 2019, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Nee. je moet dan echt het setje voor jouw model bestellen. de as lengte verschilt.

Dat setje wat ik aan geef is ook voor mijn motor, zie link... vanaf 2009 is het ook een ander setje (ander onderdeelnr) met volgens mij ook dat langere asje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Di, 30 Apr. 2019, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Spullen zijn besteld.
Morgen ga ik een beginnetje maken.
Ik heb de volgende werkinstructie gevonden welke ik kan gaan volgen:
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Cooling%20System/waterpump/Rebuild/ktm_water_pump.html

Samen met het WPHB komt dat wel goed.

Enige vragen die ik me nu kan bedenken:
- De uitlaatbocht zit aan de cylinderkop vast met zelfborgende moeren. Dat type ken ik niet, kan ik die gewoon met een dop en ratel er af krijgen?
- In de werkinstructie (zie link) wordt genoemd dat het schoepenwiel er af wordt gehaald terwijl de binnenste koppelingsbehuizing nog aan het blok vast zit. Dan wordt er moeilijk gedaan met een zelfgemaakt tooltje om het schoepenwiel niet te laten bewegen tijdens het losdraaien van het borgmoertje.
Is het niet handiger om eerst de complete binnenste koppelingsbehuizing van het blok af te halen en om daarna het schoepenwiel er af te draaien, of is dat (om welke reden dan ook) niet mogelijk / slim?

Reacties zijn welkom Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2019, 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

olie en kv zijn afgekaten, uitlaatbocht is eraf. waterpompdeksel is er af en alle bouten van de "inner clutch case" zijn eruit, ook die ene in de waterpomp, ook die van de oilscreen, echt alles. De behuizing zit echter muurvast.
Met de hand lukt niet. zachtjes met een rubber hamer getikt, helpt ook niet. Met een tang (de bekken bescherm met dik doek) heel voorzichtig in de waterpomp kanalen vastgrijpen helpt ook niet. Hoe krijg ik deze er nu af zonder iets te beschadigen?
Tips zijn heel erg welkom!



20190502_163122-1024x768.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  201.5 KB
 Weergegeven:  195 keer

20190502_163122-1024x768.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2019, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Kan het niet zo zijn dat 1 van de bouten boven in het koppelingsdeksel zo lang is dat die de boel vasthouden?
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2019, 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

René schreef:
Kan het niet zo zijn dat 1 van de bouten boven in het koppelingsdeksel zo lang is dat die de boel vasthouden?
Gr René


Ja, bedankt! thumbsup Die had ik over het hoofd gezien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2019, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij moet het schoepenradje er wel eerst af.. anders trek je de zegering aan de achterkant stuk door de keerrring als ik me niet vergis.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2019, 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Schoepenrad hoeft er zo te zien niet eerst af. Het asje zit aan de achterkant niet vast. De uitsparing valt in / op de waterpompaandrijfas van het blok.
Zo te zien is de KV inderdaad in het carter terecht gekomen en heeft zich deels vermengt en opgehoopt bij het koppelingsdeksel.
Bij het asje van de waterpomp zit geen sludge.
Bij het afnemen van de binnenste carter behuizing kwam de pakking snel in meerdere stukken. Ook precies op het punt tussen een koelvloeistof kanaal en het carter... dat kan ook nog de boosdoener zijn geweest!



20190502_181802-1024x768.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  222.9 KB
 Weergegeven:  148 keer

20190502_181802-1024x768.jpg



20190502_182313-768x1024.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  212.95 KB
 Weergegeven:  142 keer

20190502_182313-768x1024.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2019, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat je zover bent en het met ons deelt ik steek er ook veel van op,en de éne hand wast de andere hand.
Succes
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif