Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 5 Apr. 2019, 14:13 Onderwerp: relatief veel backfire in de uitlaat |
|
|
Hoi,
Dus na 2,5j heb ik mijn eigen KTM 950 Adventure teruggekocht. Al die tijd heeft ie buiten gestaan, dus er was wel wat werk aan. Momenteel rijdt ie weer als voorheen.
Bijna.
Naar mijn gevoel is er veel meer backfire als ik de gaskraan toe draai. Behoorlijk veel gedonder en geplof.
Zo losjes denkend, wat zou dat kunnen veroorzaken? Té rijk afgestelde carbs?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Vr, 5 Apr. 2019, 20:22 Onderwerp: Re: relatief veel backfire in de uitlaat |
|
|
Muug schreef: | Hoi,
Naar mijn gevoel is er veel meer backfire als ik de gaskraan toe draai. Behoorlijk veel gedonder en geplof.
Zo losjes denkend, wat zou dat kunnen veroorzaken? Té rijk afgestelde carbs? |
SAS erafhalen en cilinders met plaatjes afsluiten....
Is bij mij ook gedaan,...knalde verschrikkelijk uit de Wings!!
Nu alleen wat roffelen maar geen klappen meer!!
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
42.04 KB |
Weergegeven: |
6042 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
25.49 KB |
Weergegeven: |
6042 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 6 Apr. 2019, 17:19 Onderwerp: |
|
|
SAS is er al tien jaar af.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Za, 6 Apr. 2019, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | SAS is er al tien jaar af. | dan hoort ie niet te knallen...
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 6 Apr. 2019, 19:53 Onderwerp: |
|
|
Tutu schreef: | Muug schreef: | SAS is er al tien jaar af. | dan hoort ie niet te knallen... |
en vandaar dus deze topic
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Zo, 7 Apr. 2019, 13:38 Onderwerp: |
|
|
Uitlaat ergens lek?
Mijn 990 adventure had een gescheurde bocht bij de achterste cilinder, hierdoor begon hij ook te knallen. Mijn kennis zijn 950 had lekkage bij de aanzetting bij de dempers, hierdoor ook kknallen.
|
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 890 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Zo, 7 Apr. 2019, 16:26 Onderwerp: |
|
|
Die van mij doet dat ook, geen SAS meer en toch knallen dat het een lieve lust is.
HEERLIJK, vooral in de files die ik elke dag rijd, maar ik de rest wakker mee
_________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 8 Apr. 2019, 10:01 Onderwerp: |
|
|
Vaak te maken met een lek in je uitlaatsysteem.
Dit maakt het mengsel weer ontvlambaar en zorgt voor "backfires"
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Wo, 17 Apr. 2019, 9:47 Onderwerp: |
|
|
Toen ik de originele dempers er op had zitten had ik ook wel iets gerommel, maar dat was echt minimaal.
Sinds ik leovince dempers er op heb merk ik het bij mij ook op.
Geen knallen, maar wel flink gerommel en gepruttel.
Ik heb er overigens de standaard mapping in zitten.
Ik heb bij montage van de Leovince dempers direct een knikker in de SAS toevoer slang gedrukt (direct na het luchtfilterhuis). En ik dacht dat het geplof / gerommel daardoor dus beperkt was, en dat dat dus normaal was.
Echter heb ik van het weekend de knikker er uit gehaald in de veronderstelling dat het veel meer zou zijn. Maar, geen verschil!
Kortom, de lucht wordt alsnog ergens anders vandaan gehaald en ik vermoed ergens ergens bij een aansluiting van de uitlaat of de bochten.
Bij de Leovince dempers wordt ook een Y stuk meegeleverd en deze sluit gewoon niet strak aan op de bestaande uitlaatbochten.
Ik vermoed dat het daar vandaan komt.
Dat zou het bij jouw ook kunnen zijn?
Of bij de cylinder koppen (daar zit ook een grafietring welke beschadigd / op kan zijn)
Of ergens een scheurtje in een uitlaastbocht.
Of zou het rubber bij het SAS afdekplaatje kunnen lekken?
Zou het misschien ook te maken kunnen hebben met de klepspeling?
Lastig te zeggen zo... Misschien een idee:
Motor op de middenbok, motor laten draaien, en met rook (sigaret, rookmachine, e-sigaret of wat dan ook) een lek in het uitlaatsysteem opsporen.
Indien niets gevonden, dan hetzelfde maar dan wat meer toeren maken.
Indien niets gevonden, dan de SAS afdekplaatjes / rubbers?
Indien niets gevonden.... iets doen met de mapping?
Wat ik heb begrepen is dat de SAS werking met de AKRA map wordt uitgezet. Ik vraag me dan af wat er wordt uitgezet, is dat de toevoer van lucht of is dat het voorkomen van extra brandstof inspuiten bij gas dicht?
Als het dat laatste is, dan zou een AKRA map (of een aanpassing in de standaard map indien mogelijk) ook een "oplossing" zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 17 Apr. 2019, 13:07 Onderwerp: |
|
|
mapping mapping mapping ...
het is wel een 950 hoor
maar merci om mee te denken
misschien moet ik de gasnaalden gewoon maar eens terug in het standaard groefje zetten, dan zou ie ook wat minder rijk staan.
Dat zal echter voor in het najaar zijn, ik heb er de afgelopen maanden al genoeg aan gesleuteld. Het is nu tijd om te rijden!
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Wo, 17 Apr. 2019, 13:10 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | mapping mapping mapping ...
het is wel een 950 hoor
maar merci om mee te denken
|
|
|
Naar boven |
|
|
lc8tinus
Geregistreerd op: 5-6-2010 Berichten: 32
|
Geplaatst: Do, 18 Apr. 2019, 18:58 Onderwerp: |
|
|
Backfire is het inlaat traject en niet in de uitlaat. Knallen/rommelen in de uitlaat is lekkage in het uitlaatsysteem of een verkeerd brandstof mengsel.
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 18 Apr. 2019, 21:43 Onderwerp: |
|
|
lc8tinus schreef: | Backfire is het inlaat traject en niet in de uitlaat. Knallen/rommelen in de uitlaat is lekkage in het uitlaatsysteem of een verkeerd brandstof mengsel. |
Merci voor de duiding.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Di, 23 Apr. 2019, 17:57 Onderwerp: |
|
|
Al eens geprobeerd om de motor te "smoren" door de dempers af te dichten tijdens stationair draaien? Als dat niet lukt (terwijl de dempers wel goed luchtdicht zijn afgesloten) dan weet je ook dat er ergens een lek zit in het uitlaat systeem.
Ik heb dat ook eens geprobeerd maar dat valt nog niet mee om te doen, er bouwt zich flink wat druk op wat moeilijk is om niet te laten ontsnappen.
|
|
Naar boven |
|
|
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 190
|
Geplaatst: Wo, 24 Apr. 2019, 11:43 Onderwerp: |
|
|
hebt gij nu geen andere uitlaten geplaatst,
is het niet wenselijk bij het (her)plaatsen van andere uitlaten om de carb opnieuw af te stellen ???
|
|
Naar boven |
|
|
|