Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Ma, 4 Mrt. 2019, 23:49 Onderwerp: Opbokken |
|
|
Nooit zo'n last gehad om een motor op z'n middenbok te krijgen als bij de KTM 990 Adventure, en heb op mijn 58 ste toch al héél wat motorfietsen gehad.
Mijn vorige motor, BMW R1150GS/A trok ik op z'n middenbok al fluitend!!
Is er een bepaalde truk hiervoor om die KTM op te bokken, de middenbok is ook al zo moeilijk bereikbaar doordat de jiffy (zijpikkel) in de weg staat.
Die moet ik éérst uitklappen vooraleer ik aan de middenbok kan. _________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2019, 13:22 Onderwerp: |
|
|
Goed opletten dat de moto met zijn twee voetjes de vloer raakt. Goed stevig met je rechtervoet op de hefboom gaan staan. Bagagerek relatief laag vastnemen en als je dat niet hebt de duovoetsteun. Als dat echt te laag is dan gewoon de passagierssteun vastnemen. Met je linkerhand het stuur vasthouden. Stuur goed recht houden, zéker niet gebruiken om te trekken want dan verdraait het stuur. Dan gewoon met heel je lichaamsgewicht op de hefboom gaan staan (tip: draag je motorlaarzen, geen sloffertjes) en met al je macht rechts de boel omhoog en naar achteren trekken.
Zélf neem ik mijn stuur eigenlijk niet vast, ik zet het gewoon rechtuit en ik neem dan met mijn linkerhand mijn tank in zijn "oksel" vast en help zo meetrekken naar achteren/omhoog.. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2019, 13:46 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad ja, ook ik gebruik de beugel van de passagiers voetsteun als
"omhoogtrekbeugel" , en goed opletten of allebei de pootjes de grond raken
voordat je begint te trekken.
of ik nou links of rechts naast de motor sta maakt mij niet uit, ook al omdat
ik die hefboombeugel onderop al lang geleden heb afgeslepen, vond hem maar in de weg zitten, en door die gewichtbesparing klapt de bok ook makkelijker terug
PS: kan ook aan de leeftijd liggen hoor, dat het mij makkelijker afgaat,
ik ben namelijk 57 jaar oud.. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Wo, 6 Mrt. 2019, 9:52 Onderwerp: Re: Opbokken |
|
|
Frank Peeters schreef: | Nooit zo'n last gehad om een motor op z'n middenbok te krijgen als bij de KTM 990 Adventure, en heb op mijn 58 ste toch al héél wat motorfietsen gehad.
Mijn vorige motor, BMW R1150GS/A trok ik op z'n middenbok al fluitend!!
Is er een bepaalde truk hiervoor om die KTM op te bokken, de middenbok is ook al zo moeilijk bereikbaar doordat de jiffy (zijpikkel) in de weg staat.
Die moet ik éérst uitklappen vooraleer ik aan de middenbok kan. |
Als je het goed doet is het ook bij mijn 950s een fluitje van een cent.
Ik doe het als volgt: Ik klap met mijn rechtervoet de middenbok naar beneden. Dan doe ik een stap naar achteren, zet mijn linkervoet op de hefboom van de middenbok en pak met twee handen de bovenkant van het kofferrek vast (toen ik nog geen kofferrek had de passagiersbeugel). Je hele gewicht op de hefboom zetten en de motor vooral naar achteren trekken, bijna niet omhoog. Hij rolt dan vanzelf naar achteren. Het kan op sloffen . De passagiersvoetbeugel zit te laag, daar houdt mijn rug niet van. De zijstandaard uitklappen is bij mij niet nodig. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 6 Mrt. 2019, 13:45 Onderwerp: |
|
|
Een S staat hoger dan een gewone, en de middenbok is dezelfde, dus je moet een gewone hoger heffen dan een S. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Wo, 6 Mrt. 2019, 14:18 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Een S staat hoger dan een gewone, en de middenbok is dezelfde, dus je moet een gewone hoger heffen dan een S. |
De middenbok is hoger bij de S. Mij lukte het eerst ook nauwelijks. Mijn methode is beter, probeer het maar eens |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 6 Mrt. 2019, 22:49 Onderwerp: |
|
|
zoals ik hierboven al aangaf, ik heb ook een "S"
zelfs zonder trapbeugel, maar trek hem zo op de bok,
maak niet uit aan welke kant ik sta,
maarja een LC8 is natuurlijk niet voor mietjes gemaakt... _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 6 Mrt. 2019, 23:18 Onderwerp: |
|
|
essentieel van opbokken is dat je de juiste techniet gebruikt.
je moet niet proberen de motor op de bok te trekken, maar de bok-lever naar beneden drukken met je voet en tegelijkertijd de motor aan de zijhendel optrekken in de andere richting als tegenkracht.
misschien help dat...
ik heb wel mensen gezien die de opbok-lever verlengd hadden.. dan wordt het wel veel makkelijker natuurlijk (maar dan heb je er zo'n rare lange pikkel aan) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2019, 11:44 Onderwerp: |
|
|
Gelukt Frank? |
|
Naar boven |
|
|
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2019, 12:05 Onderwerp: |
|
|
Voet op uitsteeksel van bok zetten. Achter de motor gaan staan en motor naar achter trekken. Voila... _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2019, 12:33 Onderwerp: |
|
|
1. Bok zoveel mogelijk al op vloer brengen.
2. Beetje gebruik maken van de vering door vering in te drukken.
3. Dan in een beweging met voet druk op bok lever en aan duo pasagiers handle trekken.
Volgens mij doe ik het zo met de 990 R _________________ 990 R & fe450 & IHZ Jupiter |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2019, 13:23 Onderwerp: |
|
|
Bok S 950 is inderdaad hoger en mogelijk daarom lastiger.
Deels techniek, deels lastig merk ik nu omdat mijn 1090R nu (in vgl met 950S 2014) echt zonder kracht gaat. Wel weer flauw van KTM dat je hem er los bij moet kopen en niet echt heel stijf is,
Groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2019, 13:38 Onderwerp: |
|
|
rene+adventure schreef: | Voet op uitsteeksel van bok zetten. Achter de motor gaan staan en motor naar achter trekken. Voila... |
Precies wat ik zeg. Jij hebt alleen minder woorden nodig.
Laatst aangepast door JanJan op Do, 7 Mrt. 2019, 14:56, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Frank
Geregistreerd op: 30-4-2011 Berichten: 266
|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2019, 14:00 Onderwerp: |
|
|
JanJan schreef: | rene+adventure schreef: | Voet op uitsteeksel van bok zetten. Achter de motor gaan staan en motor naar achter trekken. Voila... |
Precies wat ik zeg. Je hebt alleen minder woorden nodig. |
Lieftallige honderd kilo eigen gewicht helpt ook. _________________ R! |
|
Naar boven |
|
|
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Ma, 11 Mrt. 2019, 13:52 Onderwerp: |
|
|
Gaat al beter na wat oefenen, zonder koffers, maar met de koffers er op moet je de passagiersvoetsteun (steun) grijpen, en met mijn bijna 1.90 moet ik me hiervoor wat te diep buigen, wat dan weer nefast is voor m'n rug....
Is en blijft het enigste nadeel tegenover m'n GS/A
Ook wanneer de zijpoot niet is uitgeklapt kan je moeilijk (of niet) bij de opboksteun van de middenbok.
Ach allemaal niet zo erg hoor, koffers even afhalen op reis voor de ketting te smeren of spannen. _________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
|