lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

950 Adventure S, 1600Km oud en ademhalingsproblemen....

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Di, 13 Nov. 2018, 16:28    Onderwerp: 950 Adventure S, 1600Km oud en ademhalingsproblemen.... Reageer met quote

Een welgemeend goedemiddag aan allen,

Nou is mijn middag niet zo heel geweldig maar vooruit dan maar, het moet gebeuren omdat ik echt even het einde van mijn technische vaardigheden en kennis heb bereikt. Hierbij dus een vriendelijk maar ook dringend verzoek om hulp.

Feit:
Ik heb een zo'n anderhalve maand geleden een 950 Adventure S aangeschaft (bij een zeer bescheiden, betrouwbare maar niet nader te noemen niet-KTM dealer in mijn regio). De machine is uit bouwjaar 2005 (dus helaas de ietwat lagere versie). Deze dame heeft nu 1655 hele kilometers op de Odo. Dat is geen onzin, de Odo is niet teruggedraaid, want je kunt aan alles aan deze machine zien dat ze 'zo goed als nieuw' is. De Dame is oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland, in 2006 aangeschaft en heeft na het draaien van 1300Kliks zo ongeveer 10 jaar stil gestaan. De toenmalige eigenaar is vlak na de aanschaf van deze machine ernstig ziek geworden en de motor is door zijn nazaten via een soort van 'ikwilvanmijnmotoraf' in NL terechtgekomen. Deze info klopt met de info die KTM heeft van deze machine.

De machine is voorzien van alle mogelijke verse vloeistoffen, doorgehaald en doorgesmeerd en daarna te koop aangeboden. De tanks zijn gespoeld, de carbs diverse keren gereinigd (en voorzien van nieuwe vlotters en vlotternaalden) en daarna kwam ik haar op het spoor. Na wat korte onderhandelingen over inruil van mijn vorige fiets (LC4 Adventure uit zelfde bouwjaar) en een bijzonder geslaagde proefrit was ze van mij....

Na de rit vanaf de dealer naar huis had ik het probleem dat de Dame met geen mogelijkheid meer stationair wilde lopen. Ik heb haar toen uitgerust met (in overleg met de dealer)een nieuwe brandstofpomp. Die brandstofpomp gelijk maar voorzien van een Dr. Bean mod setje. Daarna liep de Dame 'Werelds'; zowel in de toeren als stationair. Op basis van mijn ervaring met een Honda Varadero neem ik een heel klein beetje onregelmatigheid stationair wel voor lief.

De eerste serieuze rit met de Edele Dame, puur om elkaar te leren kennen, over 150Km geplaveide wegen verliep probleemloos. De tweede rit leverde (aan het eind) een nogal pendelend en onregelmatig stationair toerental op. Je moet je dan voorstellen dat het stationair toerental terugvalt naar 2000, en na een paar seconden uiteindelijk terugkeert naar datgene wat je hebt ingesteld. Ook had ik af en toe een 'stall' door een backfire in de luchtkamer. Starten daarna was 'druk op de knop'.

Omdat ik daar geen warm gevoel bij krijg heb besloten om de machine eens nader te bekijken, en nogmaals de carbs volledig (ultrasoon) te reinigen. Mijn bevindingen:

- Carbs zijn schoon; hooguit wat witte (Ethanol) aanslag in de inlaatkanalen. Bij het ultrasoon reinigen van de diverse lucht/benzine sproeiers kwam redelijk veel witte zooi los;
- Alle sproeiers (alsmede stand van naald) zijn/is 'af-fabriek' en conform WPHB. Wel opvallend dat dat AMS 3 slagen uitgedraaid stond; die heb ik teruggezet naar 2,25 voor beide carbs (waarmee de 'stalls' in stationair verdwenen zijn);
- Alle vacuüm leidingen zijn in orde; geen lekkage. Ook de moffen waarmee de carbs op de inlaatkanalen van de cilinders zitten zijn primaoke;
- Alle verbindingen met EPS en SAS zijn in orde. Je moet je bedenken dat deze machine volledig origineel is (inclusief uitlaten);
- Synchro van carbs is top; ik heb daar het juiste gereedschap voor en ook ervaring mee;
- Klepspeling en TPS vallen binnen de specs. Als het niet kapot is moet je het niet repareren......;
- Als ik de vacuüm slangen vanaf de inlet manifold 'open' laat loopt de machine stationair hoog in de toeren maar na afstelen van stationair wel zeer stabiel;
- Als ik de uitgaande slang van het SAS afdop als de machine hoog stationair loopt keert ze direct terug naar ingesteld stationair rpm,

Even voor alle duidelijkheid: ik wil deze 'bijna nieuwe' Edele Dame zo origineel mogelijk houden. Dat is relatief want er liggen nog wat verwarmde handvatten en Willem-Alexander kleur HEED valbeugels te wachten op montage en Anakee Wild's zijn in bestelling. Maar ik zit niet te wachten op Donald Duck uitlaten, Shit-O-Mex of FruttoTech mod's.

Ik hoop dat jullie me 'even' kunnen wijzen op zaken die ik gemist heb zodat ik verder kan. Je kunt 'Eeuwige roem, wederzijdse hulp ende verblijf in De Wilp' tegemoet zien.

Thx Dudes....

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Nov. 2018, 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

welkom.

Die vacuum slangetjes moeten uiteraard wel afgedicht zijn he! anders heb je valse lucht natuurlijk.

alles wijst toch wel echt naar carburatie: 'hoog'doorlopen op stationair, en dat wat later terugzakken is meestal een teken van te arm mengsel (wat dus ook gebeurt bij valse lucht..)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Nov. 2018, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Dr. Bean,

maar natuurlijk moeten die vacuüm slangetjes afgeblocked zijn tijdens standaard bedrijf.....

Maar het gaat mij erom dat ik sterk de indruk heb dat mijn 'vrijwel nieuwese' Adventure (met standaard carb afstellingen) niet mager maar rijk loopt. Dat gaat helemaal tegendraads tegen de algemene opvatting in maar toch....

Waarom denk ik dat ze te rijk loopt:

- Ik heb roetzwarte vonkpluggen na een kwartiertje stationair lopen;
- De dame start vanaf helemaal koud zonder problemen met een heel erg klein beetje choke;
- Na het terugdraaien van de mengselstelschroef van 3 naar 2 ¼ heb ik geen last meer van backfires in de carbs en dat had ik bij instelling drie om de minuut (inclusief stalls/totaal uitvallen);
- Als de motor in stationair optoert naar 2000rpm en ik geef maar ook een fractie choke bij, dan valt ze uit.....

Zie ik dit verkeerd?

Graag je mening....

Jos

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Nov. 2018, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,

bougie 'kleur'bij stationair lopen zeg heel weinig. (mag je eigenlijk alleen gebruiken om vol/deellast af te stellen).

origineel stond de Adv ook al vrij rijk (omdat ie Katalysators heeft/had.. en die moeten gevoed worden met extra brandstof om ze warm te houden .. ja zo is het...)

helemaal stationair echter niet.. en daarom werden de gasnaalden meestal meteen 1 stapje hoger gehangen... mogelijk is dat bij deze ook zo? immers stonden de mengselschroeven ook al anders. weet je zeker dat die klopte?

membranen stuk/verhard.. dan blijft de vacuumschuif achter... ?

tja, altijd lastig dat soort problemen hoor. (breedband lambdasonde om te meten kan een uitkomst zijn soms)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Za, 17 Nov. 2018, 1:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Doc,

Bougiekleur en jouw bijbehorend verhaal: accepted, klinkt logisch.

"Origineel stond de Adv ook al vrij rijk" snap ik niet omdat ik voornamelijk teruglees dat het blijven hangen op hoog stationair na gasgeven veroorzaakt wordt door een te arm mengsel.... Even voor de duidelijkheid: mijn Blauwe Schoonheid jankt in iedere versnelling richting rode lijn als een merrie met paringsdrang en zicht op een eenzame bronstige hengst stars En als de vonkpluggen desondanks flukking zwart zijn rolleyes rolleyes rolleyes , da's we heel erg rijk....

Gasnaalden staan braaf op standje twee (default) vanaf botte eind van naald. Shims/ringetjes zitten op juiste plek.

Membranen zijn zo dicht en soepel als een condoom vers uit de verpakking. Vacuu-schuiven lopen als mes door boter....

Ik heb inmiddels mijn inline brandstoffilter verwijderd maar no change. Idle probleem is sproeier, vlotter of vacu-lek; mij geheel duidelijk.
Vacu-lek is nie oorzaak nie. Sproeier is 42. Mixschroef al van 3 naar 2 ¼. Vlotters staan netjes op 3-.

Oja: met het terugdraaien van AMS zijn de backfires in luchtkast verdwenen en loopt de motor minder bijzonder ernstig verontrustend onregelmatig stationair. Zo ongeveer als hierboven maar dan zonder 'bijzonder ernstig' smiley2

Cluedo? Mens Erger Je Niet? Zoek Het Plaatje?

Mooi man; eindelijk een serieuze puzzel....

Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen, Ravensburger; KTMR.....

wacko

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frenkie h



Geregistreerd op: 20-9-2011
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Za, 17 Nov. 2018, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben geen monteur maar je schrijft dat het staionair toeerental terug valt naar 2000 en dan weer naar het ingestelde toerental? Is toch veel te hoog dan of bedoel je dat niet?
Quote:

Je moet je dan voorstellen dat het stationair toerental terugvalt naar 2000, en na een paar seconden uiteindelijk terugkeert naar datgene wat je hebt ingestel

iet eerst ff proberen wat meer km te maken met een toevoeging in de benzine om goed door te spoelen?
De remmenreiniger spray truuk heb je neem ik aan wel gedaan?

frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Za, 17 Nov. 2018, 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

@ Frenkie h:

je hoeft geen monteur te zijn om met de gouden tip aan te komen hoor!

Ik krijg de machine met wat freubelen aan de stationairstand-kabel-schroef echt zo afgeregeld dat ze 1400/1500 toeren draait. Dat is afgelezen van de toerenteller en die is niet bijzonder precies maar je moet wat.... De boel draait dat vrij 'rauw' maar ik wijd dat aan de nieuwigheid van het blok en het karakter van een V-twin. Zolang ik met m'n jatten van de gashendel afblijf loopt de machine zonder problemen (of uitval) stationair.
Maar, als ik maar een tikkie gas geef richting het gebied boven 2500rpm en loslaat, dan valt de machine eerst terug naar 2000/1900 rpm en keert pas na een paar seconden terug naar ingesteld stationair 1400/1500...

De remreiniger truc ken ik; uitgevoerd op beide blindpluggen en aansluitingen van vacu slangen op inlaatmanifold. Geen effect. Ook uitgevoerd op de rubberen moffen waarmee de carbs op de manifolds zitten (in de luchtfilterkast): ook geen effect.

Ik heb gisteren voor de derde keer Forte (de reiniger, niet de stabilizer) verdeeld over beide tanks en daarna de beide (bijna lege) tanks voorzien van 'vers van de pers' 95 octaan. Ik had de planning om vandaag de tanks bij de pomp af te vullen met 102 octaan HiFi peut (geen Shell V-frut maar echt 102, die hebben ze toevallig hier om de hoek) om zo alles uit te sluiten.
Helaas heeft Ome Rijkswaterstaat afgelopen nacht besloten om de hele omgeving onder het zout te strooien en dan kom ik met mijn Volbloed echt de weg niet op.

Ik ga steeds meer denken richting vlotters (hoogte) maar heb zo langzaamaan ook wat verdenkingen richting bomen-knuffelaar (milieu) systemen die de boel zitten te vernaggelen.

Thx!

Jos

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 18 Nov. 2018, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

ja, dat blijven hangen in toeren hoort echt niet.

1200 rpm idle moet wel kunnen.. 1400 max. LC8 heeft beetje weinig vliegwielmassa (en daarom is ie fijn!) maar dan wordt stabiel stationairen natuurlijk slechter van.

dat blijfen hangen duidt idd vaak op een arm mengsel.. maar je zegt zelf ook dat ie te rijk staat: choke=kill, starten zonder choke (deed de mijne ook altijd hoor).. zwarte bougies etc.

overigens.. als je echt een stuk met warme motor rijdt en dan nog zwarte bougies hebt.. dan klopt er wel meer niet.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2019, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het inmiddels redelijk voor elkaar. Het heeft wat uren werk gekost en ik heb minstens 4 keer de carbs schoongemaakt en zo ongeveer 50 keer gemonteerd en gedemonteerd ivm afstelling IMS (kan dat nu blindelings, in het donker met een extra blinddoek voor binnen een kwartier). Maar het blok loopt nu bijzonder netjes en stationair loopt eea redelijk goed (1500-1700rpm). Dat laatste is nogal afhankelijk van de weersomstandigheden (temperatuur, vocht). Ik heb er ondertussen een peuk van om iedere keer dat ik iets aan de IMS wil veranderen de halve motor moet demonteren en heb besloten de flexjets van advmachines.com te bestellen samen met een bewezen en 'tailored' carb kit:https://www.advmachines.com/product_p/jp1002a.htm

En na het beperkte aantal kilometers (zeg maar 700) dat ik met deze dame ondertussen door het landschap ben gereden wil ik graag kwijt dat dit 'mijn meest controleerbare/voorspelbare fiets is van alle 'veel = >20' die ik gehad heb. En dat de kliks met dit raspaardje nu al in de top 3 staan van de minimaal 750.000km's die ik met motorfietsen heb gereden.

Klap!

Jos

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Jul. 2019, 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hi LC8-ers,

ik heb afgelopen vrijdag een pakketje uit de USA van advmachines.com binnengekregen. Met medewerking van de verzender betaalde ik slechts 21 Euri BTW + douanefee'.

De bestelling bestond uit een setje sproeiers (maatwerk op 0' AMSL oftewel zeespiegelniveau) + pre-filter + 'Flexjets' (zonder de fiets te moeten demonteren regelbare mengselschroeven).

Wat ik van Ken (Head2Wind van advridercom) gekregen heb is:
- twee kleinere stationairsproeiers (42, 40);
- twee grotere Idle Air Jets (70);
- twee kleinere Mainjets: 148,152
- Uni pre-filter (vervanging voor de 'inlaathoorn);
- 2 x Flexjet (Mengselschroef instelbaar zoals stationairschroef);
- Vlotter niveau meet-dinges.....

Ik heb de boel afgelopen weekend 'op mijn gemak' ingebouwd. 90% van de sleuteltijd gaat op aan het demonteren/monteren van de tupperware van de fiets (in mijn geval ook de HEED valbeugels).
Als je al vaker bezig bent geweest met de carbs dan is dit iets dat je geblinddoekt/in het donker/een hand vastgebonden op je rug doet.

Whatever: boel gemonteerd, mengslschroef (zoals door Ken aangeraden) op 1,75 gezet en motor gestart. Synchronisatie van carbs gecheckt met Baehr vacua-set. Daarna de hele boel dichtbebouwd en met bijna veertig graden (in het volledige Enduro-pak) een proefrit van ruim 200 kliks gemaakt (mooie oefening voor mijn Enduro-trip naar Cyprus in September).

Ride report:
- 'Hare majesteit 950 ADV S (met 3000Km op Odo)' heeft eindelijk een stabiel stationair. Ook als je het gas naar max ramt en loslaat gaat het toerental zonder haperen naar ingesteld idle;
- De fiets reageert agressief op het gas en klinkt ook zo. De 'power' die het blok levert blijft echter zeer 'doseerbaar';
- Het blok levert vanaf de laagste toeren al power. Geen last van enige afvlakking in de band;
- Geen last van knallen in de (LeoVince Evo 2) uitlaten; beetje prettig gemurmel bij extreem remmen op motor;
- Max vermogen lijkt wat afgevlakt maar torque is expo beter, zeker in middengebied;
- Verbazingwekkend: ik moet de choke gebruiken om het blok te starten....
- Geen idee over verbruik. Zal me ook een biet wezen. Kilometers die ik rij moeten goed zijn; ik doneer daar graag voor.

Ik weet niet wat de fiets doet met mixture afregelen (niet bepaald de juiste omstandigheden nu) maar ga daar nog 'ns mee experimenten.

Voor alle duidelijkheid:
- SAS en EPC zijn gedemonteerd;
- LeoVince Evo 2 uitlaten;
- Fiets & Blok hebben hooguit 3000Km op teller;
- Ik gooi de fiets vol met 102RON (non-ethanol) peut;
- Ik ben een zijkwijf als het gaat om 'kwaliteit' en heb eigen (hobby) garage en gereedschap.

Maar dit is wel de meest uitdagende fiets waar ik ooit aan geknutseld heb!!!

Mvg,

Jos

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tutu



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 550
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Jul. 2019, 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Die motor ben ik ook wel eens tegen gekomen. Stond bij Otomotor oid. HAd wat beschadigingen aan linker kap en buddyseat..klopt?

Ik heb een paar jaar later via hier een oranje 950 van "Kameel' overgenomen met 18.000km. Hier is inmiddels wel een boel geld in gestoken (om juist wel zaken aan te pakken die "nog wel' goed zijn;-)
Ter voorkoming om stil te komen te staan op lange reizen!

Man man wat een fijne fiets eb blijf ook blij....das het mooiste smug

Mooi dat je het nu onder controle hebt!!! Veilige kliks grin3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Toneburst



Geregistreerd op: 27-10-2018
Berichten: 28
Woonplaats: De Wilp

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Jul. 2019, 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

@Tutu:

Dat is exact deze fiets! Goed gezien rolleyes .....

De beschadigingen die je bedoelt vallen nogal mee. Krasje onder op rechter tankhelft en een half afgeschraapt 's'je op linker zijkap. Moet ik nog oppakken (heb de lakken al binnen) maar lig daar als modelbouwer (en airbrusher) niet wakker van.
Zadel laat ik binnenkort door MJ Seats opnieuw bekleden maar ben nog niet uit 'helemaal hoeranje of hoeranje/blauw'.

Mooie van deze fiets is dat ze technisch feitelijk nieuw is en bijzonder weinig kliks op de Odo heeft. En ik mag graag sleutelen; heb daar ook de ruimte, tools en ervaring voor/mee. Zonder dat zou ik nooit een fiets aanschaffen die 10 jaar heeft stilgestaan!

Kom je uit de buurt of heb je deze bike via internet bij Otomoto destijds gevonden?
Ik heb er mijn LC4 voor een leuke prijs op ingeruild.
De fiets die ik voor de LC4 had was een 1e generatie Honda Varadero. Deze had ik redelijk leuk naar Enduro omgebouwd maar bleef een ontzettend lomp en zwaar zwijn. Toevallig detail: die op LC4 ingeruilde Varadero is door de dealer destijds weer doorverkocht aan Rutger Hauer.....
Klein wereldje niet?

_________________
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif