Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Toneburst
Geregistreerd op: 27-10-2018 Berichten: 28 Woonplaats: De Wilp
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 10:39 Onderwerp: 950 Adventure: klepspeling gemeten. Wel of niet bijstellen? |
|
|
Een vraag aan de 'ervaringsdeskundigen' en LC8 experts...
We spreken hier over een zo goed als nieuwe 950 Adventure S met momenteel zo'n 1600 Km op de Odo. Gekocht met 1300 op de teller. Machine gaf aardig wat opstartproblemen doordat hij 10 jaar heeft stilgestaan. Ik zal daar zeer binnenkort eens een stukje over dichten.
Momenteel zijn de carburateurs voor de vierde keer schoongemaakt en omdat er dan al aardig wat gedemonteerd is heb ik besloten om gelijk de vonkpluggen en de klepspeling te controleren. Een leuk sleutelklusje en gelijk de gelegenheid om het hart van de machine te leren kennen.
De klepspeling die ik meet: alle inlaat: 0,10mm, alle uitlaat 0,30.
Volgens de specificaties van mijn 2005 model zou dit 0,13 en 0,33 moeten zijn maar voor zover ik weet zijn deze spec's door KTM naderhand bijgesteld naar 0,10-0,15 en 0,25-0,30mm. Ik zit dus met de inlaatkleppen op de ondergrens en bij de uitlaatkleppen op de bovengrens.
Mijn vraag is nu: ga ik de kleppen bijstellen of is het wijs om hier mee te wachten (omdat het blok nog zo nieuw is)?
Even voor de duidelijkheid: de Dame liep fantastisch maar er waren problemen met vervuilde carburateurs (onregelmatig en hangend stationair, backfires in luchtfilter). De nokkenas timing klopt als een bus en de binnenboel onder het klepdeksel ziet er maagdelijk uit. Wel veel kleverige witte aanslag in de inlaatkanalen (Ethanol-resten?).
Graag jullie mening,
Toneburst _________________ Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt oud als je stopt met spelen.... |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 17:25 Onderwerp: |
|
|
als ze echt krap op .10 zijn, dan zou ik ze stellen met een plaatje. als ze .10 losjes hebben lekker zo laten. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 17:47 Onderwerp: |
|
|
Persoonlijk zou ik zeggen, niets aan doen, dat ding is helemaal nieuw(!!).
Mijn 990 adventure (bj. 2011) hoefde bij 15 én 30.000km niets aan de kleppen gesteld te worden. Niet als iedere motor gelijk is, maar het zegt wel iets lijkt mij. Het is gewoon goed spul.
Laatst aangepast door peter6480 op Do, 8 Nov. 2018, 2:14, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 23:27 Onderwerp: |
|
|
De '11 heeft wel serieus andere koppen. Dat is niet te vergelijken.
De eerste koppen lopen krap op inlaat en wil je niet heet stoken. Verder ook enorm betrouwbaar overigens. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Do, 8 Nov. 2018, 2:19 Onderwerp: |
|
|
Okay, weer wat geleerd StevenD!
Bij de Harley Davidson dealer zijn er trouwens plaatjes in kleinere stapjes te krijgen. Zoek hiervoor even op dit forum, zie bv dit topic. |
|
Naar boven |
|
|
|