Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 8:03 Onderwerp: frisse blik nodig (mengselbereiding) |
|
|
In het kort: ik krijg mijn brandstof mengsel niet goed over de hele linie. Vooral oppakken na bijvoorbeeld een rotonde gaat met sputteringen. Op de snelweg versneld en vertraagd de motor steeds bij constant gas. Vrijdagochtend bij 6°C gereden en 's middags bij 26°C terug, het probleem was er bij beide temperaturen. Vanaf half gas loopt ie wel prima.
Historie: voor de laatste rally m'n blok gewisseld vanwege verdachte kopakking. Omdat het oude blok koelingsproblemen had, had ik de naalden al op treetje 3 ipv 2 om te kijken of dit hielp. Sproeiers alleemaal standaard. Met het nieuwe blok liep ie best goed met deze settings alleen accelereren vanuit lage toeren tallen gaf soms een hapering (ik wijdde dit aan het nog los moeten komen van blok). Tijdens de rally geen problemen gehad (van 5°C to +35°C) behalve bevriezende carbs. Maar op de laatste 2 dagen begon ie rottiger te lopen en soms zelfs helemaal af te slaat. Thuis bleek er aardig wat stof/zand onder het CV membraan te zitten van de achterste cilinder, vlotterbakken waren wel mooi schoon.
Wat heb ik al gedaan:
- Kleppen gesteld (4 inlaten te kleine speling)
- Cv membranen/schuiven goed schoon gemaakt, glijden nu soepel op en dicht.
- Naald halve tree rijker (lijkt iets beter).
- Carbs gesynchroniseerd: maakt geen verschil
Wat kan ik nu nog bedenken:
- TPS heeft die invloed of doet die aleen iets met EPC?
- Uitlaten leeg geblazen tijdens rally dus nu moet afstelling veel rijker?
- Mengsel schroef te rijk en daardoor overgang naar naald niet goed?
Wie kan me nog wat suggesties geven om te bekijken, want nog rijker gaan lijkt me heel vreemd.
Beetje lang verhaal geworden, maar hopelijk een beetje duidelijk wat ik heb gedaan en wat het probleem is. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 9:55 Onderwerp: |
|
|
Wil je de huidige settings even posten? Dat praat wat makkelijker misschien als we een idee hebben van de 'nu'.
Weer 4x inlaat krap? Erg heet geweest? Duidelijk toch op een arm gebied ergens waar je met rally veel rijd, onderin? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 15:50 Onderwerp: |
|
|
- Vorige blok: naalden op 2.5, mengselschroef 2.75 uit
- Nieuwe blok tijdens rally: naalden op 3, mengselschroef 3 uit
- Nieuwe blok na rally: naalden op 3.5, mengselschroef 3.5 uit en dus nog steeds niet lekker lopen.
Sproeiers allemaal standaard, vlotterhoogte 4mm
Ik heb deze rallyhet rode lampje 2x aangehad en ben redelijk snel daarna gestopt. Corky ziet ook vaak dat de klepspeling verloopt tijdens een rally. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Veel te rijk op stationaire schroeven, erg rijk op de naalden, daar is iets anders aan de hand. Hoe lopen de ontluchting slangetjes? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 19 Sep. 2018, 8:49 Onderwerp: |
|
|
Ja, het voelt idd niet als standard arm/rijk want dan had het moeten veranderene bij verandering van temperatuur.
Slagen lopen gewoon door de bodem van de air box de V in. Secundaire ontluchting (tegenover brandstofaansluiting op de bovenkant van carb) heb ik met elkaar verbonden, maar dat is niet veranderd.
Ilja is flink aan het fijntunen geweest, dit is meer probleem zoeken. Een wideband zal idd wel kunnen helpen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 19 Sep. 2018, 19:37 Onderwerp: |
|
|
effe terug naar de symptonen:
bij constant gas blijven versnellen ('doorlopen?"') suggereert op zich een te arm mensgel, of bijv een vaccum schuif die achter blijft.
hikken bij acceleratie kan van ales zijn. (te arm voelt als inhouden, dan gaat het meteen over als je je gas een beetje terug draait en krijg je merkbaar kracht terug )
Bij acceceleratie is de compressie het hoogst: dan heb je ook het eerst onstekingsproblemen of problemen als de cilinders ongelijk zijn.
-> Kun je merken of het op 1 cilinder erger is? (uitlaat temperatuur ongelijk?, buigie zwarter dan de ander oid?)
-> 'bobines' wisselen
-> compressie checken
klinkt mijj ook alsof er iets buiten 'normaal'is.
ps.: Ik heb evt een setje Carbs liggen, als je wil wisselen om te proberen. Je mag ook best effe wat van mijn 950 lenen om te wisselen als dat helpt.
ik heb geen TPD meer.. volgens mij is die op de 950 niet essentieel. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 21 Sep. 2018, 7:47 Onderwerp: |
|
|
Op de snelweg bij constant gas is het meer versnellen en vertragen. Volgens mij noemen ze het hunting in het Engels en KFR bij BMW rijders. Ik kan me voorstellen dat je dit bij niet synchoone carbs ook krijgt, de ene cilinder heeft een goed mengsel en helpt de andere en vervolgens andersom. Maar na afstellen is het nog steeds zo slecht.
Inhouden bij acceleratie zou denk ik ook kunnen als je vacuumschuiven niet gelijk bewegen. Maar ze gaan beide soepel open en geleidelijk weer dicht. Ik zal nog eens kijken zonder luchtfilter of ze echt tegelijk open gaan bij een dot gas.
Ik kan me niet meer herinneren of ik de bougies eruit heb gehad bij de laatste kleppenstelling, ik zal daar binnenkort ook eens naar kijken en eventueel wisselen door oude die het wel goed deden.
Daarna maar onderdelen uitwissellen, gelukkig is dat niet veel werk _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 21 Sep. 2018, 10:52 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
ja.. daarom denk ik ook in de richting van ongelijk lopen op de twee cilinders: dan kan je stellen wat je wil, maar je krijgt het niet goed.
misschien een membraan met een heel klein scheurtje?
ff samen kijken ken ook.. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 24 Sep. 2018, 7:42 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je aanbod, ik heb niet zoveel tijd meer om te sleutelen de laatste tijd . Dus zal eerst de boel loshalen en nakijken. 2e set carbs is misschien wel makkelijk om te proberen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 24 Sep. 2018, 21:30 Onderwerp: |
|
|
Was een korte sleutelsessie vandaag. Zitten andere bougies in dit blok. Nooit geweten dat die verschillen bij bepaalde jaargangen Oude blok: CR8EK, nieuwe blok:DCPR8E.
Ook nog naar cv schuiven gekeken, die gaan op het oog gelijk open bij gasgeven. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 2 Okt. 2018, 8:00 Onderwerp: |
|
|
Gisteren 2 nieuwe bougies erin en voorste boubine vervangen. Vlak voor de stekker is de isolatie van kabel van de boubine iets beschadigd, maar dit is laag spanning dus lijkt me niet het probleem. Probleem lijkt iets verschoven te zijn naar echt lage toeren. Bij iets meer toeren zeg 4000 pakt ie prima op en spuit ervandoor. Onderin geeft ie eerst een sputter en verslikt zich.
Ik ga nu de achterste boubine vervangen en als dat niet helpt maar andere carbs proberen.
De CV membranen nog critisch bekeken, maar ik zie echt geen scheurtjes en beide schuiven gaan langzaam en geleidelijk dicht. Heb de carbs weer naar de setting waarmee ik de laatste rally heb gereden (naalden op tree 3 en mengelschroeven 3 slagen uit). Ja, ik weet dat ik nu meerdere dingen tegelijk heb veranderd, maar anders wordt het echt een meerjarenplan. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 2 Okt. 2018, 8:16 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij geven de bougies je een duidelijke aanwijzing.. dat het waarschijnlijk niet aan de brandstof ligt.
(een slecht mengsel ontsteekt ook met een goeie vonk).
De dcPr bougie steekt veel dieper de verbranding in.
Ik zou verder zoeken in de ontsteking.
ik denk idd dat het de laagspanning niet kan zijn. Die coil-on-plug dingen krijgen gewoon de accuspanning. Maar: ze worden aan de low-side geschakeld
en daar kan dan toch een forse spanningspiek richting 400V op staan!
(dus juist de 'massa'kant die niet permanent aan de 12V hangt moet goed geisoleerd zijn.
Ook aan de hoogspaniingskant kun je makkelijk wat verliezen.
ik zou je eens omwisselen (of had je dat al gedaan?)
of het is toch compressie... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2018, 9:32 Onderwerp: |
|
|
Problem solved. Met de carbs van Gerben (op mijn laatst succesvolle instellingen gezet), loopt ie weer goed bij het oppakken met een streepje gas. Het probleem zit dus ergens in de carbs. Ik heb de mijne al helemaal nagekeken en nergens verstopte sproeiers gevonden. Misschien nog eens de membranen wisselen.
Hij loopt nu nog wel te rijk op de naald (stotteren en kleren die naar benzine ruiken), dus minstens nog een keer open maken. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2018, 12:50 Onderwerp: |
|
|
Fijn dat Gerben nooit opruiming houdt,
want die set heeft hij al meer dan 10 jaar liggen geloof ik _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
|