Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Ma, 10 Sep. 2018, 19:06 Onderwerp: Onderhoud |
|
|
Ik loop een tijdje met een vraag rond en wil hem hier toch even stellen (met het risico om uitgelachen te worden .
M'n 2007 ADV heeft volgens het boekje elke 7500 km of elk jaar onderhoud nodig.
Ik heb de motor nu ruim een jaar en heb er ca 3.000 km mee gereden.
De motor staat altijd in een verwarmde berging.
Altijd rustig warm rijden, vrijwel alleen droge weg kilometers en ik ben ook geen strepentrekken. Ik ben dus best lief voor de motor.
De motor verbruikt 0 olie of koelvloeistof en de olie ziet er na 3000km nog steeds fris uit. Dat kan dan ook haast niet anders.
Nu dan de vraag, is het nodig om de olie toch te vervangen? Doet leeftijd ook iets met de olie? Mij lijkt dat vooral het maken van kilometers (belasting) impact heeft op de werking van de olie.
Wat is jullie mening / advies?
Ik ben voor goed onderhoud, maar overdrijven hoeft ook niet.
Maar nu |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Ma, 10 Sep. 2018, 19:38 Onderwerp: |
|
|
Lekker laten zitten zou ik zeggen. Zou de olie ook niet eindeloos laten zitten maar zolang je met enige regelmaat rijdt en de olie bijvoorbeeld toch wel elke 2 jaar vervangt dan is er niks aan de hand is mijn mening. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 10 Sep. 2018, 22:34 Onderwerp: |
|
|
ja, de leeftijd van olie doet ook iets:
er zitten additieven in die niet eeuwig stabiel zijn, en er kan zich vocht ophopen in het blok.
Als je motor netjes droog, niet heel koud en niet heel war staat.. gaat dat langer goed uiteraard.
dat 1 jaar, is een safety margin, voor alle condities.... waarbij waarschijnlijk ook graag olie verkocht wordt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Di, 11 Sep. 2018, 15:05 Onderwerp: |
|
|
Als je lief bent voor je brommer, dus niet mishandelen in de vorm
van heftig off road gebruik en /of veel kilometers, dan kun je best
de officiele verversing intervallen een keer overslaan, ik rij gemiddeld
3000km per jaar, al5 jaar lang, en heb nu 2 keer de olie ververst,
en er 1 keer een paar nieuwe bougies ingedraaid, in die tijd heeft hij de dealer
niet gezien, en loopt als een trein.
hoe de kleppen nu staan ben ik wel benieuwd naar, maar zie op tegen de kosten om het te laten doen, en ben te lui om zelf de boel los te maken en te meten, ook ben ik bang hoe ik hem terugkrijg van een dealer, hij loopt
immer nu zo mooi.. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Di, 11 Sep. 2018, 16:52 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties.
Gezien mijn rijstijl en de reacties ga ik er zo nog rustig 1 jaar mee verder.
kleppen stellen... daar houdt ik persoonlijk de interval wel aan! Die is dan ook alleen KM gebonden toch? elke 15.000 dacht ik?
Als de speling te veel of te weinig is kan er meer stuk gaan dan je lief is. |
|
Naar boven |
|
|
|