lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vraag ophanging KTM 990 Adventure 2012

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Aug. 2018, 22:52    Onderwerp: Vraag ophanging KTM 990 Adventure 2012 Reageer met quote

Hey,

Ik heb nét een KTM 990 Adventure gekocht van 2012 met ABS om mijn offroadreis naar Noorwegen te gaan maken. Ik heb hem 5 minuten geleden uitgeladen en heb voor de zekerheid de veerweg vooraan uitgemeten en deze blijkt 170mm te zijn...niet op middenbok.
Op de middenbok meet ik de standaard 210mm, dus de motor zakt vooraan statisch 40mm in. Ik poog morgen m'n 'racing sag' te meten, maar ben heel benieuwd naar de nummers bij jullie.

Tevens wilde ik graag weten of de veerweg bij de 2012-modellen makkelijk van 210 naar 230 of 240mm kan worden gebracht. Of vraagt dit evenveel verandering dan een 265mm R-conversie?

Alvast bedankt.

Bert

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Aug. 2018, 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

De reden van mijn vraag is omdat je op het net heel veel info kan vinden over de ABS-naar-R-conversie, maar niets tot zeer weinig over de conversie van een 'lage' 210mm naar een 'oldskool' 230mm of 245mm.

Ik heb ondertussen een zeer interessante chart gevonden waarop alle internals van de verschillende modeljaren staan en daar blijkt best veel verschil in te zitten.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Aug. 2018, 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

vuistregel:"achter 35mm hoger dan jouw standaard door spacer weg te nemen, voor geheel afhankelijk van de te plaatsen hydrostop/guide maar maximaal 270mm zonder grotere werkzaamheden.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2018, 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, bedankt Steven! De shock achteraan vraagt dus enkel een andere spacer en de vork vraagt een andere hydrostop, een andere guide, en ik vermoed dan ook een andere veer...of wordt dit opgelost met een spacer? Ik vermoed dat dit laatste perfect mogelijk is, maar dan verlies je wel wat veerkarakteristiek, niet?

Ik hou het in beraad en terwijl hou ik m'n ogen open naar iemand die een verhoogde set wil ruilen/in de aanbieding heeft.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Okt. 2018, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Een korte nabespreking van het gedrag van de vering op de TET Noorwegen, Zweden, Duitsland, Nederland: Achteraan heel goed op sportstand met veervoorspanning nog wat extra opgedraaid door de bagage die ik meezeulde. Ik had achteraan veel tractie en weinig last van doorslaan of kontje omhoogwippen, ook bij hoge snelheden.

De voorkant was geheel andere koek: Het door de vorige eigenaar gemonteerde hoge spatbord kwam bij relatief kleine putten tegen m'n band aan en de voorvering sloeg regelmatig helemaal door, zelfs bij maximale veervoorspanning. Op dag 3 heb ik het spatbord anders gemonteerd waardoor het wiel er minder vaak tegenkwam, maar toch bij diepere putten of ook bij knippen ging de band er tegenaan.

Het heeft dus enige jaren geduurd, maar nu zijn mijn vaardigheden offroad de vaardigheden van mijn vering aan het voorbijsteken. Ik weet dat vering aanpassen mogelijk is, maar heeft iemand een idee van de prijs die dit ongeveer kost?

Ondertussen hou ik me sterk aanbevolen voor een swap met iemand z'n 'R'-vering die een verlaging wil.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 2:03    Onderwerp: Reageer met quote

Alom bekend als de voorvering van de 950/990 adventure te slap/sponzig zijn. Mijn KTM 990 Adventure R modeljaar 2011 heeft Van Laar van dikkere olie voorzien. Daarna is het een geheel andere motor geworden! thumbsup Rijdt veel beter en heb daarna geen problemen meer gehad als hij helemaal naar de bodem ging.

In principe rijdt ik er alleen maar offroad mee. Morgen kan ik voor je achterhalen welke olie erin zit als je dat wil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
Alom bekend als de voorvering van de 950/990 adventure te slap/sponzig zijn. Mijn KTM 990 Adventure R modeljaar 2011 heeft Van Laar van dikkere olie voorzien. Daarna is het een geheel andere motor geworden! thumbsup Rijdt veel beter en heb daarna geen problemen meer gehad als hij helemaal naar de bodem ging.

In principe rijdt ik er alleen maar offroad mee. Morgen kan ik voor je achterhalen welke olie erin zit als je dat wil.


Hebben ze enkel maar dikkere olie gebruikt?

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij zijn er alleen enkele shims toegevoegd en dat is ook al een hele verbetering. Rijdt nog wel met dezelfde olie als origineel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nét een aanbieding gekregen voor een hogere 'S' vork en shock. Wat is daar een eerlijke prijs voor, want daar heb ik geen idee van?
Zijn die gewoon zo te plaatsen, of moet ik daar de ABS voor demonteren? Ik ben wel een voorstander van ABS op de weg moet ik zeggen.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Ik heb nét een aanbieding gekregen voor een hogere 'S' vork en shock. Wat is daar een eerlijke prijs voor, want daar heb ik geen idee van?
Zijn die gewoon zo te plaatsen, of moet ik daar de ABS voor demonteren? Ik ben wel een voorstander van ABS op de weg moet ik zeggen.


ik heb destijds via dit forum een complete (gebruikte) set gekocht,
originele S voorpoten en achterpomp, langere remslang
en tellerkabel,

gedraaide ophoogbusjes voor middenbok en zijstandaard.

voor de prijs van 450 euro

of dat samengaat met abs weet ik niet, voor mij hoeft al die high tech
niet op een motorfiets.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe kabels zijn waarschijnlijk ook nodig idd. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar WP in Mol om te horen wat daar de mogelijkheden zijn. En als ik het werk niet zie zitten, zal deze 990 toch verkocht gaan worden en op zoek naar een hoger modelletje. rolleyes4

Alvast bedankt voor de goede raad!

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Nieuwe kabels zijn waarschijnlijk ook nodig idd. Daar had ik nog niet aan gedacht.



Achteraf heb ik de langere remslang niet gebruikt, ik kon de kortere slang zo laten, nog net lengte genoeg, de tellerkabel heb ik meen ik wel gewisseld voor het langere exemplaar...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Prijs.. sterk afhankelijk van de staat en laatste revisie. Voor een nette set is 1000 euro al snel geteld. Laat het spul maar eens volledig reviseren. 450 is een steal of een setje toe aan onderhoud.

Vork heeft veel baat bij nieuwe Shimano settings. Ik rijd al jaren met een deels excf binnenwerk (Gerben zijn rally settings) en daar erg tevreden mee op straat en track. Oa. Een andere zuiger. Oh, en 285mm veerweg, ook wel lekker.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Nov. 2018, 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

ja...

950/990 hebben zuiger met een extra gaatje: daar wordt ie soepel en slap van.. gemaakt om het 'gs' te gevoel er in te krijgen (echt waar!)

vervang de zuiger door een EXC versie, iets ande shim-pakket er op en je hebt een hele redelijke offroad vork.

met weinig werk kun je natuurlijk idd spelen met de dikte van de olie, en vooral ook met de luchtkamer (van 10 naar 8 cm doet een boel) .

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif