lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

990 betrouwbaarder dan de 950? KFR bij de 990?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2018, 13:06    Onderwerp: 990 betrouwbaarder dan de 950? KFR bij de 990? Reageer met quote

Hoi,

Simpele vraag : is de 990 betrouwbaarder dan de 950? En zijn er binnen de 990's verschillen, met andere woorden zijn er jaargangen die beter zijn dan andere? Bij de 950 bvb weet ik dat model 2005 een pak beter was dan de 2003, omdat er tal van correcties waren doorgevoerd (zoals oa een geharde koppelingduwstang).

Nog eentje: hoe gedraagt een 990 zich bij constante snelheid, pakweg 60 of 90 per uur? Heeft hij last van KFR, zoals de Beierse koeien? Of is ie even soepel als een 950?

Paul
(zich afvragend of hij terug een 950 moet kopen, of toch maar een 990)

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2018, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

2004 beter dan 2003.
2005 beter dan 2004
2009 beter dan 2005

Dat is het zo'n beetje in heel grote lijnen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2018, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf heb ik nooit op een 950 adventure gereden, mijn eerste motor is meteen een 2012 990 Adventure R geworden. Bewust voor injectie gekozen, scheelt carberateurs schoon maken laugh

Nee, gekheid. Heb helemaal geen zin om te sleutelen, met vlotternaalden en andere zooi. Uit de brommertijd ken ik de techniek, maar nee, geen zin in. smug Ooit wil ik nog eens met dat ding naar Vietnam. Door de bergen heen, dan gaat hij zelf lekker inregelen met brandstof/lucht ivm hoogte etc. etc..

De aan/uit response kon ik eerst niet aan wennen, ander gas hendel erop gezet met lange slag. Logisch ook, want ik kwam van een tamme Honda CBF lesmotor af. Enfin, na circa 5.000km was ik er spuug zat van dat lange gedraai, dus weer een originele gemonteerd en ben er blij mee. grin2

Nu rij ik ermee als nooit tevoren en wil hem niet meer missen! Open die kraan, die machine is machtig! *BRaaaapBRAAAPP** smug Het aan het gas hangen is KTM eigen en soms een beetje aan/uit moet je mee leren leven. Een nieuw ketting doet soms wonderen en rijdt de hele motor veeeel strakker van.

Bewust heb ik voor een van de laatste modellen gekozen ivm kinderziektes. Met zwarte achterbrug zijn beter als met grijze heeft ooit iemand mij verteld. Maar deze R uitvoering was zo gruwlijk mooi dus meteen verkocht! grin2
Al zou ik zo niet kunnen zeggen als een met een grijze achterbrug minder goed is. Over het algemeen lopen die LC8 blokken ruim over de 100.000km heen, je kan dus gerust zeggen dat ze goed zijn.


Wel ben ik van 16-42, naar 16-45 naar inmiddels 16-47 tandwielen gegaan. De 47 is misschien een beetje overkill, maar hij bevalt best wel heel erg goed. Het is een brute machine geworden. 2thumbsup

Qua betrouwbaarheid, sinds april vorig jaar heb ik ruim 24.000 km met mijn brommertje gereden en heeft nog nooit een misslag gedaan. Een keer een o-ring van mijn vernsllings-indicator, of he dat ding ook maar heet, bij de versnellingspook lek. Halve minuut werk.

Ja, kromme voorvelg op mijn 8.000km offroad rijden door portugal, maar daar kan meneer KTM natuurlijk niets aan doen, net als een lekke band. Voorpoten, achterveer lek, maar ook dat is mijns inziens normale slijtage want ik gebruik dat ding bijna als crossmotor. laugh3



Met een 990 kan je gewoon een constante snelheid rijden hoor, waarom denk je van niet?

Van KFR geen last. Je kan er gewoon 3.000 toeren mee tokkelen mocht je dat willen, rond de 4.000 rijdt hij lekkerder. Hij pakt gewoon netjes op vanaf de lage toeren, niet ineens baf vol gas geven want dat wil het ketting wel eens klapperen, maar je kan gewoon lekker touren en cruisen met dat ding in lage toeren mocht je dat willen. Met mijn korte versnellingen heb ik trouwens wel voldoende keuze dozey

Als hij even soepel is als een 950, nee beslist niet. Aan alle verhalen altijd rondom deze machines te horen kan ik dat gerust vermelden. Zo zijn er ook forum leden die een 990 gekocht hebben, later toch weer terug zijn gegaan naar een 950 omdat ze niet konden wennen. Zelf ben ik zo, dit is mijn motor, wen er maar aan.

Voordat je een keuze gaat maken tussen een late 950 of een late 990, in mijn ogen zijn beide goed en betrouwbaar. Laat je topic nog lekker open totdat er iemand heeft gereageerd welke beide machines heeft gehad.

In de tussentijd ga ik nog een blokje om en wel op de machtige, brute 990 Adventure R! thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2018, 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Na een 2003/950 adv een 2007/ 990 adv gehad,
en heb nu niet voor niets weer een 950 in de schuur staan,
bewust weer voor de carb versie gekozen.
is mijns inziens soepeler, en stationair zelf in te stellen,
m'n 990 destijds liep in de opwarm periode altijd veels te hoog stationair
wat ik erg irritant vond.
ook warm vond ik hem stationair te hoog, en de dealer
kreeg het ook niet voor elkaar om dat goed te krijgen.
of wilde ik gewoon weer op het originele (hoge) ontwerp
rondrijden.. happy

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2018, 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 990 loopt koud niet snel stationar, hij moet altijd een beetje zoeken, dan hoor je wel. Je hoort hem na 3 of 4 blokjes warm op het display ineens rustiger lopen.

Ga ik voor die tijd met de gashendel lopen spelen, dan is hij veel zenuwachtiger. De gehele reis! Totdat hij weer uit gaat, vreemd maar waar.

Start ik de motor, nergens aankomen, laat hem opwarmen tot 2 blokjes, beter is tot 4 blokjes warm, dan geen probleem en prima te rijden en is hij niet zo snatsy op het gas.

Natuurlijk wordt het nooit een carberateur versie, maar dat is mijn ervaring. Heb ik ooit eens ergens gelezen en het werkt bij mij iedere keer weer! laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 9:04    Onderwerp: Re: 990 betrouwbaarder dan de 950? KFR bij de 990? Reageer met quote

Muug schreef:
zich afvragend of hij terug een 950 moet kopen, of toch maar een 990


Bij een dealer proefrijden?

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 9:50    Onderwerp: Re: 990 betrouwbaarder dan de 950? KFR bij de 990? Reageer met quote

Frank schreef:
Muug schreef:
zich afvragend of hij terug een 950 moet kopen, of toch maar een 990


Bij een dealer proefrijden?

Dat zou je denken, maar ze zijn behoorlijk zeldzaam aan 't worden.
Afin, ik weet hoe een 950 rijdt, en ik weet hoe zenuwachtig een 990 rijdt. Eigenlijk zou ik best eens een half uurtje willen rijden met een 990 met aangepast gashendel. Er waren van die kitjes die ervoor zorgden dat de gaskabel wat minder bruusk aangetrokken werd, en dat zou die giftigheid wat uit het blok halen.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Na een 2003/950 adv een 2007/ 990 adv gehad,
en heb nu niet voor niets weer een 950 in de schuur staan,

Daan, jij bent een oudgediende hier, een early adopter als het ware. Dank voor je antwoord, ik hecht er veel belang aan. 2thumbsup

Met de 950 kan je de KTM mooi op het gas sturen, lig je op hellingshoek dan kan je met een beetje meer of minder gas de lijn van de moto beïnvloeden, m.a.w. wat scherper insturen of je lijn wat wijder maken. Daar maakte ik héél erg veel gebruik van.
Maar de twee keren dat ik met een 990 reed (modelletje 2006 en 2012) slaagde ik er zelfs in een brave, trage rustige bocht (het soort dat je aan 70 neemt en je hebt nauwelijks hellingshoek) NIET in om nog maar gewoon het gas constant te houden. devil (je weet wel, "aan het gas hangen") De ene seconde versnelde de 990 bruusk en de andere seconde trad de sterke motorrem in werking. devil devil Ik begrijp niet hoe anderen het (=er subtiel en soepel mee rijden) doen. stars Ik voelde me alleszins gefrustreerd, net alsof ik nog maar net mijn rijbewijs had. thumbsdown

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Jij kan het beter verwoorden als ik muug thumbsup
inderdaad vind ik de 950 gewoon fijner rijden als de 990
heb ook 950 sm en 990 sd gehad, dus genoeg vergelijking materiaal.
wel heb ik het aanzuigtraject op m'n huidige 950 ook grondig aangepakt,
snorkel weg, en gat in de filterbak achter de radiator gezaagd,
(om de oude kwaal van bevroren carb op te lossen), maar ik rij zo zomer
en winter.
laatst ook nog achterin de filterkast een gat gedremeld om de achterste
carb wat meer lucht te geven, resultaat het "deinerige "gevoel wat de motor gaf bij constant 4500rpm is nu ook geheel weg.
Ik ben geen tuner, maar met een beetje gevoel kun je een 950 nog mooier laten lopen dan dat hij standaard al doet .
(misschien vind ik daarom de 950 ook wel zo fijn, daar kun je al hobbyist zelf ook nog wat mee smiley )

natuurlijk ook sas/epc/ voortandwiel/ uitlaten en dat soort dingen aangepakt wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:

natuurlijk ook sas/epc/ voortandwiel/ uitlaten en dat soort dingen aangepakt wink3

Nogal wiedes !

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Maar de twee keren dat ik met een 990 reed (modelletje 2006 en 2012) slaagde ik er zelfs in een brave, trage rustige bocht (het soort dat je aan 70 neemt en je hebt nauwelijks hellingshoek) NIET in om nog maar gewoon het gas constant te houden. devil (je weet wel, "aan het gas hangen") De ene seconde versnelde de 990 bruusk en de andere seconde trad de sterke motorrem in werking. devil devil Ik begrijp niet hoe anderen het (=er subtiel en soepel mee rijden) doen.


Nee, daar herken ik mijn 990 beslist niet in. Als ik constant gas wil houden in een bocht, welke snelheid dan ook, dan kan dat gewoon. Wel rijdt ik altijd met een vinger op de remhendel, dat is veur een beetje meer stabiliteit in de gashendel. Het is een gewenning.

Ga eens proefrijden op zo'n machine zou ik zeggen. smiley2

De lange-slag-gas-hendel is leuk voor op de weg, maar voor het offroad rijden, ineens een dot gas geven wil niet zo makkelijk. De slag is immers erg lang. grin3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="peter6480"]
Quote:
Als ik constant gas wil houden in een bocht, welke snelheid dan ook, dan kan dat gewoon. Wel rijdt ik altijd met een vinger op de remhendel, dat is veur een beetje meer stabiliteit in de gashendel.

hm, je vinger fungeert als een soort van "stuurdemper" - beter: gashendeldemper - als het ware. book2

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2018, 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Andere mapping (niet de standaard en ook niet de akra map) schijnt ook wonderen te doen. Binnenkort in mijn 990 even een andere laden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2018, 8:12    Onderwerp: Reageer met quote

michel3vb schreef:
Andere mapping (niet de standaard en ook niet de akra map) schijnt ook wonderen te doen. Binnenkort in mijn 990 even een andere laden.
moh
hoeveel mappings bestaan er azo? En zijn dat allemaal officiële mappings?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2018, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een aantal: http://www.tuneecu.com/KTM_Tune_list.html
Daarnaast zijn er op Advrider ook nog wel maps te vinden of natuurlijk gewoon zelf laten tunen door een bedrijf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif