lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

spann(ing)end probleem
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vraptor



Geregistreerd op: 1-8-2011
Berichten: 192
Woonplaats: noord holland

BerichtGeplaatst: Di, 22 Mei. 2018, 16:05    Onderwerp: spann(ing)end probleem Reageer met quote

De li-on accu gaat z'n 3e seizoen in en is in de winterseizoen goed op spanning gehouden buiten de motor. Via de geplaatste voltmeter op het dashboard was het startvoltage 13.1 volt. Tijdens het rijden 14.1 volt. Afgelopen weken bleef de accu ook na 2 weken rust op 13.1 volt.
Paar dagen geleden stukje gereden en toen bleek tijdens het rijden het voltage op te lopen tot ruim 20 volt....? Zonder gebruikers. Bij de laatste korte stop bij motoport wormerveer startte de motor niet meer. Startspanning 13.1 maar kreeg de startmotor niet rond. Na een aantal mislukte startpogingen een hulpaccu gepakt(dank aan motoport) en toen startte de motor wel. De startspanning bleef 13.1.
Het advies van de monteurs is een andere nieuwe accu. En kan de spanningsregelaar niet de aangewezen oorzaak zijn?

_________________
950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 22 Mei. 2018, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Als het voltage te hoog is is vaak de spanningsregelaar een welbekende oorzaak.

Meten is weten thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Mei. 2018, 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

euhm tja.. 20V is zeker niet goed, en daar gaat je Lithium aan stuk.

maar.. is het echt 20: een Lithium accu gedraagd zich wat raar als ie vol is en dan kan een meting met een gewone multimeter raar uitpakken.

maar goed... klinkt toch wel gewoon als een stukke spanningsregelaar hoor!

(dus niet eerst een nieuwe accu kopen en proberen.. want dan mol je die ook (slecht advies van de winkel!) )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
vraptor



Geregistreerd op: 1-8-2011
Berichten: 192
Woonplaats: noord holland

BerichtGeplaatst: Do, 24 Mei. 2018, 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dat advies vond ik als vreemd ook omdat de accu na de mislukte starts gewoon 13volt bleef aangeven. In ieder geval bedankt voor het advies. En nu maar hopen dat de accu het heeft overleefd... heb weer wat te doen!
_________________
950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vraptor



Geregistreerd op: 1-8-2011
Berichten: 192
Woonplaats: noord holland

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2018, 12:45    Onderwerp: vervolg Reageer met quote

Vandaag 'even' de accu opmeten en de skidplate proberen te verwijderen. De behulpzame monteurs hebben de voorste bouten zo muurvast gedraaid en de koppen wss iets gladder gemaakt dat ik de bouten met mijn gereedschap niet meer los krijg en erover heen glijd....
Vraag: advies om deze bouten los te krijgen? En/of de motor te starten of bij te laden anders dan via de normale weg?
Niet zo'n beste eerste kennismaking met de 'nieuwe' ktm dealer........

_________________
950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2018, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

bescherm plaat boutjes moet je gewoon met een fatsoenlijke dopsleutel los kunnen draaien van onder af.

opladen /bijladen van de accu kan ook via de ACC aansluiting (de permanente.. ik meen dan dat ACC2 is, maar effe chechen. bevind zich achter de koplamp) of via je boordstopcontactje als je die hebt. Gewoon met een druppellader.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2018, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

gebruik je een 12 kant dop of een 6 kant
om die bouten los te krijgen?
met een 6 kant maak je namelijk meer kans denk ik
op een versleten kop.
of losrammelen met een 6 kant dop op een slagmoersleutel,
maar die zul je waarschijnlijk niet voorhanden hebben...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
bescherm plaat boutjes moet je gewoon met een fatsoenlijke dopsleutel los kunnen draaien van onder af.

opladen /bijladen van de accu kan ook via de ACC aansluiting (de permanente.. ik meen dan dat ACC2 is, maar effe chechen. bevind zich achter de koplamp) of via je boordstopcontactje als je die hebt. Gewoon met een druppellader.


Je kan hem ook aftappen in het zekeringsdoosje.
Let wel op dat is alleen de (plus, uit mn hoofd) de min moet je ergens op het frame pakken.

Oftewel eerst even checken met multimeter en je weet op welke ACC er altijd spanning staat en die dan gebruiken als (plus). Frame als min. En laden maar Smile.

Hierover jumpstarten zal ik afraden. Zijn de draadjes wat fragiel voor. thumbsdown

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vraptor



Geregistreerd op: 1-8-2011
Berichten: 192
Woonplaats: noord holland

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Accu opgeladen via acc2. Was binnen 3 minuten vol via li-on lader. Gaf 13.1 Volt aan. Starten ging gepaard met een hoop geknetter/ getik maar startmotor kwam niet rond. Voltage zakte even na 10Volt en kwam daarna weer direct terug naar 13. 1V.
Morgen even de regelaar verwisselen of is dat moeite voor niets?
Bouten zitten muurvast en zijn hun scherpe kantjes kwijt...... Nog alternatieven?

_________________
950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

dat startgedrag (of beter niet-startgedrag..) past bij een stukke accu (of een losse kabel/pool).

DUs je zult toch die accu er uit moeten halen en even op startstroom door laten meten.

Stukke accu is dan waarschijnlijk het gevolg van een stukke spanningsregelaar:

Best plaats je effe een normale loodaccu , start de motor en meet de laadspanning. >15,5V op de accu dan is de regelaar zeker stuk. Die loodaccu kan daar wel heel even tegen

Je kunt ook de regelaar effe loshalen: soms zie je ze aan de onderkant (ingietsel) wel zwart worden ofzo.. das ook einde verhaal.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 5 Jun. 2018, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Zwart worden/Opbollen/Verbrand eruit zien. Zijn tekennen van achterop de regelaar om visueel mogelijk te kunnen zien dat die overleden is.

Dat die niet start komt niet door de regelaar. Dat een accu stuk is wellicht wel.


Kan je proberen een foto van de betreffende boutjes door te sturen?
Wellicht kan je er een sleuf inmaken voor platte schroevendraaier.
Of gewoon teruggaan naar de garage en zeggen waarom ze hem zo geweldig vastgezet hebben (nu wellicht wat aan de late kant).

Verder kan je hem ook altijd nog uitboren. Al vergt dat wel wat tijd en precisie.


Succes thumbsup


Edit: Waar in N-H kom je vandaan ?

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vraptor



Geregistreerd op: 1-8-2011
Berichten: 192
Woonplaats: noord holland

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2018, 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Update: De bouten gaan nog steeds niet los, de nieuwe 12kant dop kon geen verschil maken. De bouten zijn oud en 'versleten'....maar het is mij gelukt om de accu bovenlangs eruit te halen. Morgen de nieuwe. Ook een nieuwe regelaar gemonteerd.En dan volgende week ri mp om te kijken wat zij eraan kunnen doen. Li-on accu geeft 'vol' aan maar stort in na een druk op de knop.
Bovenlangs is; voorpijp eraf, kunstof dakje eraf, afkoppelen en een beetje rommelen.
Kan in ieder geval rijden....

_________________
950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2018, 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

de bouten die de carterbeschermbak beethouden zijn een soort busjes met een kopje er op: De bus steekt door de rubbers in de bak.

Je kunt dus rustig de kop er af boren: dan komt de bak er wel af over de busjes heen (die rubbers hebben wel wat ruimte). Daarna kan je met een griptang de bus beetpakken en de boutjes losdraaien.

Je hebt dan wel NIEUWE bouten nodig uiteraard... dus misschien eerst bestellen smiley


(kijk effe op de microfische (bij de partfinder op ktmworld.com) dan zie je wel wat ik bedoel.
Of je rijdt naar die dealer en vraagt of zij ze effe loshalen.. :-/

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2018, 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

vraptor schreef:
Update: De bouten gaan nog steeds niet los, de nieuwe 12kant dop kon geen verschil maken. De bouten zijn oud en 'versleten'....maar het is mij gelukt om de accu bovenlangs eruit te halen. Morgen de nieuwe. Ook een nieuwe regelaar gemonteerd.En dan volgende week ri mp om te kijken wat zij eraan kunnen doen. Li-on accu geeft 'vol' aan maar stort in na een druk op de knop.
Bovenlangs is; voorpijp eraf, kunstof dakje eraf, afkoppelen en een beetje rommelen.
Kan in ieder geval rijden....


Hoe heb je de accu doorgemeten.
Het best is om de CCA afgifte van de accu te meten alleen deze waarde i.c.m. voltage waardes geven een reeel beelt over de gezondheid van de accu (Kan ik eventueel voor je testen mits nodig/gewenst).

thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vraptor



Geregistreerd op: 1-8-2011
Berichten: 192
Woonplaats: noord holland

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jun. 2018, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Update: nieuwe accu en regelaar.... hij start weer en geeft het goede (laad-) voltage aan. Nu de bouten te lijf......
_________________
950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif