Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
piningobini
Geregistreerd op: 14-9-2014 Berichten: 55 Woonplaats: Knokke
|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2018, 12:34 Onderwerp: ROOD olielampje |
|
|
Adventure 950 S (2004) 46000km
Tijdje geleden ROOD olielampje gaat aan. Gelukkig dicht bij huis en olie-check en inderdaad: weinig olie ?
Verder is er ergens een olie lek. Even de linkertank afgedaan en dacht dat het de dichting was van het bovenste oliecarter. Was niet zo en een klein druppeltje olie. schroefjes aangedraaid maar was zo goed al niet nodig (???).
Olie opgedaan en toegeven: een beet(je) te veel.
Grote toer gemaakt en zeker 500 km achter de kiezen. Olie diverse keren gecontroleerd. (Warm - eventjes laten draaien op lage toeren - wachten en controleren - motor recht houden - niet op steun / ik krijg hem gewoon niet zo hoog).
Vandaag richting Zwembad gereden en ROOD olielampje gaat aan !
Olie gecontroleerd en is in orde (ook niet boven het max.)
Lampje is uit !
Na het zwemmen, bij het terugkeren terug ROOD olielampje.
Gestopt nogmaals controle en zelfde verhaal.
Controle thuis = ROOD olielampje blijft aan !
Wat nu ?
Is dit een elektrisch probleem ?
Is er te weinig druk in de carter ?
...
Piningobini
Laatst aangepast door piningobini op Ma, 21 Mei. 2018, 14:23, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2018, 13:06 Onderwerp: |
|
|
het olielampje geeft DRUK aan, geen nivo. Het dry-sump systeem heeft maar heel weinig olie echt nodig.. dus als je zo ver leeg bent dat je geen olie meer in de tank zou hebben dan ben je al 2/3 van de totale hoeveelheid kwijt.
Waarom gaat het lampje aan.. ?
- druk te laag, of
- sensor stuk.
beide kan.
De druksensor is niet de beste en gaat wel eens stuk.
te weinig druk kan door verschillende oorzaken komen:
- overdruk klepje in de pomp (veertje te slap: zie diverse andere berichten hier op het forum)
- koelvloeistof in de olie: waterpomp-as keerring stuk (kan je mooi samen met de oliepomp-drukveer doen)
- balansas keerring stuk (dan komt de olie te snel terug in het carter)
dat zijn wel de bekende oorzaken.
Als je oliedruk lamp aan gaat, hoor je stationair draaiend bijna altijd meteen de nokkenasketting rammelen: Dit omdat de kettingspanner hydrolisch is (het ratelen wat je ook kort na een koude start hoort).
Als je dit NIET hoort.. is de kans groot dat het electrisch (de sensor) is
Als je dit wel hoort: dan bovenstaande dingen gaan checken.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
piningobini
Geregistreerd op: 14-9-2014 Berichten: 55 Woonplaats: Knokke
|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2018, 14:23 Onderwerp: |
|
|
Dank Dr_Bean,
[i]Als je oliedruk lamp aan gaat, .....
......Als je dit NIET hoort.. is de kans groot dat het electrisch (de sensor) is...
Geen nokkenas ketting gerammel... alles normaal ...
En zoals in andere rubrieken lees ik: "mbt lekkage: wat nog al eens lek raakte was de olie-druk sensor aan de achterkant van de voorste cilinder"
Laten we ervan uit gaan de de sensor stuk is !
(En misschien nog een slang die wat los komt te zitten ?)
Is dit gemakkelijk zelf te herstellen (ik ben wel wat handig maar geen prof)..
Of wordt dit best de plaatselijke dealer...
De motortank moet dus terug gedemonteerd worden...
Allemaal een pak werk...
Dan onmiddellijk ook kleppen controle etc.... (nu reeds 9000km geleden)..
Wat is uw raadgeving aub...
Piningobini |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2018, 21:48 Onderwerp: |
|
|
Tis niet heel moeilijk, maar je kunt er lastig bij...
of je dat zelf kan kan ik niet beoordelen
ps.: als je olie 'kwijt'denk te zijn door 'lekkage', dan kan ik je zeggen dat dat onwaarschijnlijk is: een klein kopje olie maakt een enorme bende als het ergens door lekt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 22 Mei. 2018, 13:29 Onderwerp: |
|
|
Met veel pielen is de sensor te vervangen met de luchtfilterbak gemonteerd, maar je kan weinig slag maken om te draaien dus veel geduld hebben. Als je toch naar je kleppen wilt kijken lijkt met dat het juiste moment om de sensor te vervangen. Blijft je kvs op peil anders idd waterpompseal. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 22 Mei. 2018, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Wil je er toch zeker van zijn.
Trek even je filter eruit (moet wel een papieren zijn).
Dan kan je gelijk zien of er lelijke golfjes in zitten (oftewel water in de olie).
Wat je verliest? Een klein kopje olie. _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 23 Mei. 2018, 8:05 Onderwerp: |
|
|
In mijn geval bleef de olie filter recht, dus heilig is die controle niet. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Ger964
Geregistreerd op: 14-12-2015 Berichten: 140 Woonplaats: de Liemers
|
Geplaatst: Wo, 23 Mei. 2018, 8:15 Onderwerp: |
|
|
Heb je niet toevallig recent een oliewissel gedaan en heb je dunne olie in je systeem?
Dunne olie in combi met hoge (buiten) temperaturen geven ook nog wel eens een lage oliedruk waardoor het rode lampje kan gaan branden. _________________ KTM 950 adv op noppen |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 23 Mei. 2018, 16:02 Onderwerp: |
|
|
In alle gevallen check de sensor.
Desnoods meet je even op het olie druk meet punt de olie druk
Je hebt liever wel druk en dus flow door je blok dan weinnig/geen druk door je blok met de gevolgen van dien.
In het gunstigste geval is het natuurlijk een defecte sensor. _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
piningobini
Geregistreerd op: 14-9-2014 Berichten: 55 Woonplaats: Knokke
|
Geplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 20:52 Onderwerp: |
|
|
Dag allen,
Nu pas tijd om eens alles op een rijtje te zetten.
En reeds diverse forums afgelopen.
Geen geratel van de motor.
Geen water in de olie.
Koelvloeistof reserve bakjes was wel leeg.
Ik ga er vanuit dat het :
1. Sensor is die het begeeft..
of
2. Balansas Keering stuk ...
Nu heb ik de motor ontdaan van zijn tanken en rondom het centrum van het blok is er vrij veel olie aanslag. Ik vraag mij dan af waar de olie eruit komt ?
Waar zit nu precies die carter ontluchter precies ?
Of misschien is er meer aan de hand.
Volgens diverse forums is de Balansas Keering makkelijk te vervangen... maar indien het dat niet is overweeg ik de motor binnen te brengen. Een (deze) LC8 heeft duidelijk zijn geheimen...
Reacties welkom..
Piningobini |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Het is de sensor. Een seal geeft geen olie druk lampje in het rood. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 22:06 Onderwerp: |
|
|
sensor: denk ik ook...
olie rondom je blok: tja.. dat kan je zo niet zien waar dat vandaan komt: dan moet je eerst eens alles fatsoenlijk schoonmaken en dan rijden en kijken waar het weer begint.
Wat er nu zit kan overal vandaan komen: simpelweg van de ketting, of van iemand die slordig bijgevuld heeft... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
piningobini
Geregistreerd op: 14-9-2014 Berichten: 55 Woonplaats: Knokke
|
Geplaatst: Ma, 4 Jun. 2018, 22:58 Onderwerp: |
|
|
Hoy...
Het is al geruime tijd dat er onregelmatig druppels olie onder de motor liggen. Voorlopig geen idee vanwaar dat komt... Voornamelijk onregelmatig...
Zal de motor toch binnen brengen hier in Vlaanderen.
Wordt vervolgd...
Alvast iedereen bedankt. Zo leer ik de LC8 wat beter kennen.
De KTM specialist - mogelijkheden:
* Olie verversen (na 2500km) en nieuwe dichtingen plaatsen.
Motorrex 10w50.
De filter in de bovencarter is zeer vervuild, alsook de rubber vervormd en laat dus olie door. Vandaar het olie probleem.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij de laatste oliewissel (2500km geleden & 10w40) de boven dichting niet heb vervangen (gaat blijkbaar geen 10.000km mee !!
Deze activiteit uitgevoerd maar het ROODlicht blijft aan.
* Sensor / connectie zal dus stuk zijn ! Zoals hierboven door enkelen is aangegeven. Reeds aangekocht. Alles eens goed bekeken... toch een flink pak werk.
Deze LC8 is duidelijk geen Cagiva Elefant waar de carburatoren snel te bereiken en te demonteren zijn.
....
Dank aan de KTM specialist.
Laatst aangepast door piningobini op Za, 9 Jun. 2018, 9:43, in totaal 12 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 190
|
Geplaatst: Do, 7 Jun. 2018, 13:18 Onderwerp: |
|
|
bij die kilometerstrand 46dkm,
indien er nog geen waterpomprevisie is gedaan,
en uw water-reserve is nu leeg..... misschien toch revisie van waterpomp (laten) doen
en tegelijkertijd kan het veertje (oliedruk) mee gedaan worden: zie uitgebreide verslagen op dit forum, die mij geholpen hebben dit veertje zelf te vervangen met succes. Is sowieso een klusje voor handige kleine vingers |
|
Naar boven |
|
|
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 190
|
Geplaatst: Do, 7 Jun. 2018, 13:18 Onderwerp: |
|
|
wie is uw KTM specialist in vlaanderen? |
|
Naar boven |
|
|
|