lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Motor blijft hangen op hoog toerental

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Do, 17 Mei. 2018, 8:45    Onderwerp: Motor blijft hangen op hoog toerental Reageer met quote

950 Adventure 2003

Na 200km gereden te hebben na een grote beurt na stilstand loopt de motor nu ineens een stuk anders...

Stationair zit hij te hoog op 2000 toeren en slaat ook regelmatig over, maar blijft wel draaien met choke. Na een minuutje (één blokje) choke af en blijft draaien met iets minder overslaan. Als hij warm is slaat hij iets minder over maar ik merk soms wel dat hij het wel doet als ik bvb aan een licht sta te wachten. Grootste ergernis en probleem is echter dat bij warme motor en dus na een stukje rijden (5-10km) de gas lijkt te blijven hangen rond de 4000 toeren. Voor het rijden op snelweg niet echt een probleem, maar als ik een file tegenkom is het een geknetter in mijn uitlaat bij het (onvermijdelijk te hoog in toeren)terugschakelen. Ook als ik naar stilstand overga blijft het toerental op 4000 hangen. Enige manier om dit terug enigszins te laten zakken naar stationair is de motor even belasten met de koppeling zodat hij wat lager in toeren wordt geduwd. Niet echt ideaal.

Wat kan dit zijn? Ik heb al gedacht aan de gaskabel, maar als ik de carbs bekijk dan lijken de gaskabels wel hun werk te doen...
Of te arm afgesteld? Na de onderhoudsbeurt liep hij ook niet lekker, maar gaven ze mee dat ze er een busje carbreiniger in hadden gekieperd en had hij dus dat hoog in toeren hangen nog niet.

Nu zag ik wel dat ze bij de beurt volgens mij de carterontluchting terug op de airbox hebben aangesloten en de voorste intake stond wel wat vettig van de olie...

I kom er voorlopig niet uit.

Grts, T.

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Mei. 2018, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

ergens valse lucht?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Mei. 2018, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

gas of choke die blijft hangen

valse lucht idd:
- vacuum meetslagetje los
- EPC/SAS lek/los
- carburators zelf niet goed vast op de inlaatstukken (helaas zie ik dat dealers dit ook niet altijd netjes voor elkaar krijgen, terwijl KTM het duidelijk en eenduidig gemaakt heeft...: ze kunnen maar op 1 manier goed zitten , zoals het in het handboek ook staat!)

je benzinepomp die hapert, kan ook nog wel zulke effecten geven. (dan heb je het bij lege tank waarschijnlijk sterker dan bij volle tank

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Di, 22 Mei. 2018, 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
gas of choke die blijft hangen

valse lucht idd:
- vacuum meetslagetje los
- EPC/SAS lek/los
- carburators zelf niet goed vast op de inlaatstukken (helaas zie ik dat dealers dit ook niet altijd netjes voor elkaar krijgen, terwijl KTM het duidelijk en eenduidig gemaakt heeft...: ze kunnen maar op 1 manier goed zitten , zoals het in het handboek ook staat!)

je benzinepomp die hapert, kan ook nog wel zulke effecten geven. (dan heb je het bij lege tank waarschijnlijk sterker dan bij volle tank


Gas of choke die blijft hangen lijkt aannemelijk al zie ik niet direct iets dat hapert of stroef loopt als ik de airbox opengooi. Tips om dit te controleren?

Vacuum meetslangetje los zou ook de eerste 100km na onderhoud toch voor symptomen hebben gezorgd?

EPC/SAS is reeds lang geleden verwijderd. Ik dacht dat de carterontluchting toen ook afgekoppeld was maar die zit nu terug aangesloten op de airbox en lijkt wat olie in te nevelen (vettige aanslag op voorste kelk). Mss dat ik die best even provisoir terug afkoppel en zie of dat een verschil geeft.

Carbs niet goed gemonteerd kan ik ook alvast even checken met busje WD40 om te zien of hij daar plaatselijk lucht aanzuigt langs lek.

Benzinepomp is bij onderhoud ook vervangen dus dat lijkt het me ook niet te zijn. Effect is zelfde bij volle of bijna lege tank dus dat lijkt me bij deze uitgesloten Smile

Had recent wel een scheur in de benzineleiding van de rechtse tank en die heb ik vervangen.

Alvast bedankt!

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Di, 22 Mei. 2018, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

ik weet niet of ik een soort gelijk probleem hem. Maar mijn 990sm (2009) draait als die warm is rond de 2 tot 2.2k rpm stationair en met overschakelen lijkt de motor even te hangen op het toerental waarop ik schakel. Als ik wacht met koppeling loslaten zakt die ook weer langzaam terug.

Gevoelsmatig hoort dit niet meer de motor remt niet meer extreem af op het motorblok. Wat ik best fijn vind rijden maar of het hoort weet ik niet. Wat me verder opvalt is dat de motor heel erg warm wordt. Temp balkje loop op tot 70-75% tot de fan aanslaat. Pas met rijden loopt die terug naar 50%

Wat er nog aankomt deze maand is kleppen stellen. De mijne heeft nu 60k gelopen. dus het moet je hoort hem ook best tikken.

kan iemand me iets vertellen over hoe de motor loopt zoals ik boven beschrijf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Mei. 2018, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

990 is injectie.. en dus een heel ander verhaal (ps, ff zoeken op de 10 minuten inleer/reset methode)

chocke/gas: als je de airbox open hebt kun je ze gewoon met de hand terugdrukken: dan zie je vanzelf of ze blijven hangen immers

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Do, 24 Mei. 2018, 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
990 is injectie.. en dus een heel ander verhaal (ps, ff zoeken op de 10 minuten inleer/reset methode)

chocke/gas: als je de airbox open hebt kun je ze gewoon met de hand terugdrukken: dan zie je vanzelf of ze blijven hangen immers


Ondertussen gedaan en ze blijven niet hangen. Tenminste de gas. Choke vind ik niet direct, waar zit die of bedient die tevens de gaskleppen? In dat geval doet hij weinig of niets en dat zou vreemd zijn want hij doet wel degelijk zijn werk bij het starten. confused

Ik zag wel dat de linkse tank niet echt koosjer terug is gemonteerd. Het breathslangetje aan het midden van de tank dat onderaan de motor uitkomt is niet vastgezet met een klemmetje en druppelt dus licht als ik er tegen aan duw. De slang is ook naar boven gezet en maakt dan met een knik een bochten van 180 naar beneden. Resultaat is dat die tank dus overdruk niet kwijt kan? Lijkt me niet echt de bedoeling. Aan de rechterzijde zit dat slangetje wel mooi recht naar beneden met een klemmetje om. Geen idee waarom zo terug gemonteerd en of het überhaupt dan ook maar gerelateerd kan worden aan mijn probleem (waarschijnlijk niet) maar lijkt mij in ieder geval slordig. lipsrsealed

Bij het controleren op lekken zag ik dat de EPC nog geïnstalleerd zat. Ik ging er altijd van uit dat die mee verwijderd was met de SAS, maar niet dus. Kan die ook valse lucht aanzuigen? Ik zag aan de achterste EPC dat er een slang niet afgedopt is of is dat normaal en hoort daar normaal gezien de SAS op aan te sluiten? Ik post dadelijk even wat pics.

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 24 Mei. 2018, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

EPC krijgt krijg onderdruk via de carb en opened via een relais. Om het uit te schakelen moet je dus iig de slangen van de carb afhalen en de acrburator zijde 100% dicht afdoppen .

tank-druk kan.. maar gezien daar nog een pomp tussen zit is het niet waarschijnlijk.

effe de vlotterbakken doorspoelen tegen vuil/water kan ook helpen (als je toch al zo veel los hebt. er zit een aftapschroef op meen ik.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif