lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koelvloeistof niveau 990 ADV

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Mrt. 2018, 8:57    Onderwerp: Koelvloeistof niveau 990 ADV Reageer met quote

Ok, er bestaan geen domme vragen zeggen ze maar ik twijfel bijna aan mezelf...

Het koelvloeistof niveau in het expansie tank van mn 990 ADV (2007) is volgens het boekje. Ook de radiator zelf zit mutje vol en ziet er prima uit. No worries.

Nu ik goed kijk zie ik dat het expansievat alleen onderaan een aansluiting heeft naar de bovenzijde van de radiator.

begrijp ik het dan goed dat er een luchtdichte verbinding is tussen bovenkant radiator en onderzijde expansievat zodat het niveau in het expansievat alleen uitzet of afneemt door opwarmen / afkoelen van de koelvloeistof?

Ik was in de veronderstelling dat het koelvloeistofreservoir (expansievat) simpel een volume indicator was (net als een waterkoker dat heeft). Dat heb ik dus altijd verkeerd begrepen?



kvs_expansie_tank.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  23.97 KB
 Weergegeven:  2581 keer

kvs_expansie_tank.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arno



Geregistreerd op: 28-9-2011
Berichten: 369
Woonplaats: Beveren-Waas (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Mrt. 2018, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de lc8 moet het koelsysteem volledig gevuld zijn, en het expansievatje zorgt voor ‘expansie’ van de vloeistof bij het opwarmen zoals de naam het zegt. Het peil hiervan is niet kritisch, zolang het maar niet leeg komt, want dan komt er lucht in het koelcircuit, of te vol zit.
_________________
KTM ADV 640 '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Mrt. 2018, 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

arno schreef:
Bij de lc8 moet het koelsysteem volledig gevuld zijn, en het expansievatje zorgt voor ‘expansie’ van de vloeistof bij het opwarmen zoals de naam het zegt. Het peil hiervan is niet kritisch, zolang het maar niet leeg komt, want dan komt er lucht in het koelcircuit, of te vol zit.


Check, dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Mrt. 2018, 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dus idd geen communicerend vat. Dop zorgt voor afdichting en gaat pas boven bepaalde druk (1.4bar bij SE; 1.8bar bij EXC) open. Er kan dan vloeistof of gas naar het expansievat. Bij afkoelen krijg je onderdruk in radiateur en kan er vloeistof (als het vaatje niet leeg is) van vat naar radiateur. Je ziet daarom dus ook verschil bij warme en koude motor.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif