lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Doorrijders en starten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Feb. 2018, 21:16    Onderwerp: Doorrijders en starten Reageer met quote

Vraag voor de doorrijders onder ons,

Ik heb met de injectie 950 wat startproblematiek gehad. Is al heel veel beter geworden na nieuwe accukabels, nieuwe accu (250cca) en een nieuw startrelais. Echter wilde hij vanochtend wederom niet aanslaan.

Staat in mijn houten schuur aan de lader waar het net zo koud is als buiten.

Hoe vergaat jullie het met starten op deze frisse ochtenden? Mensen met vergelijkbare situatie als in koud starten of staan ze binnen relatief warm?

Enige wat ik mij nog kan bedenken is dat de startmotor van binnen vies is en even schoon en gesmeerd moet worden. Is immers een aardig oud 2003 blok..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Feb. 2018, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

injectie 950 ?

(daar zullen er niet veel van rondrijden).


mbt starten: geef wat meer info...

- gaat de startmotor/motorblok moeilijk rond?
- gaat ie wel goed rond maar geen plofjes? (benzine stank...)
- gaat ie wel rond, plofjes, maar wil niet oppakken?


de carb-950 start koud juist heel goed volgens mij.. veel te veel brandstof met choke smiley... start altijd maar daarna is het nog moeilijk. Best meteen gaan rijden.. dan is het snel over smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Feb. 2018, 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
injectie 950 ?

(daar zullen er niet veel van rondrijden).


mbt starten: geef wat meer info...

- gaat de startmotor/motorblok moeilijk rond?
- gaat ie wel goed rond maar geen plofjes? (benzine stank...)
- gaat ie wel rond, plofjes, maar wil niet oppakken?


de carb-950 start koud juist heel goed volgens mij.. veel te veel brandstof met choke smiley... start altijd maar daarna is het nog moeilijk. Best meteen gaan rijden.. dan is het snel over smiley


Yes, het oude blok van oa Daan.

Moeilijk rond is het niet, maar heel makkelijk ook weer niet. Even een starthulpje en hij gaat heel makkelijk en start super. Lijkt net dat beetje tekort te komen. Bij elke graad dat het kouder wordt buiten dan gaat het moeizamer en nu dus helaas alweer niet. Eerst was onder de 10 al mis, na alle verbeteringen is het de laatste weken goed gegaan tot vanochtend...

Soms 1 plofje en daarna loopt ie.

Ben er al erg lang mee bezig en wat volgens mij nog overblijft is de startmotor zelf. Kan die teveel stroom vragen als hij moeilijk rond gaat door interne vervuiling na al die jaren?

Zal er eens een filmpje van maken, dan wordt het hopelijk wat duidelijker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Feb. 2018, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

ok.

duidelijk: als je iets extra geeft start ie.
(wat noem je een start-hulp?)

Als je de starthulp echt op de accupolen (dus liefst niet op de klem..) druk en dat help, dan is het dus gewoon een kwestie van dat de accu wat te ver inzakt bij het rondgaan: (en je geeft ook aan dat ie dan makkelijker rondgaat)

- accu levert te weinig, of
- startmotor trekt te veel.

je kunt het meten maar das niet makkelijk (stroomtang en scope...).

Probleem is meestal: De spanning van de accu stort in als de motor tegen de compressie aanloopt... en dat is ook het moment dat de ontsteking een vonk moet geven en de injectie kort daarvoor moet inspuiten. Als de accuspanning dan even bijv onder de 10 volt komt.. dan doet het electronisch systeem het net niet.
(je zou die theorie kunnen testen door met twee accus te werken en de systemen te scheiden.. maar das niet zonder riscos.. dus do not try that at home smiley )

startmotor wisselen is beetje werk.. maar dan weet je het antwoord waarschijnlijk wel.

wat heb je voor accu?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Feb. 2018, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Starthulp is van mijn land rover accu. (880cca) kabelklemmen inderdaad op de accupolen van de ktm zetten, land rover niet aan trouwens.

Ik heb er nu een intact gel accu in zitten, gekocht vanwege de 250 cca ten opzichte van de standaard 230.

Heb nog niet weer gemeten maar voor alle verbeteringen heb ik inderdaad onder de 10v gemeten tijdens het starten.

Zal de startmotor eens demonteren in het weekend en open halen. Eerst deze week kwa starten overleven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Feb. 2018, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

ja, dikke dieselaccu en vooral een paar hele dikke (en niet te lange) kabels helpt meestal.

ik vrees dat die CCA's van die accu een beetje gebakken lucht zijn... (meten zou wel leuk zijn..)

Maar goed: als je dus een 'echte dikke' accu ipv de 'gel'accu pakt dan is het probleem over... Ergo: het zit niet in de connecties / overgangs weerstand oid.

dus je gebruikt te veel stroom.. of je krijgt niet genoeg stroom: Dat verschil is moeilijk te zien.

De accuspanning dipt te ver en injectie of ontsteling zegt op het moment-supreme.. ik doe het niet. (dat hoeft maar een kort dipje te zijn, en dat dipje is altijd precies als je hem niet wil hebben...)

iedere accu wordt gewoon minder als ze koud zijn... Lithiums nog veel erger dan loodaccu's. De oplossing is soms: de accu gewoon wat laten opwarmen!! Effe een minuutje je grootlicht aanzetten voordat je start!.. dan uit, heel even wachten en starten. dat warmt je accu op.. en maakt hem warm.

Ze hebben tegenwoordig soms gewoon verwarmingsmatjes voor dit doel rond de accu liggen zelfs!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Di, 6 Feb. 2018, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal dat eens proberen morgenochtend. Bedankt voor de tip.

Heb mijn accu door laten meten bij een accu specialist in de buurt. Load test gaf volgens hen een goed resultaat. 220 cca kwam eruit geloof ik, weet het niet meer precies.

Zijn ze er nog zwaardere varianten die passen behalve lithiums? Dacht dat de 250 al aardig wat zou zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Feb. 2018, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer eens een Yuasa.
Ik heb een Motobatt gehad met uitstekende specs op papier die het niet deed onder nul.
Grappige tip van eerst je licht een minuut aanzetten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Feb. 2018, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Werd er helaas niet beter op vanochtend met de truc. Ging behoorlijk traag rond na minuutje groot licht.

JanJan: heb je met de Yuasa ook koude ervaringen? Liep hij bijvoorbeeld daar wel mee en met de Motobatt niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Feb. 2018, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Jww schreef:
Werd er helaas niet beter op vanochtend met de truc. Ging behoorlijk traag rond na minuutje groot licht.

JanJan: heb je met de Yuasa ook koude ervaringen? Liep hij bijvoorbeeld daar wel mee en met de Motobatt niet?


Blijft lastig vergelijken. Want je doet dan toch alsnog een oude accu vervangen voor een nieuwe thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Feb. 2018, 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt mij duidelijk.. zet je accu maar eens een nachtje binnen voor de kachel, ochtend monteren en start vast als altijd. Dus een kwaliteit accu monteren.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Do, 8 Feb. 2018, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jww schreef:
Werd er helaas niet beter op vanochtend met de truc. Ging behoorlijk traag rond na minuutje groot licht.

JanJan: heb je met de Yuasa ook koude ervaringen? Liep hij bijvoorbeeld daar wel mee en met de Motobatt niet?


Ja. Die Motobatt heb ik na een jaar weggegooid omdat ie onder nul de motor niet rond kreeg. Met de Yuasa rij ik nu een paar jaar rond en die doet het prima. Met de vorige Yuasa deed ik een jaar of vier. Ik heb sinds kort een druppellader dus ik ga er van uit dat de accu nu langer mee gaat.
Ik moet altijd wat hengelen met de choke en een beetje gas geven om te starten de laatste dagen maar de motor draait rond als een tierelier.
De motor staat thuis in een onverwarmde schuur en op het werk buiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Do, 8 Feb. 2018, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wat het waard is: ik heb op mijn 990 indertijd ook een Motobatt geprobeerd, maar die kreeg in de winter het blok ook niet rond (hoewel ze nieuw was). Met de Yuasa gemiddeld 4 jaar met een batterij voor er problemen opdoken. Sindsdien geen Motobatt meer gekocht.
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 8 Feb. 2018, 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

motto van het verhaal...
goedkoop is duurkoop, gewoon dezelfde accu er in doen
die ktm origineel gebruikt, ze zijn daar in oostenrijk echt niet gek...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Do, 8 Feb. 2018, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga het eens proberen mannen, ik kan de intact terugsturen en die gaan ze dan testen. Ik stond vanmiddag bij het werk en de motor sloeg niet aan, het wordt dus snel steeds minder.

Ondertussen zal ik een Yuasa bestellen. Zojuist de startmotor eraf gehad en gedemonteerd. Simpel apparaat en dat zag er nog top uit van binnen, borstels ed. 1 lagertje gevonden en gesmeerd. Voor de rest kan daar niet heel veel verkeerd aan zijn denk ik.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif