lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

functionele waarde akra - .... uitlaten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
woutermtb



Geregistreerd op: 8-8-2017
Berichten: 60

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Feb. 2018, 10:49    Onderwerp: functionele waarde akra - .... uitlaten Reageer met quote

Hallo,

Ik rij nu dus met 100% originele 2010 990adv, ben nog de kleine minpuntjes aan het proberen oplossen alla turbulentie, schokkend rijden etc... maar nu zie ik zoveel ktm rijders naar aftermarket uitlaten gaan??

Is dit nu enkel stoer gedrag? KTM is al stoer en andere uitlaten nog stoerder?? Of heeft dit een echte functionele waarde?

Ja, gewicht, maar ik moet hem niet elke dag optillen en warmte originele pijpen, maar ik streel die niet tijdens of vlak na een rit, dus???

Wat is de echte meerwaarde, is die er??

Dank je wel,
Wouter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Feb. 2018, 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

mijn mening,...
voornamelijk gewicht, (want het scheelt niet een klein beetje),
maar heel veel, vooral om dat het zo hoog zit, en dat merk je niet alleen
met optillen.
Dan de hitte afvoer, je hebt zeker nog geen zomer gereden met je 990?
mijn vrouw zat achterop weg te smelten, los van het brandgevaar,
je bagage zit ook veiliger, want elke tas of wat dan ook smelt er aan vast.
een akra kun je gewoon je hand opleggen direct na een rit.
De motor raakt ook minder snel oververhit door die goede hittafvoer.
Dan het geluid, net ff wat voller als origineel, maar niet aso, gewoon mooi.
(ik heb het dan over akra's met db killer).
En de looks, want ik vind akra's toch wel errug mooi...
En ik was elke keer weer verbaasd hoe mooi het titanium
elk voorjaar weer onder die laag pekel vandaan kwam na een wasbeurt.
(tegenwoordig rij ik amper meer in de winter)

Nadelen van Akra's,
Duur, en verslavend, mijn laatste 7 KTM's heb ik dan ook allemaal voorzien van Akra's direct na de aankoop tongue

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Feb. 2018, 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me volledig aan bij Daan, maar het moeten geen dure akra's zijn, de Wings zijn kwalitatief even goed en de helft goedkoper.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Feb. 2018, 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Ik sluit me volledig aan bij Daan, maar het moeten geen dure akra's zijn, de Wings zijn kwalitatief even goed en de helft goedkoper.


goed alternatief ja, alleen geen keurmerk...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
woutermtb



Geregistreerd op: 8-8-2017
Berichten: 60

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Feb. 2018, 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

en gewoon de knalpotten enkel verwisselen, niets afkoppelen enzo, gaat dat??

wouter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Feb. 2018, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

woutermtb schreef:
en gewoon de knalpotten enkel verwisselen, niets afkoppelen enzo, gaat dat??

wouter


bedoel je de sas laten zitten?
weet ik eigenlijk niet, maar als je de moeite doet om dempers
zonder catalisators te monteren, dan is het een kleine moeite
om de sas onklaar te maken, of nog beter te verwijderen.
(minder slangenzooi om je blok heen).
Onder het motto van..."minder is meer" wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jun. 2018, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Topic ligt al een paar maanden stil, toch een vervolgvraag.

Dragen aftermarket dempers nog positief bij aan de aan/uit gasreactie (voor mij positief in de zin van dat de motor dan soepeler op pakt)?

En zorgt een akra/sport mapping daar mogelijk ook voor, of wordt het dan nog nukkiger?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jun. 2018, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Topic ligt al een paar maanden stil, toch een vervolgvraag.

Dragen aftermarket dempers nog positief bij aan de aan/uit gasreactie (voor mij positief in de zin van dat de motor dan soepeler op pakt)?

En zorgt een akra/sport mapping daar mogelijk ook voor, of wordt het dan nog nukkiger?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jun. 2018, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

ik vond van wel, soepeler oppakken inderdaad ja,
ook een tijdje met akra mapping gereden, het enige
verschil wat ik bemerkte was dat de motor (nog)
meer benzine ging zuipen, dus later weer de originele mapping
terug laten zetten bij de dealer..

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jun. 2018, 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
ik vond van wel, soepeler oppakken inderdaad ja,
ook een tijdje met akra mapping gereden, het enige
verschil wat ik bemerkte was dat de motor (nog)
meer benzine ging zuipen, dus later weer de originele mapping
terug laten zetten bij de dealer..


Je vond van wel... dus een beetje merkbaar verschil?!

Wat betreft de reden van mijn vraag, alleen als het bijdraagt aan beter rijgedrag of levensduur vd motor (door betere warmteafvoer) of minder verbruik geven andere dempers voor mij toegevoegde waarde. Andere looks en geluid is mooi meegenomen maar alleen daarvoor wil ik namelijk geen 100 en euro's neerleggen.

Ik zou overigens soieso geen akra's nemen omdat het mij gewoon te veel geld is. Ik zou het eerder zoeken in merken als Leovince, Boss, Mivv... als er maar wel een E keurmerk op zit. Ik rijd best vaak in Duitsland.
Mivv Storm GP setje is bijvoorbeeld verkrijgbaar voor 450,-. Nog steeds geld, maar is geen 1000+ Smile

En de SAS, heb je die onklaar gemaakt of uit gezet?
Dat hoeft in principe niet had ik eerder begrepen, waarom dan wel doen als er een demper op zit zonder CAT?
Rijd de motor dan beter of is het alleen om dat ploffen te voorkomen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jun. 2018, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Om ploffen te voorkomen ja heb ik altijd begrepen,
vooral als er bv een scheurtje in 1 van de slangen zit
en/of een aansluiting niet goed zit,
gewoon een dopje ergens in de slang proppen kan ook, dan werkt het systeem ook niet meer.
ik deed het altijd,
onder het motto van...minder is meer.
waarom slangenzooi extra om je blok heen als het niet nodig is?
maakt je motor ook sleutelvriendelijker met een servicebeurt oid.

klopt ja, akra's zijn de duurste, maar ook de beste en de mooiste vind ik.

leo's schijnen nogal erg luid te zijn heb ik hier en daar gelezen...

hier nog een oud topic over sas verwijderen http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=21&postdays=0&postorder=asc&highlight=sas+verwijderen&start=0

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jul. 2018, 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik nog weer eens Smile

Ik twijfel (ja, nog steeds...) om andere dempers er op te zetten.

Verder zou ik de motor wel zo origineel mogelijk willen laten.
Dat zou betekenen dat of:
1. De SAS blijft zitten en werken zoals origineel
2. De SAS blijft zitten maar wordt onklaar gemaakt (door uit te zetten of luchttoevoer te blokkeren).

Stel dat ik voor de 1e optie zou gaan, dus andere dempers met SA in volledige werking.

SAS stuurt wat extra lucht (en benzine?) in de uitlaat zodat restverbranding plaats waardoor de CAT op temperatuur blijft waardoor die op zich beter werkt (los van extra CO2 uitstoot).

Dus met SAS in werking wordt de uitlaat sowieso wat heter als ik het goed interpreteer.

De standaard dempers zijn reflectiedempers.
Aftermarketdempers zijn dat niet en dus deels gevuld met isolatie.

Kan die extra hitte er voor zorgen dat de isolatie sneller zijn werking verliest (sneller verbrand)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jul. 2018, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 19 Jul. 2018, 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

SAS (secundairy AIR system) gooit extra lucht in de uitlaat(poort): daardoor verbrand het laatste beetje in het uitlaatmengsel beter in de kat.

Om de NOX laag te houden , gooien ze er EXTRA brandstof in door de motor eigenlijk gewoon wat rijker af te stellen dan nodig. Hierdoor blijft de verbrandingstemperatuur in de motor laag, het rendement slecht en de NOX emissie laag. Het slecht verbrande mengsel wordt dan met lucht door de SAS bijgemengd en verbrand dan in de kat: hierdoor blijft de kat mooi op temperatuur en doet zo goed zijn werk. Goed voor het milieu heet dat...
(extra verbruik hierdoor ligt tussen de 5 en 10% ... ) maar de Shell is er blij mee.

Als je dus een uitlaat zonder kat monteerd, is het effect van de bijgemengede lucht veel kleiner / niet zinnig. Maar effectief kan de motor dan onnodig rijk staan. ERGO: eigenlijk moet je de motor dan opnieuw fatsoenlijk afstellen (tunen) middels softwair (e.g. TuneEcu) door een 'akra' mapping (voor een uitlaat zonder kat) te laden.
Daarbij zet je dan de SAS werking uit. Het SAS systeem doet dan niks meer, maar kan nog wel stuk gaan natuurlijk (bijv gaan lucht lekken).

Dus, met uitlaat zonder Kat EN andere mapping wordt de uitlaat (de katalysator dan..) koeler omdat er niks in de kat afgefakkerd wordt.
Met uitlaat zonder Kat en de originele mapping zal de motor waarschijnlijk onnodig rijk lopen en mogelijk stinken. en met de SAS dan nog aan kan het onverbrande mengsel gaan knallen onder bepaalde gasstanden (afremmen op de motor, maar niet helemaal dicht).

Het knallen is meestal ook niet zo goed voor die isolatie... temperatuur heeft daar niet zo veel invloed op.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Jul. 2018, 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

( weer) erg leerzaam dr-Bean, thumbsup

Al met al,
weg met die sas als je uitlaten hebt zonder katalisator,
maarja dat had ik al aangegeven hierboven,
(of uitschakelen)

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif