lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

testritje 1190R gedaan: mijn persoonlijke indruk.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Feb. 2018, 11:41    Onderwerp: testritje 1190R gedaan: mijn persoonlijke indruk. Reageer met quote

Zo.
Zaterdag een uurtje of vier testgereden met een KTM 1190 R.
Héél kort samengevat: die 1190R is 't zelfde als mijn 950. Maar dan nog wat groter, en breder, en zwaarder, en wat meer (onnodige) pk's. Smile
Kan ik er nog meer van zeggen? Wel, hem, eigenlijk. Moeilijk. Net omdàt 'm écht zo gelijk is. Kortom, wie al een 950 heeft of gehad heeft, weet perfect wat ik bedoel. Voor wie dat nog nooit gehad heeft, tja, ge moet het eens geprobeerd hebben laugh3 laugh3 laugh3

Wel, misschien moet ik er toch iets meer van zeggen.

Het opstappen gaat het gemakkelijkst als je het doet zoals bij een paard : linkervoet in de stijgbeugel en dan jezelf omhoog trekken en hop het rechterbeen over het zadel. Piece of cake op die manier. :thumbsup: Met mijn 1m75 kon ik nog met beide tippen van de voet aan de grond, en als ik efkes 5cm naar links of rechts schuif dan staat die ene voet lekker ferm op de grond. Dus geen issues op dat vlak. Vind ik.
Vertrekken dan, gaat heel erg zoetjes, dankzij de heel lichte en uiterst nauwkeurig te doseren koppeling. De power delivery is ook heel erg zacht en zoet. Geen wild geruk aan de ketting, geen briesende beest die meteen vooruit schiet, zoals bij de 990 het geval is. Die laatste vind ik een giftige smeerlap, waarmee ik nauwelijks bochten durf te pakken om de simpele reden dat je er de gas niet mee constant kan houden. 't is altijd on-off-on-off-on-off. Waarbij "on" fulll speed ahead is en "off" full speed "anker uitwerpende motorrem" :devil: Probeer daar eens een bochtje mee te nemen. :pillepalle: Maar niks van dat dus bij de 1190R. Die rijdt zo zoet en zo controleerbaar als ne moto met carbu's. Ronde puntjes, keren in de straat, subtiel surplacen aan 't rood licht: alles gaat vanzelf, de moto is perfect in balans en perfect in harmonie met zijn omgeving.
Toen ik woensdagavond bij Sus wegreed, stond de moto in Street. Dat was perfect. Wat moet ne mens nog meer hebben dacht ik? En zodus begaf ik me op de autostrade. Ah.... wat een verademing om zo boven het plebs uit te steken! Zalig om zo'n wijds overzicht te hebben over al die door elkaar schuifelende koekblikken! Zalig om gelijk een chirurg daar doorheen te slicen. Ik kwam met een goed gevoel thuis.
Zaterdag dan, prachtig weer, gezond koud, lekker ingeduffeld en gps-route ingeladen. Hop en weg. Op de autostrade bleek de windbescherming redelijk goed maar toch ook niet echt megagoed te zijn. Vanaf 120km/u begint het hoofd wat te rammelen in de turbulenties van het scherm. Net als op de lc8 dus. Zonde toch, dat je op zo'n moto geen beter scherm kunt hebben. Ze zijn duur genoeg....
Op de autostrade wissel ik wat af tussen "street" en "sport", waarbij de 150 pk's op hun agressiefst zijn. Maar bon, ik ben niet zo heel erg onder de indruk en ik zet 'm weer op street. Rond kwart voor tien begin ik dan aan de toerrit, langsheen tientallen kleine wegjes vol zaagsel, steentjes en kapot gereden beton. Zoals vanouds stuurt de KTM alsof de weg gewoon vlak asfalt is. Wat kunnen hem die rotzooi op de weg schelen? bucktooth Na een half uurtje zet ik 'm weer in sportmodus, om te zien wat je met al dat geweld bent op kleine vuile baantjes. En eerlijk, opnieuw voel ik relatief weinig verschil tussen street en sport. Tussen 2500 en 6000 is er nauwelijks verschil denk ik. Hij blijft even soepel en krachtig en beheersbaar. Boven de 6000 is er misschien wel verschil: in plaats van sportief vooruit te schieten, schiet hij zéér sportief vooruit Maar om nu te zeggen dat mijn gezicht zich bij deze geweldsontplooiing vol afgrijzen in allerlei spastische bochten wringt, nou, nee dus. Nu ja, 't is wel handig dat ie zo vanzelf lekker hard dooraccelereert, dan moet je zelf zo niet hard wringen aan dat gashendel. laugh3 En je wilt wellicht niet op hellingshoek liggen als je de kraan vol opendraait. Maar daar is het ook geen weer voor. Dus heb ik 'm maar de rest van de rit op sport laten staan. Ik zie niet echt een reden om 'm weer op street te zetten.
En drie-vier uurtjes later stond hij weer terug thuis.
Leuke moto, maar zoooo veel beter dan mijn ouwe getrouwe 950 van 2005 vind ik 'm niet. 't is echt gewoon een kopie ervan. Net dezelfde zithouding, net dezelfde beleving. Blind zou ik bij stilstand geen verschil voelen. Maar alweer: wie ben ik?
Weet je wat nog het meest vervelend aan de moto is? Bij het manoevreren kantelt hij heel gemakkelijk naar de verkeerde kant, net alsof het zwaartepunt heel hoog ligt. Dus je moet sterk op je benen staan wil je deze moto vooruit of achteruit zetten.
Verder denk ik dat de plastiek van deze moto VEEL rapper kapot zal zijn als 'm een keer horizontaal parkeert. Vééééél rapper. De tank steekt veel te breed uit. Daarom alleen al zou ik geneigd zijn van hem niet te kopen. Plastiek is mottig duur.
Zo. En de moto mag terug naar de eigenaar.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koekeroe



Geregistreerd op: 7-9-2015
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Feb. 2018, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

in de bocht kan je gerust gas geven
de tractiecontrole lost dat wel op
die heb je niet op je huidige evilgrin

_________________
890 adv r rally
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Feb. 2018, 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

koekeroe schreef:
in de bocht kan je gerust gas geven
de tractiecontrole lost dat wel op
die heb je niet op je huidige evilgrin


dan is juist het leuke ervan af,
ik koester m'n "echte" 950 S,
geen abs, tracktion control en nog meer van die ongein,
gewoon een pure motor evilgrin

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Di, 27 Feb. 2018, 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag het uitzetten van KTM lipsrsealed

waarom niet op de 1090 R proef gereden (ik vind het wel een wereld van verschil met mijn 950 S).

Zijn er plannen voor een aparte 1090 (R) afdeling op het forum (of is het toch een uitgeklede 1290/1190 smug )?

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 27 Feb. 2018, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:
waarom niet op de 1090 R proef gereden

Omdat ie nog te duur is happy

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Feb. 2018, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind de sport stand véél verschil met de street

en veel soepeler op t gas vgl met de 990, geen on/off meer... geen ervaring met de 950

je had die niet mogen wegdoen hé, je 950 wink2

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Feb. 2018, 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
je had die niet mogen wegdoen hé, je 950 wink2

Tegen mijn 50ste verjaardag heb ik die terug thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif