lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Nokkenas kettingen versleten?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karin



Geregistreerd op: 11-2-2014
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Nov. 2017, 20:43    Onderwerp: Nokkenas kettingen versleten? Reageer met quote

Beste mensen,

Ik heb een 950 Adventure uit 2004 met 75.000km. Afgelopen zomervakantie begon de motor bij het starten een vreemd geluid te maken. Het bleek dat dit geluid van de torque limiter kwam, en het bleek dat dit blok de modificatie die daar ooit voor is geweest nog niet had. Ik heb toen de modificatieset bestelt (ontstekingsdeksel + torque limiter tandwiel) en alles weer in elkaar gezet (ook de starterkoppeling gecontroleerd, deze was ok).
Toen de motor gestart, en het blok bleek wat te tikken. Net zoals je vaker de eerste seconden hebt, dat je de nokkenasketting even hoort rammelen. Nu bleef het blok na een paar seconden nog steeds een tik houden.
Ik heb toen het onstekingsdeksel weer los gehaald, maar daar lijkt alles goed te zitten, de tandwielen lopen vrij en ik zie daar geen problemen.

Daarna voor de zekerheid de timing/klepspeling gecontroleerd, hier was alles ok en netjes binnen de marge.

Omdat ik zag dat in bepaalde standne van het blok de nokkenasketting (voorste cilinder) wel heel ver ontspant, en de kettinggeleider regelmatig een tik laat horen tijdens het ronddraaien van het blok, besloten de kettingspanners te controleren.
Ik heb van beide cilinders de nokkenas kettingspanners losgehaald, om daar de speling te meten. Dus de schroefdop eraf gedraaid, dan terug indrukken totdat je weerstand voelt, en dan moet de speling van onderkant dop + pakkingring tot aan het blok 6-11 mm zijn volgens het handboek.
Bij mij was dit (gemeten met cilinder in bdp) ongeveer 3-4mm. De dop moet zelfs al een paar slagen aangedraaid worden voordat je weerstand van de spanners voelt.

Ik heb beide spanners helemaal uit het blok gehaald, en deze voelde nog ok, er is weerstand (bij de een iets meer als de andere) maar ze lijken te functioneren.

Nu is mijn vraag, zou het zo zijn dat de kettingen zijn versleten? gebeurd dat vaker bij deze kilometerstanden? En is dat nog op een andere manier te meten terwijl de kettingen nog gemonteerd zitten?
Kan het ook zijn dat alleen de geleiders versleten zijn, en is dat te meten?


Groeten, Karin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
drake



Geregistreerd op: 1-12-2009
Berichten: 32
Woonplaats: nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 28 Nov. 2017, 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Karin,
Ik heb een 950s uit 2005 en heb met 80000 de spanners vervangen .
Het is normale slijtage met die kilometers, en met vervangen van de spanners is het tikken van de nokkenas kettingen ook weg . Bij mijn motor in iedergeval 😁met 93000 op de teller.

_________________
950s GOOO!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Karin



Geregistreerd op: 11-2-2014
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jan. 2018, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de kettingspanners nu vervangen, en daarmee lijkt het tikken van de kettingen inderdaad opgelost te zijn.

Nu is er wel een ander probleem. Als ik de motor start gaat deze meteen aan en loopt netjes. Alleen na 5 seconden slaat de motor met een flinke tik af. Als ik de motor dan opnieuw start, loopt deze weer 5 seconden netjes, om vervolgens weer af te slaan. Tijdens het afslaan is er een flinke metalig klinkende tik.
De motor slaat dus niet af zoals wanneer je het contact uitschakelt, het klinkt echt alsof deze ergens door geblokkeerd wordt.

Wat we hebben gedaan voordat dit probleem ontstond is:
- Vliegwiel los gehad, en de starter koppeling gecontroleerd, deze was op het oog helemaal in orde.
- Ivm modificatie het ontstekingsdeksel + torque limiter tandwielen vervangen, origineel bij KTM besteld.
- kettingspanners vervangen
- Klepspeling gecontroleerd

Zouden we iets fout gemonteerd kunnen hebben waardoor dit probleem veroorzaakt wordt? We hebben het werkplaatshandboek gebruikt en alles terug gemonteerd zoals het zat, maar misschien toch iets over het hoofd gezien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif