lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Blauwe rook, compressie vraag
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jul. 2017, 15:12    Onderwerp: Blauwe rook, compressie vraag Reageer met quote

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik last van blauwe rook uit de achterste cylinder als ik weg rij in de 1e versnelling nadat ik even heb moeten wachten. Is redelijk snel weer weg en gebeurt ook alleen maar na wegrijden uit stilstand. Koud gebeurt het niet, warm wel. Gaat om 2003 950 motor.

Na zoeken op diverse fora heb ik de carterontluchting gecheckt en de luchtbox, hier geen spoor van olie. De klep van de latere modellen zit in de slang.

Lekkende klepseals heb ik ook gelezen heb vandaag begonnen de boel te demonteren. Wilde de bougies en kleppen sowieso al even doen. Nu heb ik de compressie gemeten van de achterste cylinder en die komt op net iets meer dan 15 bar/220psi. Op internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden of dit oke is, op advrider hebben sommigen minder en dat wordt afgedaan als dik in orde. Wphb zegt iets over een ratio van 11:5,1 oid. Vraag me dan af of dit een minimum is?

De bougie was zwart en vet met olie, zag er niet uit.

Voor de ervaringsdeskundigen de vraag: klopt de compressie? Voorste moet ik nog doen ter vergelijking. En de smerige bougie, duidt dit toch wellicht op een lekke klepseal?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jul. 2017, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

het hele verhaal over compressie en compressieverhouding is wat lang om uit te leggen, maar kortgezegd, inderdaad: 15 Bar betekend dat alles prima is. Vergelijken met de voorste cilinder is altijd goed natuurlijk.

de klepseal zit aan de klepsteel en en heeft geen invloed op de compressie: die kan dus nog steeds slecht zijn.

de olieschraap veer van de zuiger heeft ook geen invloed op de compressie... als die breekt heb je hetzelde probleem. Last te zien dus.

Als de klepseal van de inlaat klep slecht is dan zie je dat wel aan de vervuiling op de klep.
Als de klepseal van de uitlaatklep slecht is dan is de cilinder/zuiger schoon, en verwacht ik ook niet zo sterk een vervuilde bougie
Als de olieschraapring stuk is dan verwacht je ook duidelijke vervuilingssporen bovenop de zuiger.

je kunt de cilinder loshalen om te kijken... maar dan zou ik maar gewoon meteen een nieuw setje zuigerveren monteren: kortom, kijken is vervangen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jul. 2017, 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Helder, bedankt.

Voorste cylinder geeft nagenoeg dezelfde compressie. Zal toch kijken worden en dus vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Aug. 2017, 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is hier nu uitgekomen ?
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 2003 950S......

_________________
RON



'17 1090R



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Do, 24 Aug. 2017, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

dukerider schreef:
Wat is hier nu uitgekomen ?
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 2003 950S......


4 weken in het buitenland geweest. Ik hoop hier eind volgende week een antwoord op te hebben.

Blok ligt inmiddels op de werkbank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Aug. 2017, 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
het hele verhaal over compressie en compressieverhouding is wat lang om uit te leggen, maar kortgezegd, inderdaad: 15 Bar betekend dat alles prima is. Vergelijken met de voorste cilinder is altijd goed natuurlijk.

de klepseal zit aan de klepsteel en en heeft geen invloed op de compressie: die kan dus nog steeds slecht zijn.

de olieschraap veer van de zuiger heeft ook geen invloed op de compressie... als die breekt heb je hetzelde probleem. Last te zien dus.

Als de klepseal van de inlaat klep slecht is dan zie je dat wel aan de vervuiling op de klep.
Als de klepseal van de uitlaatklep slecht is dan is de cilinder/zuiger schoon, en verwacht ik ook niet zo sterk een vervuilde bougie
Als de olieschraapring stuk is dan verwacht je ook duidelijke vervuilingssporen bovenop de zuiger.

je kunt de cilinder loshalen om te kijken... maar dan zou ik maar gewoon meteen een nieuw setje zuigerveren monteren: kortom, kijken is vervangen.


De boel is open en kan geen duidelijke kandidaat vinden. Zowel de in als de uitlaatkleppen zijn smerig, zit best wat aanslag op alle kleppen.

Ook de bovenkant van de zuiger is pikzwart en ziet er niet best uit. De veren zijn echter allemaal nog heel, ik zal ze eens gaan meten als dat lukt.

Zou het dan seals van de inlaat alleen kunnen zijn? Ik vervang alles maar wel fijn om te weten wat de oorzaak was. Beetje olie op de klep gieten om lekkage te vinden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Aug. 2017, 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Beide ringen meten op 0,3mm.

Toen ik de schraapring eraf haalde viel me op dat er een stukje van de veer die om de ring zit mist. Hoort deze helemaal rondom te gaan? Ik mis een stukje van een cm.

Edit: de nieuwe ring heeft het ook dus dat zal wel kloppen.

Ik heb de voorste cilinder ook maar eraf gehaald ter vergelijking en dan weet ik waar ik mee rij. Begon me echter af te vragen hoe ik dit weer volgens TDC kan monteren. Hij staat nu geblokkeerd in voorste TDC, die kant kan ik ook prima weer monteren maar hoe krijg ik dan de achterste weer in TDC? Iemand hier ervaring mee?

En... de ringen, hebben die ook een onder en bovenkant? Lees verhalen van 120 graden uit elkaar de gaten monteren ed. Het boek zegt alleen: monteren met de "mark" naar de bovenkant van de zuiger. Maakt dit nog wat uit?

Hoor graag van de ervaringsdeskundigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Stoer project om zonder deze basiskennis aan te vliegen.
Ja dat maakt uit, de 1e veer past er maar op een manier in, se 2e is gemarkeerd. Ook de olieschraapveer heeft een O aan de bovenkant.
Slotjes op 120 graden.

Se spanning zal wel van de schraapveer af zijn geweest.

Let op de montage. De veer duw je met het grootste gemak stuk. Je moet ze eigenlijk van bovenaf monteren dus zuiger van boven naar beneden drukken door een montage bus.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Stoer project om zonder deze basiskennis aan te vliegen.
Ja dat maakt uit, de 1e veer past er maar op een manier in, se 2e is gemarkeerd. Ook de olieschraapveer heeft een O aan de bovenkant.
Slotjes op 120 graden.

Se spanning zal wel van de schraapveer af zijn geweest.

Let op de montage. De veer duw je met het grootste gemak stuk. Je moet ze eigenlijk van bovenaf monteren dus zuiger van boven naar beneden drukken door een montage bus.


Thanks Steven, markeringen gevonden.

Oke, via de bovenkant van de cylinder erin en dan voorzichtig naar beneden duwen tot hij weer vast kan op de krukas? De bus heb ik inderdaad om hem te monteren.

Heb je nog een idee voor mijn tdc verhaal? Kom met google niet echt verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

staat allemaal best duidleijk beschreven in het handboek, zie PB.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm, ik zit in het zelfde straatje vrees ik......
Blok er ook maar onderuit halen dan.
Zijn er soms nog extra tips te geven ivm het blok eronderuit te halen die ik moet weten ?
Do's and don'ts ???

_________________
RON



'17 1090R



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
staat allemaal best duidleijk beschreven in het handboek, zie PB.


Hoi,

Ik heb het nogmaals nagekeken maar ik kan mijn situatie niet vinden..

Hij staat geblokkeerd in voorste cylinder TDC, ik dacht die monteer ik weer als eerste terug en dan de achterste. WPHB geeft dit ook aan hoe je dit checkt voor de voorste cylinder. Ze beginnen echter met de achterste cylinder maar het enige wat daar bij staat: zorg ervoor dat hij op TDC staat, echter niet hoe je dit checkt.

Als ik de boel ga verdraaien als de voorste er weer opzit heb ik geen idee wanneer de achterste stang op TDC staat.

Hopelijk kan je wat wijs worden uit mijn verhaal..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

dukerider schreef:
Hmmm, ik zit in het zelfde straatje vrees ik......
Blok er ook maar onderuit halen dan.
Zijn er soms nog extra tips te geven ivm het blok eronderuit te halen die ik moet weten ?
Do's and don'ts ???


2 man is wel erg handig bij het eruit tillen. WPHB beschrijft alles zeer gedetailleerd en is erg handig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2017, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Marker pumtjes op primaire tandwiel, blokkeer puntje in krukas, stok in bougiegat. Hoeveel methoden wil je 😉

Zie handleidingen over kleppen stellen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Sep. 2017, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond test ritje gemaakt. Alles prima, rijdt zelfs beter dan voorheen.

Starten ging in 1 keer, na een paar seconden was de olie door de kanalen en klonk alles goed.

Mocht iemand het ooit moeten ondernemen hier een paar dingen waar ik tegenaan ben gelopen.

1. Monteer eerst je voorste uitlaatbocht en daarna pas je olie tankje en radiator. Wordt het leven een stuk leuker van.
2. Ik moest van voor tot achter alle uitlaatpunten lossen om alles weer goed te krijgen. Dus draai niks vast tot alles lekker hangt.
3. Maak teveel foto's, met name van de stekkertjes en aardepunten. Betrap me er altijd op dat ik het te weinig doe. Kost veel tijd bij in elkaar zetten.

Bedankt aan allen die geholpen hier via het forum. Ik zal graag een ander helpen bij een dergelijk project, schroom niet om te vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif