Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 721 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 2 Aug. 2017, 9:52 Onderwerp: Stroom, en soms het gebrek daaraan. |
|
|
Na het doornemen van Timieh z'n draadje over meten, even aan de slag gegaan.
950 met een recente batterij, paar dagen aan de optimate gehangen, sinds 2 weken gewoon stilgestaan.
Met alles af meet ik op de aansluitpunten voor de optimate 12.9V.
Contact aan: 12.8V
Starten: dipje naar 9.9V, slaat onmiddelijk aan.
Stationair op choke: 13.6V
4000rpm: 13.9V
Dat komt dus niet alleen uit de accu.
Gele draadjes van de regelaar: eerst testen of ik contact heb, meter op 200 Ohm (met tuut dus, als er contact is)
Van de 1 naar de ander krijg ik bij alle combinaties geen tuut en 1 Ohm.
Naar de 'grond' (motorbout) piekjes van 100+ op alle drie.
Vanwaar al dat meten?
80 km van huis op cursus. 's Ochtends gewoon starten, om 16u wil ik starten, motor in eerste met getrokken koppeling, krijgt hem niet rond. Ook in neutraal lukt het daarna niet meer. Boosterhulp en naar huis. Ook na 80 km is de accu niet opgeladen, hij start niet.
Een dag en nacht aan de optimate en dan gaat het weer vanzelf.
20km enkel voor een binnen-buiten boodschap. Zelfde verhaal.
Accu is goed, startrelais is goed. Er zit zo'n controle led op: groen als hij goed laadt, rood indien niet. Sinds de miserie begon knippert dat ding rood tijdens het rijden.
Toch maar eens alle connectoren grondig reiningen? Doe ik iets verkeerd met m'n ohmmeter of is de regelaar toch ziek? Ik kan me nochtans niet voorstellen dat ik 80km kan rijden op een accu die de motor niet gestart krijgt en niet geladen wordt. Maar na die rit wilde hij nog niet starten.
Kom ik nog iets nuttig te weten door te rijden met een voltmeter in het 12v stopcontact? |
|
Naar boven |
|
|
X09978
Geregistreerd op: 25-8-2007 Berichten: 78 Woonplaats: Dronten
|
Geplaatst: Wo, 2 Aug. 2017, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Kan een defecte spanningsregelaar (mede)oorzaak zijn?
Symptomen lijken een beetje op wat ik vorig jaar in Letland meemaakte. Dat was toen weer helemaal weg met een 2dehandsje. |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 721 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 2 Aug. 2017, 15:45 Onderwerp: |
|
|
Da's wat ik vrees, maar wegens commentaren hier en elders op gelijkaardige topics, lijkt het niet zeker.
Voor mezelf wil ik ook weten of de metingen die ik deed correct gedaan zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 2 Aug. 2017, 20:07 Onderwerp: |
|
|
Ik zien niet direct iets fout in de metingen en de daarbij horende redenering.
Maar waar ik direct aan denk is de fiche tussen de alternator en de regulator. Bij mijn beide LC8-en waren die na een paar jaar zo rot als maar kon zijn. Je kan dan nog evengoed spanning meten, maar door de oxidatie kan er zo goed als geen stroom meer geleverd worden. En zal de batterij niet meer geladen worden.
Als die fiche nog goed is (3-polig) kunt ge de spanning eens meten die uit de alternator wikkelingen komt. Meettoestel op AC, en die spanning moet varieren tussen 45-70V. Give or take a few. Meten tussen de verschillende draden van de alternator.
Als dat ook weer in orde is, dan kunt ge besluiten dat het probleem 99,99% bij de regelaar zit. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 721 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 29 Apr. 2018, 8:31 Onderwerp: |
|
|
Update.
De spanningsregelaar vervangen vorig jaar september, wat helaas geen verbetering opleverde.
Na de winter dan toch de tijd gevonden om de grote bruine stekker uit elkaar te prutsen en alles goed te poetsen. Weerstand meten tussen de draden en tussen draden en aarde: allemaal 0.3 ohm. Raketman bevestigde het: uw alternator is kaput.
Nodige dichtingen gehaald bij KTM, een 2012 stator gescoord (ziet eruit als een nieuwe, ook de stekker) en gaan sleutelen. 4 spoelen zijn zwart gefrituurd. Tja.
Na 5 sec startknop draaide hij weer. Meten: 13.7V stationair, 14.7V bij 4000rpm. Ikke blij. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 29 Apr. 2018, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Tjee, die heb ik op de lc8 nog niet eerder gezien! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 721 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2018, 8:47 Onderwerp: |
|
|
Nee. Opgegeten worden door losgetrilde bouten wel, maar die had ik lang geleden al aangepakt volgens TB zoveel. |
|
Naar boven |
|
|
|