lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Blauwe rook, compressie vraag
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Do, 21 Sep. 2017, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

stars
_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Jww schreef:
Na een paar duizend km is het bij mij weer terug bij af.. rookt weer als een malle als ik na even wachten bij een stoplicht weg rij.. ik weet niet meer waar ik het moet zoeken..

Iemand nog verdere tips?


Voor de duidelijkheid: ik ben geen specialist.
Wat ik vreemd vind, is dat je motor rookt bij wegrijden. Bij het aanzuigen en verbranden van olie zou ik dat verwachten bij gas inhouden. Bovendien heb je dat gecontroleerd.
Zou het geen slechte verbranding kunnen zijn? In lage toeren, hoge vulling, geen ideale omstandigheden voor een goede verbranding. Ook dat geeft een zwarte zuiger...

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Die kant zit ik ook op te denken.. net als jij helaas ook geen expert.

Heb gisteravond wel een natte luchtbox gevonden en mayo in de slang. Dus ik ben al iets verder. Vorige keer was de boel hier droog dus wellicht is nu de waterpomp as keerring eraan gegaan. Vraag me alleen af het ook deze symptomen met zich mee brengt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Sep. 2017, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

echte blauwe rook is altijd motorolie: Het ruikt ook heel anders (als verbrande motorolie smiley ).

Slecht verbrande benzine is roetig en stinkt naar brandstof.


Als je het typisch alleen bij het starten na een tijdje stilstaan hebt, dan komt "het van boven"en lekt het de cilinder/uitlaat in: condidaten:
- klepseals
- via de carb/injectie: carterontluchting
- of natuurlijk gekke onbekenden.. (scheurtjes etc wat normaliter niet voorkomt)

Slechte carterventillatie kan voor een nat luchtfilter zorgen waardoor dan veel olie en te veel benzine meekomt (bij een 950/carb).

Olie lekt in stilstand nooit langs de zuiger: in het blok staat bijna geen olie (dry-sump), en de cilinders liggen niet horizontaal (zoals bij bmw of zo, waar dit wel gebeurt)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Di, 26 Sep. 2017, 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het enige wat overblijft zijn de klepseals van de voorste cylinder. Die leek goed maar zal dat dan toch de boosdoener zijn? Eerstvolgende vakantie maar weer uit elkaar en de klepseals van voorste cylinder vervangen.

Blok kan er wel in blijven lijkt me voor de voorste cylinder?

Vandaag ook eens stilstaand gasgeven getest. Stationair geen rook, ruk aan de hendel en blauw rookgordijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 26 Sep. 2017, 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Al zou je zonder klepdeals rijden heb je dat nog niet.
Hoe staat het met de carterontluchting? Ik zet daar op in. Of een gebroken schraapveer bij monteren.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

ja..


met 'stilstaan'bedoel ik niet dat je met de motorfiets stil staat: Ik bedoel daarmee uiteraard dat de motor niet loopt! (dus geparkeerd, in de shcuur of zo...).

Als je rook hebt bij een forse dot gas geven (zonder belasting) dan is olie langs de zuiger veruit het meest aannemelijkst.

mijn advies is wel: haal niet alles 10x los... iedere keer dat je een cilinder loshaalt haal je ook de spanning er af en vervormd alles een beetje en moet het dus eigenlijk opnieuw inlopen. Verder kost je het veel tijd , nieuwe pakkingen etcetc.

Doe het gewoon in 1x goed bij een revisie:
minstens:
- nieuwe veren
- nieuwe koppakking
- nieuwe klepseals

extra (op basis van meting en afhankelijk van de motor):
- nieuwe zuiger

De geharde NiCaSiL wand van de cilinder slijt eigenlijk nauwelijks als het goed is (meten is weten!), maar indien er krassen in zitten kun je het best een specialist raadplegen.


maw.: goedkoop reviseren en de helft niet doen, is naar mijn idee.. duurkoop.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Alles wat je schetst is gebeurt mbt meten en vernieuwd.

We gaan maar weer eens op onderzoek, zodra er wat bekend is zal ik het melden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Jww schreef:
Alles wat je schetst is gebeurt mbt meten en vernieuwd.

We gaan maar weer eens op onderzoek, zodra er wat bekend is zal ik het melden.


dan snap ik je opmerking
Quote:
"Het enige wat overblijft zijn de klepseals van de voorste cylinder. Die leek goed maar zal dat dan toch de boosdoener zijn?"
niet.

heb je die nou wel of niet vervangen?
of heb je maar 1 cinlinder gedaan?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Do, 28 Sep. 2017, 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Beide cylinders gedaan, klepseals van de voorste laten zitten omdat er geen sporen van lekkage waren. Zul je altijd zien...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 28 Sep. 2017, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Jww schreef:
Beide cylinders gedaan, klepseals van de voorste laten zitten omdat er geen sporen van lekkage waren. Zul je altijd zien...


precies wat ik bedoel..

ook al zijn ze het niet.. nu heb je twijfels. Vandaar het advies: doe gewoon alles.

zijstapje:
misschien moet je ook de keerring van de krukas in het zijdeksel eens checken: deze zorgt dat de olie van de pomp in de krukas komt. Als die lekt gaat er niet meteen veel mis, maar is de oliebalanse carter/krukas (= cilinder/zuiger smering) niet meer correct.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de mijne gaat het blok er vanmiddag weer onder.
Ben benieuwd thumbsup

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Jww schreef:
Beide cylinders gedaan, klepseals van de voorste laten zitten omdat er geen sporen van lekkage waren. Zul je altijd zien...


precies wat ik bedoel..

ook al zijn ze het niet.. nu heb je twijfels. Vandaar het advies: doe gewoon alles.

zijstapje:
misschien moet je ook de keerring van de krukas in het zijdeksel eens checken: deze zorgt dat de olie van de pomp in de krukas komt. Als die lekt gaat er niet meteen veel mis, maar is de oliebalanse carter/krukas (= cilinder/zuiger smering) niet meer correct.


Thanks voor de tip, weet je zo waar die ongeveer zit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

dukerider schreef:
Bij de mijne gaat het blok er vanmiddag weer onder.
Ben benieuwd thumbsup


Zeer benieuwd, laat het ons weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hij draait goed, geen blauwe rook meer rolleyes
Voorlopig nkg wel een hoop lawaai, een pakking gesloopt van het Y stuk.
Morgen een nieuwe halen of bestellen, en dan karren surprised surprised

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif