Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Do, 21 Sep. 2017, 20:40 Onderwerp: |
|
|
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
Frank
Geregistreerd op: 30-4-2011 Berichten: 266
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 10:04 Onderwerp: |
|
|
Jww schreef: | Na een paar duizend km is het bij mij weer terug bij af.. rookt weer als een malle als ik na even wachten bij een stoplicht weg rij.. ik weet niet meer waar ik het moet zoeken..
Iemand nog verdere tips? |
Voor de duidelijkheid: ik ben geen specialist.
Wat ik vreemd vind, is dat je motor rookt bij wegrijden. Bij het aanzuigen en verbranden van olie zou ik dat verwachten bij gas inhouden. Bovendien heb je dat gecontroleerd.
Zou het geen slechte verbranding kunnen zijn? In lage toeren, hoge vulling, geen ideale omstandigheden voor een goede verbranding. Ook dat geeft een zwarte zuiger... _________________ R! |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 11:15 Onderwerp: |
|
|
Die kant zit ik ook op te denken.. net als jij helaas ook geen expert.
Heb gisteravond wel een natte luchtbox gevonden en mayo in de slang. Dus ik ben al iets verder. Vorige keer was de boel hier droog dus wellicht is nu de waterpomp as keerring eraan gegaan. Vraag me alleen af het ook deze symptomen met zich mee brengt. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 24 Sep. 2017, 11:13 Onderwerp: |
|
|
echte blauwe rook is altijd motorolie: Het ruikt ook heel anders (als verbrande motorolie ).
Slecht verbrande benzine is roetig en stinkt naar brandstof.
Als je het typisch alleen bij het starten na een tijdje stilstaan hebt, dan komt "het van boven"en lekt het de cilinder/uitlaat in: condidaten:
- klepseals
- via de carb/injectie: carterontluchting
- of natuurlijk gekke onbekenden.. (scheurtjes etc wat normaliter niet voorkomt)
Slechte carterventillatie kan voor een nat luchtfilter zorgen waardoor dan veel olie en te veel benzine meekomt (bij een 950/carb).
Olie lekt in stilstand nooit langs de zuiger: in het blok staat bijna geen olie (dry-sump), en de cilinders liggen niet horizontaal (zoals bij bmw of zo, waar dit wel gebeurt) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Di, 26 Sep. 2017, 20:06 Onderwerp: |
|
|
Het enige wat overblijft zijn de klepseals van de voorste cylinder. Die leek goed maar zal dat dan toch de boosdoener zijn? Eerstvolgende vakantie maar weer uit elkaar en de klepseals van voorste cylinder vervangen.
Blok kan er wel in blijven lijkt me voor de voorste cylinder?
Vandaag ook eens stilstaand gasgeven getest. Stationair geen rook, ruk aan de hendel en blauw rookgordijn. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 26 Sep. 2017, 22:04 Onderwerp: |
|
|
Al zou je zonder klepdeals rijden heb je dat nog niet.
Hoe staat het met de carterontluchting? Ik zet daar op in. Of een gebroken schraapveer bij monteren. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:05 Onderwerp: |
|
|
ja..
met 'stilstaan'bedoel ik niet dat je met de motorfiets stil staat: Ik bedoel daarmee uiteraard dat de motor niet loopt! (dus geparkeerd, in de shcuur of zo...).
Als je rook hebt bij een forse dot gas geven (zonder belasting) dan is olie langs de zuiger veruit het meest aannemelijkst.
mijn advies is wel: haal niet alles 10x los... iedere keer dat je een cilinder loshaalt haal je ook de spanning er af en vervormd alles een beetje en moet het dus eigenlijk opnieuw inlopen. Verder kost je het veel tijd , nieuwe pakkingen etcetc.
Doe het gewoon in 1x goed bij een revisie:
minstens:
- nieuwe veren
- nieuwe koppakking
- nieuwe klepseals
extra (op basis van meting en afhankelijk van de motor):
- nieuwe zuiger
De geharde NiCaSiL wand van de cilinder slijt eigenlijk nauwelijks als het goed is (meten is weten!), maar indien er krassen in zitten kun je het best een specialist raadplegen.
maw.: goedkoop reviseren en de helft niet doen, is naar mijn idee.. duurkoop. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:34 Onderwerp: |
|
|
Alles wat je schetst is gebeurt mbt meten en vernieuwd.
We gaan maar weer eens op onderzoek, zodra er wat bekend is zal ik het melden. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:39 Onderwerp: |
|
|
Jww schreef: | Alles wat je schetst is gebeurt mbt meten en vernieuwd.
We gaan maar weer eens op onderzoek, zodra er wat bekend is zal ik het melden. |
dan snap ik je opmerking Quote: | "Het enige wat overblijft zijn de klepseals van de voorste cylinder. Die leek goed maar zal dat dan toch de boosdoener zijn?" | niet.
heb je die nou wel of niet vervangen?
of heb je maar 1 cinlinder gedaan? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Do, 28 Sep. 2017, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Beide cylinders gedaan, klepseals van de voorste laten zitten omdat er geen sporen van lekkage waren. Zul je altijd zien... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 28 Sep. 2017, 20:48 Onderwerp: |
|
|
Jww schreef: | Beide cylinders gedaan, klepseals van de voorste laten zitten omdat er geen sporen van lekkage waren. Zul je altijd zien... |
precies wat ik bedoel..
ook al zijn ze het niet.. nu heb je twijfels. Vandaar het advies: doe gewoon alles.
zijstapje:
misschien moet je ook de keerring van de krukas in het zijdeksel eens checken: deze zorgt dat de olie van de pomp in de krukas komt. Als die lekt gaat er niet meteen veel mis, maar is de oliebalanse carter/krukas (= cilinder/zuiger smering) niet meer correct. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 11:07 Onderwerp: |
|
|
Bij de mijne gaat het blok er vanmiddag weer onder.
Ben benieuwd _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Jww schreef: | Beide cylinders gedaan, klepseals van de voorste laten zitten omdat er geen sporen van lekkage waren. Zul je altijd zien... |
precies wat ik bedoel..
ook al zijn ze het niet.. nu heb je twijfels. Vandaar het advies: doe gewoon alles.
zijstapje:
misschien moet je ook de keerring van de krukas in het zijdeksel eens checken: deze zorgt dat de olie van de pomp in de krukas komt. Als die lekt gaat er niet meteen veel mis, maar is de oliebalanse carter/krukas (= cilinder/zuiger smering) niet meer correct. |
Thanks voor de tip, weet je zo waar die ongeveer zit? |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 19:26 Onderwerp: |
|
|
dukerider schreef: | Bij de mijne gaat het blok er vanmiddag weer onder.
Ben benieuwd |
Zeer benieuwd, laat het ons weten. |
|
Naar boven |
|
|
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 20:26 Onderwerp: |
|
|
Hij draait goed, geen blauwe rook meer
Voorlopig nkg wel een hoop lawaai, een pakking gesloopt van het Y stuk.
Morgen een nieuwe halen of bestellen, en dan karren _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|