Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Di, 4 Jul. 2017, 19:40 Onderwerp: Koppelingsvloeistof smurrie |
|
|
Hallo allemaal,
Sinds vorige week eigenaar geworden van een 990 adventure uit 2008 met 950 blok. Bij de proefrit viel me het wegrijden in de eerste versnelling al op. Koud nog altijd hakkerig, wel iets beter, heb gezocht op het forum en ga ermee aan de slag.
Heb als eerste stap de vloeistof gecheckt en het bakje was heel erg smerig. Schoongemaakt ververst, ontlucht etc. Ook de hulp cylinder er even af gehad, zag er prima uit en droog.
Sproeiertje eruit gehad en schoon gemaakt, is een versie waar niks opstaat maar ik zie wel in ini mini gat. Wat zijn de voordelen van een 0,5mm sproeier?
Na 2/3 dagen echter het dekseltje eraf gehad en weer dezelfde drap erin. Ik had hem achter gelaten met verse Magura royal blood en meerdere malen gespoelt. Is dit een teken dat de hulpcylinder aan het overlijden is of komt dit ergens anders weg?
Hoor graag jullie ervaringen. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1459 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 5 Jul. 2017, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Kan ook zijn dat je master cilinder aan het slijten is.
Het hoeft niet altijd de slave te zijn.
Zolang die het blijft doen en niet lekt best prima toch?
Iest vervuilde olie lijkt mij niet een oorzaak van happende koppeling. _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2669 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 5 Jul. 2017, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Dw .5mm heb ik geen goede ervaringen mee. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 6 Jul. 2017, 7:44 Onderwerp: |
|
|
De olie bij mij wordt ook snel vies (ook bij Husaberg; zelfde systeem). Ik heb er nu 5W vorkolie in werkt ook goed en is een heel stuk goedkoper.
Koppelingssproeier is bij mij standard (0.3mm) en doet het goed op de weg en in de duinen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 7 Jul. 2017, 18:47 Onderwerp: |
|
|
als je direct na verversen meteen weer drap ziet, dan is dat meestal een teken dat het verversen gewoon veel te lang niet gebeurd was: vuil hoopt zich op en lost dan in de nieuwe schone vloeistof weer op. Doorspoelen helpt, maar niet al het opgehoopte vuil lost meteen op.
dus.. ofwel alles uit elkaar en schoonmaken, ofwel gewoon stug een paar keer verversen totdat het (redlijk) schoon blijft. Er zit maar heel weinig in het systeem. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Za, 8 Jul. 2017, 20:47 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | als je direct na verversen meteen weer drap ziet, dan is dat meestal een teken dat het verversen gewoon veel te lang niet gebeurd was: vuil hoopt zich op en lost dan in de nieuwe schone vloeistof weer op. Doorspoelen helpt, maar niet al het opgehoopte vuil lost meteen op.
dus.. ofwel alles uit elkaar en schoonmaken, ofwel gewoon stug een paar keer verversen totdat het (redlijk) schoon blijft. Er zit maar heel weinig in het systeem. |
Na 3x blijft het redelijk schoon inderdaad. Volgende stap is even de deksel van het blok af om de koppeling te bekijken, het hakkerige gedrag koud in de 1 blijft terugkomen. Wellicht is de blokolie ook heel lang geleden en is het met verse olie beter, we zullen zien.
Bedankt voor de reacties. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 20 Jul. 2017, 16:07 Onderwerp: |
|
|
Het heeft geen zin om je dure euro's te verdoen aan een paar milliliter Magura Royal Blood. Even goed en vele malen beterkoop is de gekende LHM-vloeistof die bvb Citroën gebruikt in hun hydraulische schokbrekers. Scheelt factor tien of zo.
Goed mogelijk dat de koppelingsplaten niet perfect zitten zoals ze horen. Ze hebben een afgeronde kant en die hoort een bepaalde kant op te zitten. En er is dan nog die ronde springveel (exacte naam ontgaat me even) die een groef kan slijten waardoor ie hapt. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|