lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

SuperEnduro testrit
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jul. 2006, 17:07    Onderwerp: SuperEnduro testrit Reageer met quote

Gisteren dan eindelijk de SuperEnduro mogen proeven. Lang gewacht, maar het was de moeite! supergave motor. Ik zal proberen snel een verslagje te schrijven... maar om jullie alvast lekker te maken:


_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Di, 25 Jul. 2006, 0:19, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jul. 2006, 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Super!!!

Staat hij in zwartebroek, of heb je ergens anders ermee gereden?

Als ik de kans krijg ga ik ook een testritje ermee maken.
Al kan ik me niet voorstellen wat ik met een SE 950 zou moeten.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jul. 2006, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

laugh
En?? Word het hem of voldoet de Adventure nog voor je? Smile

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jul. 2006, 4:46    Onderwerp: Reageer met quote

EN vertel vertel heb al eens proef gezeten de zithouding is ongeveer hetzelfde als van de exc motors en het stuur is ook hetzelfde maar ik ben benieuwd naar de reaktie van Dr Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jul. 2006, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

zelfde als exc??? echt niet! oa. al veel breder.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jul. 2006, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
zelfde als exc??? echt niet! oa. al veel breder.


naar mijn weten is het stuur en het zadel echt hetzelfde anders zit ik wel heel veel mis uhoh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jul. 2006, 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had echt het idee een totaal andere zit plek te hebben, maar heb (nog) niet gereden met de SE.
Naar mijn idee zit je net als bij de adventure veel breder met je voeten dan bij een exc.

Ben Heel benieuwd naar DR bean zijn verhaal, die zal er na uitvoerig testen vast wel meer over kunnen vertellen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

KTM SuperEnduro

Zaterdag morgen 8:30, op pad? een spannende dag: SuperEnduro proefrijden!

Waarom: Enerzijds om een impressie van deze indrukwekkende motor te krijgen, anderzijds om een vergelijk te maken met mijn eigen LC8 Adventure S (2004), waarmee ik dit voorjaar nog de Tuareg rally gereden heb. Zijn de enduro eigenschappen van de SuperEnduro duidelijk een voordeel in het terrein? Ik wil het zelf voelen!

Helaas staan we al snel in de file vanwege een ongeluk op de snelweg. Het levert ons een uur vertraging op. Nog even langs een vriend in Amsterdam en door naar Verpalen KTM in Krommenie, al bijna 11:00.

Daar staat ie al klaar in de winkel. Wat is ie nieuw, wat is ie mooi! Bijna zonde om mee te gaan offroad rijden, want dat was, naast een wegtest natuurlijk wel de bedoeling.
Jeroen zou onze daggids spelen (hij komt daar uit de buurt en kent de omgeving); Omdat wij laat zijn staat hij natuurlijk al te wachten. Het is inmiddels goed warm buiten, maar dat mag de pret niet drukken. Rally pakje aan, bescherming aan, camelbag mee, en we gaan.

Jeroen gaat voor op zijn nieuwe aanwinst smiley, ik erachteraan op de SuperEnduro. De machine start zoals ik dat gewend ben van mijn eigen Adventure. Hij loopt nog wat moeilijk doseerbaar onderin als we door het dorpje rijden, maar hij is dan ook nog maar 60kms jong, en natuurlijk nog helemaal standaard.

We draaien de grote weg op en ik merk al snel dat het voorwiel makkelijk los wil komen. Toch wel wat makkelijker dan bij mijn eigen Adventure. Ik wil niet te veel toeren trekken want hij voelt duidelijk nog niet losgereden, maar een kleine wheelie kan er makkelijk af.

We gaan een dijkje op. Ik merk snel dat het gewicht hoger ligt dan bij de Adventure, of beter gezegd, er is veel gewicht onderin weggehaald o.a. door het ontbreken van die diepe zijtanks van de adventure. Door het rechte smallere zadel zit je er ook veel meer op. Daarbij geeft de smalle tank ook de mogelijkheid om flink naar voren te schuiven in de kortere bochten. Dit alles gecombineerd met een mooi breed bijna recht Magura SX stuur geeft meteen een goed gevoel van controle en duidelijke feedback van de motor. Ondanks de originele noppenbanden (Karoo 140/80 18? en 90/90 21?) stuurt ie makkelijk door de korte bochtjes. Geen moeite om Jeroen bij te blijven.

Als ik ga spelen met het gas, voel ik al snel de achterband wat gaan driften, maar dat voelt absoluut niet eng en heel controleerbaar. In de langere snellere bochten heb ik wat minder vertrouwen en doe ik het wat rustiger aan (anders worden de snelheden voor NL zowieso zo vreselijk illegaal).
Aan remkracht ook absoluut niet te kort! Door de andere rempomp remt de SuperEnduro met 1 schijf misschien nog wel makkelijker dan de Adventure met 2 schijven, die dat natuurlijk nodig heeft voor het werk op de weg met bagage en duo.
De SuperEnduro went snel, hij rijdt makkelijk. Na dit weg ritje komen we aan bij een leuk stukje speelterrein: Het echte werk? Offroad!

Een korte verkenningstocht leert Jeroen dat het terreintje wel wat veranderd is sinds de laatste keer dat hij er was: flink dichtgegroeid met riet, boompjes en onkruid. Maar daarin verborgen lopen toch een paar prachtige baantjes, met wat heuvels. Diepe sporen afgewisselt met los zand stukken omdat alles kurk droog is. Uitdaging genoeg.

We rijden een verkennende ronde en ik ga voor op een knippenpad, flink de gang erin! Aan het eind van het pad worden de knippen ineens dieper tot zo?n 80cm, en ik weet dat dat wel eens behoorlijk lastig kan zijn met mijn Adventure. Ook met de SuperEnduro blijkt het moeilijk de snelheid er uit te krijgen, maar dat hoeft ook niet! Hoewel de machine wel zwaar is, en het nog steeds niet heel makkelijk is het voorwiel van de ene knip naar de volgende te trekken in het losse stof, helpt de vering me zonder meer uit de brand: De vering spreekt echt mooi aan en hij geeft geen krimp om de diepe knippen. Duidelijk veel beter dan de Adventure, die voor dit soort knippenwerk toch wel wat te sompig is in de vering

Door de hogere zitpositie en de smallere zitbank is het ook duidelijk makkelijker om zittend de korte bochtjes te maken. Niet echt een stijl die mij goed afgaat, maar de machine laat zich gewoon makkelijk wenden. En natuurlijk meer dan zat power om altijd even het achterwiel in de goede richting te sturen.

Ik moet even rusten, want met een broeierige 30 graden buiten is het bijna niet te doen, en de SuperEnduro wil wel, vraagt natuurlijk toch ook gewoon veel conditie om deze fiets te temmen. Gelukkig heb ik de drinkrugzak meegenomen!

Wat meteen opvalt als je stopt na een crossrondje met knippen en sprongen is de dikke benzinedamp die van de motor opstijgt. Starten is daarna een kwestie van gas vol open en flink doorhalen. Helaas voor mij een bekend probleem: Op de knippen slaat de benzine omhoog in de carburateur en maakt het filter flink nat, met als gevolg dat de motor feitelijk verzopen is. Zolang je rijdt merk je het niet echt, maar zodra je dan stopt is het uit. Jammer dat dit probleem niet is opgelost, voor een motor die zo uitnodigd.

Tijd voor wat foto?s. Aan het eind van een crossrondje met een mooi knippenpad kan ik mooi een staande wheelie trekken met een klein sprongetje. Het voelt echt leuk om te doen, en wat meteen opvalt is hoe goed de motor neerkomt en snelheid oppakt ondanks het losse spul en de niet echt extreme offroad banden. Voor je het weet moet je weer vol in de ankers!



De hoge bult over in zijn 3 en een stukje vliegen. Het gaat makkelijk en controleerbaar. Ik maak het maar niet te gek? hij is wel geleend he!
Doordat de motor een stuk smaller is gemaakt boven de voetsteunen, schuur je niet meer zo snel met de laarzen langs de tank. Alleen het tankkapje komt daarvoor in aanmerking, maar die is dan meteen mooi afgewerkt met een dikke sticker die niet snel door zal slijten. Bovendien zijn tankkapje en sticker natuurlijk makkelijk te vervangen. Ook het oranje frame heeft meteen een protectortje langs de voetsteunen gekregen.

De tank is overigens geheel nieuw. Hij heeft wel dezelfde (afsluitbare) dop van de SuperMotard 950, maar de vorm is toch weer anders. Een duidelijke versmalling aan de onderkant maken het goed mogelijk om de knieën naar voren te steken en/of een pootje uit te steken als je je gewicht zittend naar voren wil brengen voor een korte knik bocht, wat met mijn lengte (190cm) net goed gaat. Toch heb je echt veel meer vrijheid dan bij bijv de Avdenture. Natuurlijk nog niet zo smal als een klein EXC tankje, maar gevoelsmatig wel echt een enduro-zitpositie. Staand kan je makkelijk naar voren, bijna met de buik over het stuur. Van mij had het stuur nog wat verder naar voren gemogen, maar het is natuurlijk ook niet voor mij persoonlijk afgesteld. Wel jammer dat ze niet meteen een kroonplaat voor stuurdempermontage gekozen hebben.

Verder zijn er toch wel veel kleine maar niet onbelangrijke dingen verbeterd: De achterrem heeft een aanslagnok gekregen, de kettinggeleider is veel beter, de electriek zit veilig hoog en droog onder het zadel, waar toch ruimte voor gereedschap behouden is. KTM heeft duidelijk naar de offroad ervaringen van de Adventure bezitters geluisterd, en dat voelt goed.

14:00, bekaf, 2 liter water van de camelbak zijn op, dus het wordt het tijd om af te sluiten! We maken even gebruik van de lege busbaan om terug te komen. Een mooie gelegenheid om nog even de wheelies te doen.
De SuperEnduro gaat gemakkelijk op zijn achterwiel en de balance is makkelijker dan bij de Adventure. Ik denk door de lichtere voorkant en door de vrijere zitpositie wat je meer ruimte voor correcties geeft. Ook de gearing voelt wat korter, hoewel een check in het handboek leert dat dat echt alleen in de kettingtandwielen zit. Als snel rij ik 1 t/m 4 in één keer door op het achterwiel, zittend, en natuurlijk met een voetje aan de achterrem? je weet maar nooit.

Terug bij Verpalen KTM praten André, Jeroen en ik nog wat na, en we lopen nog wat om de motor. Oeps? ik geloof dat ik Verpalen een nieuw achterbandje schuldig ben, die is best hard gegaan. Nouja, dan ziet ie er tenminste niet zo nieuw meer uit smiley. André beklaagt zich echter dat ik hem niet eens vies gemaakt heb. Nouja, er was ook alleen maar stof.

Al met al een zeer geslaagde testrit, op een zeer geslaagde motor. Kort samengevat:
De SuperEnduro rijdt echt meer als een Enduromotor vergeleken met de Adventure S.
Wat ik jammer vind is dat KTM niet meteen wat opties heeft opengelaten voor o.a. rallyinzet. Ik verwacht niet meteen een stuurdemper, maar het zou mooi geweest zijn als die optioneel te koop was (powerparts) en makkelijk monteerbaar op de huidige kroonplaat. Zo ook een 2 in 1 uitlaat en een achtertank. Immers zou je met een 6 liter achtertank genoeg erbij hebben voor alle amateurrallies.
De SuperEnduro is wel duidelijk robuster en verbeterd t.o.v. de Adventure S. Vooral de vering en demping, en de betere zitpositie doen het meeste en geven hem een echt enduromotor gevoel.


_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

Effe ter info:

Verpalen heeft dus een demomodel en naar wat ik begrepen heb kunnen serieus geinteresseerde langskomen voor een proefrit.

Meer plaatjes staan in de gallery:
SuperEnduro plaatjes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Effe ter info:

Verpalen heeft dus een demomodel en naar wat ik begrepen heb kunnen serieus geinteresseerde langskomen voor een proefrit.

Meer plaatjes staan in de gallery:
SuperEnduro plaatjes


zag er super uit Mr Bean en nu hebbe hebbe hebbe of toch maar de adventure (s) hij is ook wel leuk voor erbij maar die prijs eeejjjj
hoewel die ook wel overbrugbaar is maar toch snap ik niet dat hij duurder is dan de SM950 en die heefd dan ook nog eens 2 jaar garantie en de super enduro maar 1 wat ook wel gewaagt is thumbsup thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verhaal. thumbsup In het Italiaans "Fuoristrada" staat een test tussen de 950 SE en HP2.

HP2 wint het op koppel bij lage toerentallen en het gemak waarmee die korte opeenvolgende bochtjes pakt. De KTM op al het andere. De HP2 wordt daar ook meer een "statement" genoemd dan een bruikbare wedstrijd/enduro fiets.

Wle worden de handgrepen achter van de SE door de uitlaten zo heet dat je die zonder hanschoenen niet kan vastpakken.

Nu nog een keer 990/950 Adventure vergelijk.

_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verhaal, thumbsup

Inderdaad jammer dat er nog geen kit is voor 2 in 1, en dan aan de niet-uitlaatkant een rallytank.

Met akra's is dat probleem van die hete achterkant waarschijnlijk gelijk opgelost wink3

En dat scheelt ook weer een paar kilo wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Kappa schreef:
Leuk verhaal. thumbsup In het Italiaans "Fuoristrada" staat een test tussen de 950 SE en HP2.

HP2 wint het op koppel bij lage toerentallen en het gemak waarmee die korte opeenvolgende bochtjes pakt. De KTM op al het andere. De HP2 wordt daar ook meer een "statement" genoemd dan een bruikbare wedstrijd/enduro fiets.

Wle worden de handgrepen achter van de SE door de uitlaten zo heet dat je die zonder hanschoenen niet kan vastpakken.

Nu nog een keer 990/950 Adventure vergelijk.


Ik heb ook kort op een HP2 gereden, maar ik heb geen zin om hem daarmee te vergelijken. Wie BMW mooi vind vind BMW mooi, en wie KTM mooi vind KTM.

Die handgrepen: Ik had er geen last van dat ie handgrepen zelf te heet werden, maar wel dat je, om ze beet te pakken, makkelijk je vingers brand aan die pijpen ja. (overigens ook met handschoenen)
Nou ben je gek als je zo'n ding koopt en er geen akra's (of dergelijk) op zet denk ik, dus dat vind ik ook geen serieus probleem.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de HP2 ook gereden en het feit dat ie niet in de schuur staat zegt genoeg.

Dat van die uitlaten was eigenlijk één van de weinige opmerkingen van de testers in Italë. Die kozen unaniem voor de SE.

_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, die uitlaten ziiten er op om te voldoen aan de normen in een boel landen. Voorlopig mogen we in Nl dit gewoon nog achteraf wijzigen, dus zoals ik al zei: voor ons niet al te relevant.

Want mij opvalt is dat ik nog bijna niemand gehoord heb over die carburateurkwestie. Ook Sommer zegt het niet te kennen, terwijl ik het bij mijn Adventure zowel als bij deze SuperEnduro had. Rij ik anders/harder over knippen?

Maar ik blijf het een enorm gave machine vinden en hij stuurt echt geweldig vind ik!

Over de vraag of ik hem zou kopen cq inruilen:

inruilen: Mijn Adventure is voormij ook nog steeds een vervoer over de weg, en ook opd everharde weg vind ik het een heelijke fiets om mee te rijden. Daarom zal ie niet weg gaan!

Erbij: Tja.. dat is eineglijk alleen een kwestie van centen. Voor erbij is ie ook niet genoeg 'anders' dan mijn adventure.

Als ik nu opnieuw moest kiezen tussen een Adventure of de SuperEnduro wordt het echter erg moeilijk. Ik denk dat ik dan misschien wel voor de Superenduro gekozen zou hebben.

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif